تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,309 |
نشانه شناسی لباس آقایان سریال در چشم باد، با تکیه برآراء رولان بارت | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1402، صفحه 73-100 اصل مقاله (877.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2023.363396.459835 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه اکبری* 1؛ پژمان دادخواه2 | ||
1کارشناس ارشد طراحی پارچه ولباس، موسسه آموزش عالی کمال الملک، نوشهر، ایران | ||
2استادیار موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران، (نویسنده مسئول). | ||
چکیده | ||
هدف-لباس به مثابه نظام نشانهای، حاوی رمزگانهای متفاوت و چندلایه، بیانگر مفاهیم و معانی مختلفی میباشد. یکی از ارکان و لایههای معنایی مهم در هنرهای نمایشی و سینما، لباس است که در تأویل و تحلیل اثر نقش پررنگ و کلیدی دارد. سریال در چشم باد به عنوان یکی از آثار ماندگار ملی ایران، بازتاب بخشهای مهمی از تاریخ ایران معاصر است و دارای شخصیتهای متعددی است هر کدام از آنها به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در خور تأمل بوده و به لحاظ پوشش قابل تحلیل و خوانش هستند. همچنین به لحاظ حضور شخصیتها در موقعیتهای مکانی و زمانی متفاوت و دارا بودن لباسهای متنوع، میتواند نمونه خوبی برای خوانش نشانهشناختی در راستای دستیابی به مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد. نقطه عزیمت پژوهش حاضر خوانش نشانهشناختی لباس آقایان سریال در چشم باد در پرتو آراء رولان بارت و پاسخ به این پرسش است که طراحی لباس سریال در چشم باد چگونه ویژگیهای شخصیتی، طبقاتی، فرهنگی و اجتماعی افراد را بیان میکند؟ و چگونه از این رهگذر تغییرات اجتماعی و تفاوتهای فرهنگی را به نمایش میگذارد؟ روششناسی-این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی بوده و جهت نیل به اهداف مطرح شده از روش تحقیق توصیفیتحلیلی استفاده شده و اطلاعات ضروری و مورد نیاز به شیوه کتابخانهای گردآوری شده است. در این راستا انتخاب و گزینش تصاویر از سکانسها و فصول مختلف سریال در چشم باد براساس تاکید بر لباس آقایان صورت گرفته و تصاویری ارائه شده است که به بهترین شکل پوشش آقایان را به نمایش گذاشته و جهت تفسیر و خوانش نشانهشناختی مفید و کارآمد است و در مقیاسی وسیعتر به شناخت تحولات فرهنگی و اجتماعی منجر میشود. یافتهها-نتایج به دست آمده نشانگر آن است که یکی از عوامل تمایز شخصیتها، همین مقوله طراحی لباس بوده که به نوعی مبین تفکرات، دیدگاهها، جایگاه اجتماعی افراد، سلایق، نگرش سیاسی و به طور کل نشاندهنده طبقه اجتماعی آنان بوده و همین مقوله به عنوان عنصری معنادار در معرفی شخصیتهای متفاوت سهیم بوده و علیرغم رفتار، گفتار و عملکرد هر شخصیت، لباس آنها نیز مبین ارتباط شخصیتها با فرامتنهای فرهنگی و اجتماعی است و به بهترین شکل بازتابی از شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوران است. طراحی لباس در این سریال توانسته به عنوان یک نظام معنادار، بخش های مهمی از طبقات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به نمایش گذارد و تحولات تاریخی ایران دوره معاصر را نیز بیان کند. به عبارتی جنس، رنگ، مدل و ترکیبهای متفاوت لباسهای بررسی شده، هر کدام دلالتهای معنایی زیادی را در پیدارد که معرفی کننده شخصیت ها و طبیعتاً فرهنگ آن برهه تاریخی است. لباس های بررسی شده مبین منطقه جغرافیایی، دوره تاریخی، طبقه اجتماعی، شغل، خصائص فردی، سلایق، ویژگی های اخلاقی و حتی سیرت افراد هستند و توانسته است بازتاب کامل و پویا از شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر در اواخر دوره قاجار و پهلوی را ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سریال در چشم باد؛ نشانه شناسی لباس؛ رولان بارت؛ نشانه شناسی فرهنگی؛ مطالعات فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The semiotics of men's clothing series In the Eye of the Wind on the opinions of Roland Barthes | ||
نویسندگان [English] | ||
Khadijeh Akbari1؛ Pejman Dadkhah2 | ||
1Master of textile and clothing design, Kamal-ul-Mulk Institute of Higher Education, Nowshahr, Iran | ||
2Assistant Professor, Iqbal Lahori Institute of Higher Education, Mashhad, Iran, (corresponding author). | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Roland Barthes, a famous French literary theorist, cultural critic and semiotician, has important works in the field of semiotic analysis of literary texts and cultural phenomena. Among these cultural phenomena, we can mention the clothing system, which can be read as a visual symbolic system. Clothing as a sign contains different and multi-layered codes, expressing different concepts and meanings. One of the important pillars and layers of meaning in performing arts and cinema is clothing, which plays a colorful and key role in the interpretation and analysis of the work. Der Cheshm Bad series, as one of Iran's enduring national works, reflects important parts of contemporary Iranian history and has many characters, each of them is worthy of reflection in terms of social, cultural and political aspects. The cover can be analyzed and read. Also, in terms of the presence of characters in different time and place situations and having different clothes, it can be a good example for semiotic reading in order to achieve cultural and social issues. The point of departure of the current research is the semiotic reading of the men's clothes in Chesh Bad in the light of Roland Barthes' opinions and the answer to the question, how does the design of clothes in Chesh Bad express the personality, class, cultural and social characteristics of people? Methodology-This research is fundamental in terms of its purpose, and in order to achieve the stated goals, descriptive-analytical research method was used, and essential and needed information was collected in a library manner. In this regard, the selection and selection of images from different sequences and seasons of the series in Eye of the Wind has been made based on the emphasis on men's clothing, and images have been presented that best display men's clothing and are useful for semiotic interpretation and reading. And it is efficient. Findings- The obtained results show that one of the distinguishing factors of the characters is the category of clothing design, which in a way reflects people's thoughts, views, social position, tastes, political attitude and generally indicates their social class. And this category contributed as a meaningful element in the introduction of different characters and despite the behavior, speech and performance of each character, their clothes also show the connection of the characters with cultural and social metatexts. The clothing design in this series has been able to display important parts of social, political and cultural classes as a meaningful system and also express the historical developments of contemporary Iran. In other words, the gender, color, model, and different combinations of clothes have been examined, each of them has many meanings that introduce the character and culture of that historical period. The examined clothes show the geographical region, historical period, social class, job, personal characteristics, tastes, moral characteristics and even the character of people | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dar Chesh Bad, clothing semiotics, Roland Barthes, cultural semiotics, cultural studies | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک.(1399). از نشانههای تصویری تا متن؛ به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری، تهران: نشر مرکز.
اسحاقی، مهدیه؛ شریفیمقدم، آزاده. (1397). «تحلیل نشانهشناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان (با رویکرد رمزگان بارتی)». دوفصلنامة علمی پژوهشی تفکر و کودک، 9(1)، 95-144.
اصغرپور، نرگس. (1396). نشانهشناسی پوشاک دوره صفویه(از دیدگاه رولان بارت)، تهران: موسسه جمال هنر.
بابایی، پروین؛ اکبری، فاطمه. (1393). «بازنمایی عوامل مؤثر بر شکلگیری پوشاک ایرانیان». نشریه فرهنگ مردم ایران، 38و39، 9-26.
بارت، رولان.(1399). مبانی نشانهشناسی، مترجمان: صادق رشیدی و فرزانه دوستی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
تاجیک، محمدرضا. ( 1389). «نشانهشناسی؛ نظریه و روش». پژوهشنامه علوم سیاسی، 5(4)، 7-39.
چندلر، دنیل.(1394). مبانی نشانهشناسی، مترجم: مهدی پارسا، تهران: انتشارات سوره مهر.
خدادادی مترجم زاده،محمد.(1395). عکس: «چالش دلالت عینی و مفهوم ضمنی». نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی،21(3) .65-74.
سجودی، فرزان.(1395). نشانهشناسی کاربردی، تهران: نشر علم.
________(1398). نشانه شناسی: نظریه و عمل: مجموعه مقالات/فرزان سجودی، تهران: نشر علم.
شریفی، غزاله.(1386)، بررسی نشانه شناسی لباس در فیلمهای سینمایی، کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء-دانشکده هنر، تهران.
صفرینژاد، مرضیه.(1392). نشانه شناسی لباس تئاتر، تهران: انتشارات سروش.
عبداللهیان، حمید؛ حسنی، حسین. (1388). «کاربرد رویکرد رولان بارت برای تحلیل نشانهشناختی بازنمایی گفتمان «ایرانی-اسلامی»در آگهیهای تجاری تلویزیون در ایران». فصلنامه علوم اجتماعی ،47، 125-159.
قاسمیاندستجردی، پروانه؛ محمدی اردکانی، جوادعلی.(1397).«نقش رنگ سیاه و سفید در طراحی لباس فیلم مبتنی بر نشانه شناسی رولان بارت(مطالعه موردی: فیلم آناکارنینا و بانوی زیبای من)».نشریه هنر های زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، 24(3)، 73-80 .
گلشن، گلناز.(1393). لباس در تئاتر، تهران: انتشارات تالار کتاب.
مونسیسرخه، مریم. (1391). «بازخوانی نظام لباس ایرانی(با تاکید بر رویکرد پساساختارگرایی بارت)». نشریه پژوهش هنر دانشگاه اصفهان، 2(3). 37-46.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |