تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,128,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,971 |
بازتاب انگاره رهایی در مضامین سرود ملی کشورهای ایران، ونزوئلا و کوبا براساس تئوری هربرت مارکوزه | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 15، شماره 1، آذر 1402، صفحه 21-35 اصل مقاله (602.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2023.352848.666205 | ||
نویسندگان | ||
پویان آزاده* 1؛ شمسی پارسا2 | ||
1دانشگاه هنر | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان | ||
چکیده | ||
سرودهای ملی به همراه پرچم، مهمترین نمادهای ملی کشورها هستند و از نظر رتبهبندی در دسته الف نمادهای ملی قرار میگیرند. سرود ملی کشورها که سرود رسمی آنها نیز هست آمیزهای است موجز و هنرمندانه و فرخنده از واژهها و موسیقی که کلماتشان با همه کوتاهی، نشانگر نوع فرهنگ، جامعه، زبان، تاریخ، دین، اخلاق، نژاد، طبیعت، حکومت، روحیه و آرمان آن مردمان و سرزمینشان است و آواهای موسیقیاش بیانگر روح میهندوستی، مهماننوازی، صلحطلبی، بالندگی، شادمانی، عشقورزی و احترام به ملل کشورهای دیگر که در پس همه آنها، آذرخشی از روح دلاوری، جانبازی، دفاع و تسلیمناپذیری در برابر هجوم و سیطره دشمنان احتمالی نیز نهفته است. در این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی انگاره رهایی براساس تئوری مارکوزه در مضامین سرودهای ملی کشورهای ایران، ونزوئلا و کوبا که با انقلاب مواجه شدهاند، پرداختهایم. نتایج نشان میدهد سرود ملی پس از انقلاب کشورهای مذکور، اغلب جنبه ناسیونالیستی ندارد و بیشتر شعارهایی انقلابی هستند و سر ستیز با نظام سرمایهداری جهانی را دارند. آنها اغلب به دنبال ایجاد اتحاد در میان هواداران آرمان انقلابی در سطح جهان هستند. این سرود در ایران تم اسلامی دارد و با مسلمانان مظلوم جهان همنوایی دارد. موسیقی این سرودها به مارش نظامی نزدیک میشود، ریتمش تند و شبیه آهنگهای انقلابی است. در واقع انقلابی روی کار میآیند و میخواهند تغییرات گسترده و انقلابی به معنی واقعی کلمه ایجاد کنند. آنچه در این سرودها از سایر مضامین پررنگتر است همان انگاره رهایی و آزادی است که با مفهوم رهایی مارکوزه مناسبت بسیار نزدیکی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرود ملی؛ موسیقی؛ انگاره رهایی؛ هربرت مارکوزه؛ کشورهای ضد امپریالیستی؛ ایران؛ ونزوئلا؛ کوبا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflecting the concept of liberation in the themes of the national anthems of Iran, Venezuela and Cuba Based on the theory of Herbert Marcuse | ||
نویسندگان [English] | ||
Pooyan Azadeh1؛ Shamsi Parsa2 | ||
1Amirabad shomali, 2 Str. ,No.40, App 15 | ||
2Azad University of Semnan, Semnan | ||
چکیده [English] | ||
National anthems along with the flag are the most important national symbols of countries and in terms of ranking, they are placed in the first category of national symbols. The national anthem of the countries, which is also their official anthem, is a concise, artistic and auspicious mixture of words and music, whose words, with all their brevity, indicate the type of culture, society, language, history, religion, ethics, race, nature, government, It is the ideal of its people and their land, and its musical sounds express the spirit of patriotism, hospitality, pacifism, growth, happiness, love and respect for the nations of other countries, behind all of them, Azarakhshi. It is also hidden from the spirit of bravery, bravery, defense and invincibility against the attack and domination of potential enemies. In this research, we have investigated the concept of liberation based on Marcuse's theory in the themes of the national anthems of Iran, Venezuela and Cuba, which faced the revolution, with a descriptive and analytical method. The results show that the national anthems after the revolution of the mentioned countries often do not have a nationalist aspect and most of the slogans are revolutionary and are against the global capitalist system. They often seek to create unity among supporters of the revolutionary cause worldwide. This hymn has an Islamic theme in Iran and is consistent with the oppressed Muslims of the world. The music of these hymns is close to a military march, its rhythm is fast and similar to revolutionary songs. In fact, revolutionaries come to work and want to make extensive and revolutionary changes in the true sense of the word. What is more prominent in these hymns than other themes is the idea of liberation and freedom, which is very closely related to Marcuse's concept of liberation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National Anthem, Herbert Marcuse, Iran, Venezuela, Cuba | ||
مراجع | ||
آزاده، پویان (34). سرودهای ملی کشورهای جهان، سمنان: آبرخ.
پناهی، محمدحسین (1385). «اثر انقلاب اسلامی ایران در نظریههای وقوع انقلابات»، نشریه پژوهش حقوق و سیاست، سال هشتم، ش 21، پاییز و زمستان85، صص7-52.
پیرانی، شهره و غفاری، زاهد (1401). «تحلیل مضامین سرودهای ملی انقلابی کشورهای ایران، روسیه، فرانسه»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 18، ش 66، خرداد 1401.
درویشی، محمودرضا (1373). نگاه به غرب، تهران: نشرماهور.
رایجی، محمد و سلطانی، مهدی (1400). «بازخوانی فرهنگ ناسرکوبگر مارکوزه»، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، دوره 9، ش 1 ( پیاپی 33)،تابستان 1400، صص 125-149.
زارع، جواد و باباپور، شیما (1398). «بازتاب باورهای ایدئولوژیک در سرودهای ملی جهان»، نشریه پژوهشهای زبانشناختی و زبانهای خارجی، دوره 9، ش 1، بهار 98، صص99-122.
سبزهکار، علیرضا (1383). «بررسی نقش ایدئولوژیها در انقلاب»، پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد، استاد راهنما: حسین کچوئیان، دانشگاه تربیت مدرس.
سنجابی، اعظم و داوری اردکانی، نگار (1395). «کاوشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملی کشورهای اروپایی»، پژوهشنامه علوم سیاسی، پیاپی 42، بهار 95 ، ش 2، صص150-169.
سنجابی، اعظم و داوری اردکانی، نگار (1393). «کنکاشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملی (مطالعهای تطبیقی کشورهای آسیایی و پنج عضو دائم شورای امنیت)»، نشریه نقد ادبی، تابستان 93، ش 26، صص91-121.
سنجابی، اعظم و داوری اردکانی، نگار (1393). «توصیفی فرازبانی از سرودهای ملی کشورهای جهان و ارتباط آن با توسعه یافتگی»، نشریه زبانشناسی و گویشهای خراسان، پاییز و زمستان 93، ش 11، صص 127-148.
عرب یوسفآبادی، عبدالباسط (1398). «بررسی مولفههای گفتمانمدار در مربع ایدئولوژیک سرودهای ملی کشورهای عربی حوزه شام بر اساس مدل ون دایک»، لسان مبین(پژوهش ادب عرب)، تابستان 98 ، دوره 10، ش 36، صص101-122.
عنایت، حمید (1353). جهانی از خود بیگانه، تهران: انتشارات فرمند.
غیاثیان، مریمسادات و لبش، علیاکبر (1395). «بررسی رابطه سرودهای ملی حماسی با انگیزش احساسات و همبستگی غرور ملی»، نشریه در دری ادبیات غنایی عرفانی، ش 10، صص 63-76.
کاسما رای آمنوروی، گرترود ییدن پواگروما (1395). «تحلیل محتوای مضامین به کاررفته در سرودهای ملی کشورهای غرب آفریقا»، نشریه زبانشناسی کاربردی و تحلیل گفتمان، زمستان و بهار 2019، ش 12، صص 141-151.
کتابی، محمود (1372). «مارکوزه و جهان سوم»، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، آذر و دی 1372،ش 75 و 76، صص 30-33.
مارکوزه، هربرت (1359). انسان تک ساحتی، ترجمه محسن مویدی، تهران: نشر امیرکبیر.
مارکوزه، هربرت (1388). گفتاری در رهایی، چ دوم، ترجمه محمود کتابی، آبادان: نشر پرسش.
مور، مایکل (1383). «سرود ملی، آوای شجاعت، سربلندی و افتخار»، ترجمه مونا مشهدی رجبی، نشریه فرهنگ و پژوهش، ش 173، صص21-32.
مهرپور، سعید؛ احمدی، حبیب و نادری، مرجان (1393). «تحلیل گفتمان شناسی گزیدهای از سرودهای ملی کشورهای جهان»، نشریه توسعه اجتماعی، بهار 93، ش 3، صص75-96.
Grove, George , (1878) , Dictionary of Music and Musicians , First Publication, 22 volumes, London, England : Macmillan and Co.
Das Fachlexikon Dictionary, DUDEN Musik, (2015), Germany: Dudenverlag. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |