تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,698 |
نقش تعدیل کنندگی سبک یادگیری و هوش هیجانی دانش آموزان در یادگیری مهارت پنجه والیبال به روش مشارکتی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 16، شماره 2، خرداد 1403، صفحه 53-66 اصل مقاله (394.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.357464.1711 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زمانی1؛ محمدتقی اقدسی* 2؛ زهرا فتحی رضائی3 | ||
1گروه رشد و یادگیری حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران. | ||
2گروه رشد و یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران. | ||
3گروه رشد و یادگیری حرکتی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، آذریایجان شرقی، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی سبک یادگیری و هوش هیجانی دانش آموزان در یادگیری مهارت پنجه به روش مشارکتی انجام شد. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی است که ۴۸ دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول،بصورت در دسترس انتخاب شدند و دریکی از چهار گروه: سبک یادگیری واگرا با هوش هیجانی پایین/بالا و سبک یادگیری همگرا با هوش هیجانی پایین/بالا قرار گرفتند. آزمودنیها پس از پیش آزمون و گذراندن دوره در محیط آموزشی با بکارگیری الگوی یادگیری مشارکتی، در آزمون یادداری فوری،یادداری و انتقال شرکت کردند. ابزار اندازه گیری پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب، هوش هیجانی گلمن و آزمون والیبال فرنچ – کوپر بود. در تجزیه و تحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی،میانگین و انحراف استاندارد و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و مرکب (4×4) درسطح معناداری 0/05 استفاده شد. یافتهها: یافته ها حاکی از آن است که بین میزان یادداری فوری،یادداری و انتقال مهارت پنجه والیبال به روش مشارکتی در افراد دارای سبک یادگیری همگرا و واگرا با هوش هیجانی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد؛طوری که در مراحل یادداری فوری، یادداری و انتقال گروه دارای سبک یادگیری واگرا با هوش هیجانی بالا، بالاترین و گروه دارای سبک یادگیری همگرا با هوش هیجانی پایین، پایینترین امتیاز را کسب کردند. نتیجه گیری: توجه به نقش سبکهای یادگیری و هوش هیجانی دانش آموزان در آموزش مهارت پنجه اهمیت دارد. بهعلاوه بنظر می رسد الگوی یادگیری مشارکتی روش مناسبی برای استفاده در ساعات ورزش محسوب می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک یادگیری واگرا/ همگرا؛ هوش هیجانی بالا/ پایین؛ یادگیری مشارکتی؛ پنجه والیبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Moderating Role of Students' Learning Styles and Emotional Intelligence in Learning Volleyball Setting Skill in a Cooperative Method | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh zamani1؛ Mohammad Taghi Aghdasi2؛ Zahra Fathirezaie3 | ||
1Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Azarbayjan Sharghi, Iran. | ||
2Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences , University of Tabriz, Azarbayjan Sharghi, Iran. | ||
3. Department of Motor Behavior and Sports Psychology , Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Azarbayjan Sharghi, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The present study aimed to investigate the moderating role of students' learning styles and emotional intelligence in learning the setting skill in a cooperative method. Method: The research method was a quasi-experimental type, in which 48 female students in the first stage of high school were selected conveniently and were assigned into one of four groups: divergent learning style with low/high emotional intelligence and convergent learning style with low/high emotional intelligence. After the pre-test and passing the course in an educational environment by using the cooperative learning model, the participants took part in the immediate retention, retention, and transfer tests. The measurement tools were Kolb's learning styles questionnaires, Goleman's emotional intelligence questionnaires, and the French and Cooper volleyball tests. In the data analysis, the mean and standard deviation were used in the descriptive statistics section; and in the inferential statistics section, the analysis of variance with repeated measurements and mixed model (4x4) were used at a significance level of 0.05. Findings: The findings indicate that there is a significant difference between the amount of immediate retention, retention, and transfer of volleyball setting skills in a cooperative way in groups with convergent and divergent learning styles and with high and low emotional intelligence; as in the immediate retention, retention, and transfer stages of the group with divergent learning style and high emotional intelligence got the highest score and the group with convergent learning style and low emotional intelligence got the lowest score. Conclusion: it is important to pay attention to the role of learning styles and emotional intelligence of students in teaching setting skills. In addition, it seems that the cooperative learning model is considered a suitable method to use during sports hours. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Divergent/Convergent Learning styles, High/Low Emotional intelligence, Cooperative Learning, Volleyball Set | ||
مراجع | ||
Alemdağ, C., Alemdağ, S., & Özkara, A. B. (2018). The Analysis of Sports High School Students' Learning Styles in Terms of Overall Academic Success. Education & Science/Egitim ve Bilim, 43(195). https://doi.org/ 10.15390/EB.2018.7327
Aghdasi, M. T., mafiasl, S., & Mafiasl, S. (2018). Interactive impact of learning styles with attention focus on learning of a discrete motor skill. Journal of Sports Psychology, 10(1), 85-98. https://doi.org/ 10.29252/mbsp.3.1.85 (in Persian)
Aghdasi, M. T., & Abdolzadeh, S. (2015). The Relationship between Learning Styles (Convergent and Divergent) and the Effect of Random and Blocked Practices on the Learning of Badminton Serve Skills. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 7(1), 123-138. https://doi.org/ 10.22059/jmlm.2015.54509 ( in Persian)
Bostanci, Ö. (2020). Learning Style Preferences of Prospective Teachers of Physical Education and Sport. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 231-236. https:/doi.org/ 10.20448/journal.522.2020.62.231.236
Bozkurt, S. (2018). The Effects of Differential Learning and Traditional Learning Trainings on Technical Development of Football Players. Journal of education and training studies, 6, 25-29. https://doi.org/10.11114/jets.v6i4a.3229
Casey, A., & Fernandez-Rio, J. (2019). Cooperative learning and the affective domain. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(3), 12-17.
Eimanzadeh, E., Esmaieli, M., & Nikbakhash, R. (2020). The Effectiveness of Teaching-Learning Problem-Solving Strategy in Teaching Physical Education on Motor Training of Students. Iranian Journal of Educational Society, 5(2), 1-12. https:// 10.22034/ijes.2020.43760 ( In Persian)
Leasa, M., Corebima, A. D., & Suwono, H. (2017). Emotional Intelligence among Auditory, Reading, and Kinesthetic Learning Styles of Elementary School Students in Ambon-Indonesia. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(1), 83-91. https://doi.org/10.26822/iejee.2017131889
Liu, T., & Lipowski, M. (2021). Influence of cooperative learning intervention on the intrinsic motivation of physical education students—a meta-analysis within a limited range. International journal of environmental research and public health, 18(6), 2989. https://doi.org/10.3390/ijerph18062989
Nikravan, M., Safania, A. M., & Zaree, A. (2019). Comparing the Effectiveness of Traditional Methods and Sport Education on Knowledge and Enthusiasm on Volleyball. Sport Psychology Studies, 8(28), 43-50. https://doi.org/ 10.22089/spsyj.2018.4976.1519 ( In Persian)
Özgül, F., Atan, T., & Kangalgil, M. (2019). Comparison of the command and inclusion styles of physical education lessons to teach volleyball in middle school. Physical Educator, 76(1), 182-196. https://doi.org/10.18666/TPE-2018-V75-I2-7522
Ranjbar, S., Gharayagh Zandi, H., & Fatemi, S. M. (2018). Mindfulness, Emotional Intelligence and Mental Toughness in Successful and Unsuccessful Karate Athletes in Iran Men’s Karate Super League. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 10(2), 173-193. https://doi.org/ 10.22059/jmlm.2017.227331.1219 ( In Persian)
Sampaio, D. F., & Valentini, N. C. (2015). Gymnastics Rhythmic'Youth Sport: Traditional Approach and Mastrry Motivational Climate Approch. Revista da Educação Física/UEM, 26, 1-10. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i1.22382
Shafii Sarostani, Maryam, Jahani, Jafar, & Mousavipour, Seyyed Ruhollah. (2017). The relationship between learning styles and research spirit of second year high school students. Journal of Education and Learning Studies, 10(1), 230-244. https://doi.org/10.22099/JSLI.2018.4923 ( In Persian)
Sintia, I., Rusnayati, H., & Samsudin, A. (2019, November). VARK learning style and cooperative learning implementation on impulse and momentum. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1280, No. 5, p. 052032). IOP Publishing.https://doi.org/10.1088/1742-6596/1280/5/052032
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |