
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,631,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,413,900 |
پژوهشی در آئین زرتشتی دورۀ ساسانی در سواحل خلیجفارس مطالعۀ موردی: مُهر نویافته از بردستان، بندر دیر، استان بوشهر | ||
مطالعات باستان شناسی | ||
دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 36، خرداد 1404، صفحه 261-277 اصل مقاله (630.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jarcs.2024.364329.143228 | ||
نویسندگان | ||
حسین توفیقیان* 1؛ فریبا شریفیان2؛ کتایون فکری پور2 | ||
1دانشیار پژوهشکدۀ باستانشناسی، پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
2دانشیار پژوهشکدۀ زبانشناسی، کتیبهها و متون، پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دورۀ ساسانی بهواسطۀ رونق دین زرتشت، بناهای مذهبی بهصورت آتشکدههای چهارتاقی ساخته میشد. این آتشکدهها در برگیرندۀ فضاهای چهارتاقی گنبددار و گاهی دارای رواق پیرامون بود که در بخش میانی بنا یک پایهآتشدان تعبیه شده بود. آتش این آتشکدهها براساس رتبه و اهمیت شامل آتش بهرام، آتش آدران، آتش دادگاه و سپس آتشهای خانگی و شخصی بود. باوجود مطالعات گسترده در سایر نقاط ایران، مطالعات اندکی درخصوص مظاهر آئین دین زرتشت شامل ساختار آتشکدهها و آتشدانهای سواحل خلیجفارس و تعیین نوع و اهمیت آتش فروزان در آنها صورت پذیرفته است. در سواحل شمالی خلیجفارس که بخش جنوبی حوزۀ مطالعاتی فارس محسوب میشود تنها دو آتشکدۀ محمدآباد برازجان و آتشکدۀ کناری شناسایی و معرفی شدهاند؛ همچنین تعدادی پایههای آتشدان در: تل شهید، قلعه برازجان، امامزاده شاهنورالدین، کشتو و تعداد بیشتری در بردستان معرفی شده است. باوجود شناسایی این آثار، اطلاع چندانی درخصوص جایگاه و رتبۀ آتش فروزان در این مراکز دینی وجود ندارد. در این پژوهش ضمن اشاره مختصر به آتشکدهها و پایهآتشدانهای مکشوفه در سواحل شمالی خلیجفارس (محدودۀ استان بوشهر)، مُهر کتیبهدار دورۀ ساسانی مشکوفه از بردستان که نشاندهندۀ آتش فروزان در آتشکدهای ایالتی در سطح آتشکدۀ آذر فرنبغ در این منطقه است، موردمطالعه قرار میگیرد. فراوانی پایههای آتشدان، بقایای چندین آتشکده و شناسایی این مُهر با کتیبۀ دورتادور و علامت حکومتی ساسانی در بخش میانی مُهر نشاندهندۀ مرکزیت بردستان در زرتشتیگری سواحل شمالی خلیجفارس در دورۀ ساسانی است. پژوهش حاضر با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از بررسیهای باستانشناسی و کشفیات اتفاقی در سواحل شمالی خلیجفارس شکلگرفته و با بهرهمندی از مطالعات کنابخانهای تکمیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آتشکده؛ پایهآتشدان؛ کتیبۀ پهلوی؛ دورۀ ساسانی؛ خلیجفارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A case study of Zoroastrian Religion of the Sassanid Period along the Shores of the Persian Gulf: A New Stamp from Bardestan, Bandar Deir, Bushehr Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Tofighian1؛ Fariba Sharifian2؛ Katayon Fekripour2 | ||
1Associate Professor of Archaeology, Marine Archeology Department, Archeology Research Institute, National Cultural Heritage and Tourism Research Institute (RICHT), Tehran, Iran (Corresponding Author). | ||
2Associate Professor, Research Center for Linguistics, Inscriptions and Texts, Iranian Research Insititute for Cultural Heritage and Tourism (RICHT) Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract During the Sassanid period, due to the prosperity of Zoroastrian religion, religious buildings were built in the form of four-story fire temples. These fire temples included four-room domed spaces and sometimes had a surrounding portico, which had a fireplace base built into the middle part of the building. The fires of these fire temples were based on their rank and importance including Bahram fire, Adran fire, court fire and then household and personal fires. Despite extensive studies in other parts of Iran, few studies have been conducted regarding the manifestations of Zoroastrian religion, including the structure of fire temples and fire pits on the shores of the Persian Gulf and the determination of the type and importance of the fires burning in them. On the northern shores of the Persian Gulf, which is considered the southern part of Fars study area, only two fire temples of Mohammad Abad, Brazjan and Kanari fire temple have been identified and introduced, Also, a number of fire pit foundations have been introduced in Tell Shahid, Barazjan Castle, Amamzadeh Shah Nooruddin, Keshto and more in Bardestan. Despite the identification of these works, there is not much information about the position and rank of the burning fire in these religious centers. In this article, while briefly referring to fire temples and the base of exposed fire pits on the northern shores of the Persian Gulf (Bushehr province), the Sassanid period seal from Bardestan that shows the burning fire in state fire temples at the level of Azar fire temple. Farnbagh is studied in this area. The abundance of fire pit foundations, the remains of several fire temples and the identification of this seal with inscriptions all around and the Sassanid government mark in the middle part of the seal indicate the centrality of Bardestan in the Zoroastrianism of the northern coasts of the Persian Gulf during the Sassanid period. The present research was formed by using the information obtained from archaeological investigations and accidental discoveries in the northern coasts of the Persian Gulf and was completed with the benefit of library studies. Keywords: Fireplace, The Base of the Fireplace, Pahlavi Inscription, Sassanid Period, Persian Gulf. 1. Introduction The rank and importance of Sassanid fires were not the same and there were three groups of fires related to rituals, including Bahram fire, Adaran fire (local fire) and Court fire (family fire) (Moule, 1994: 71). The most sacred of them was the fire of Bahram (state fire), which is called the fire of the victorious king. In these fire temples, such as Azar Ghashensab, Azar Farnbagh and Azar Mehr Barzin, it should burn continuously through any condition. The Adran fire was not burning all the time, and its consecration and purification ceremony was simpler than Bahram’s fire. Court fires are the third rank of Sasanian temples, which was easily prepared and purified from only one fire. The dimensions and glory of the fire temple and the shape and size of the fire pit determine the position of a fire temple. The big and important fire temples had larg and magnificent fire pits and the humble fire pits were related to local fire temples or personal fire temples and low people of Sassanid society (Tofighian, 2017: 196). The manifestations of Zoroastrianism in the study area of the Persian Gulf include several fire pit bases made of limestone, which have been identified because of construction projects (Tofighian, 2017: 195-210). The possible remains of several fire temples have also been identified in archaeological investigations, including Mohammad Abad Borazjan (Yaghmaei, 2009) and Kanari fire temple (Tofighian, 2024). Despite the distribution of fire temples and the foundations of fire pits on the northern shores of the Persian Gulf, the determination of the type and location of the burning fire in these fire temples is not clear. By identifying a short inscription on a Sassanid seal made of agate, we provide valuable information about the rank and rank of some fire temples in the Persian Gulf, such as Bahram fire, which was burning in a fire temple at the rank of Azar Farnbagh fire temple. Of course, what is certain is that not all fire temples in this area have the rank of Bahram fire and they could often belong to local and family fires. 2. Materials and Methods The research method in this article is an archaeological survey of the Persian Gulf coast and historical research, and the method of collecting information is a library study and an archaeological survey of the city of Bandar Dayer. As a result of archaeological surveys on the coast of the Gulf of Fez in Bushehr province, many fire pit foundations have been identified. A smaller number of fire temples have also been identified, but thus far not much information has been provided about the type and importance of the burning fire in the fire temples on the coast of the Persian Gulf. In this study, by introducing a seal and its inscription, the worship of the fire of Bahram as the most important ever-burning fire of the Sassanid period in a fire temple at the level of the Azar Farnbagh fire temple is discussed. 3. Data Not much information is available about the fire temples on the coast of the Persian Gulf. In archaeological surveys of the historical ports of the Persian Gulf, the remains of a fire temple were identified and introduced in the vicinity of the village of Kenari in the city of Bandar Dayer. It should be noted that the identification of numerous fire temple bases made of stone or plaster in the shape of two inverted cones and with vertical spoon patterns on them indicates the abundance of Sasanian fire temples on the coast of the Persian Gulf in Bushehr province. The distribution of Sasanian fire temples and hearth bases on the northern coast of the Persian Gulf indicates the spread of Zoroastrianism in these regions. Certainly, in many of these fire temples, local and family fires were burning, but it is conceivable that some of these fire temples had a national status and a higher rank. archaeological studies of the newly discovered port of Bardestan (Bordo), a seal fragment made of red agate has been identified, which bears a short inscription in the Pahlavi-Sassanian language. The study of this inscription provides valuable information about the worship of Zoroastrianism and the determination of the position and rank of the blazing fire in some of the fire temples on the northern coast of the Persian Gulf, which the authors will discuss in more detail in another article. This seal, with the Sassanid government symbol in the middle of the seal and the Sassanid Pahlavi inscription around the seal, indicates that it belongs to a Zoroastrian deity who is the guardian of the blazing fire of Bahram in a fire temple on the same level as the Azar Farnbagh fire temple. Considering the reference of the inscription from Bardestan to the Farnbagh fire, it can be assumed that in the Bardestan region, which has a large scattering of hearth bases and the remains of several fire temples, there was probably a large and first-class fire temple, and the guardian of the fire of this fire temple had a government seal. 4. Discussion During the Sassanid period, the two institutions of government and religion were intertwined, and Zoroastrianism was considered a state religion. The symbol of this connection was manifested in the four-arched structure of fire temples and the blazing fire in the fire pits. Fire temples were a symbol of national unity, and throughout the Sassanid Empire, they had a single model in the construction of buildings and rituals of worshiping Ahura Mazda. The northern coast of the Persian Gulf, as the southern part of the Fars province, was the seat of the Sassanid Empire and was of great importance. In this area, numerous fire temples and stone hearths with vertical spoon patterns had a special place. The role and status of fire temples in the religion and economy of the Sassanid kingdom was so high that the back of the coins of this period was dedicated to the image of the hearth as an economic and financial symbol. The large number of fire temples and stone hearth bases on the northern coast of the Persian Gulf, especially in the Bardastan region, indicates the special position of this region in terms of rule and the prosperity of Zoroastrianism. The fires of the Sassanid temples, in order of importance, included the Bahram Fire, the Adaran Fire, the Court Fire, and then the domestic and personal fires. The fire of Bahram, as the most important ever-burning fire, was worshipped in large fire temples such as Azar Goshnesb, Azar Faranbagh, and Azar Mehr Barzin. The study of the fire pits on the coasts of the Persian Gulf, which are mainly in the form of two symmetrical cones and two trays at the top and bottom, made of stone and sometimes lime, and have a vertical spoon pattern, belonged to high-class and provincial fire temples. 5. Conclosion Few fire temple remains have been identified along the northern coast of the Persian Gulf, with the exception of the Mohammad Abad Fire Temple in Borazjan and the Kenari Fire Temple in Deir County. However, the nature and construction quality of the discovered hearths suggest the significant religious and administrative importance of these Zoroastrian temples during the Sasanian period. Fire pit foundations have been recorded at several sites, including Tell Shahid, Qal‘eh Borazjan, Keshto, and particularly in Bardestan. In addition to these architectural remains, the discovery of an agate seal inscribed with Sasanian Pahlavi script around its border and bearing governmental emblems in its center underscores the elevated status of Zoroastrianism in this region. The seal further suggests that some of the fire temples here may have held official, possibly provincial, rank within the Sasanian religious-political hierarchy. The inscription’s reference to the Farnbagh fire a fire of high rank within the Zoroastrian tradition strengthens the hypothesis that the Bardestan area, with its concentration of hearth foundations and fire temple remains, once housed fire temples of first-order status, potentially functioning at a governmental or provincial level. While the specific fire temple associated with the seal has yet to be identified, it is plausible that it was a state-level temple where the exalted Bahram fire was maintained. Locating this temple with precision will require further archaeological investigation and systematic excavation in the area where the seal was discovered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fireplace, The Base of the Fireplace, Pahlavi Inscription, Sassanid Period, Persian Gulf | ||
مراجع | ||
- توفیقیان، حسین، (1383). «گزارش بررسی و شناسایی باستانشناسی بوشهر». هیأت مشترک ایران- انگلستان، مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشکده باستانشناسی (منتشر نشده). - توفیقیان، حسین، (1393). بنادر تاریخی خلیج فارس، از دورۀ ساسانی تا صدر اسلام، بر اساس مطالعات باستانشناسی و باستانشناسی زیر آب. تهران: انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری . - توفیقیان، حسین، (1396). «پژوهشی در پایه آتشدانهای ساسانی نویافته در سواحل خلیج فارس». پژوهشهای باستانشناسی ایران، 7 (12): 195-210. https://doi.org/10.22084/nbsh.2017.9103.1400 - توفیقیان، حسین، (1400). «مطالعات باستانشناسی بندر تاریخی نجیرم، گمانهزنی بهمنظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و لایه نگاری». مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشکدۀ باستانشناسی. - توفیقیان، حسین، (1402). «پژوهشی در ساختار معماری آتشکدۀ کُناری، شهرستان دیر، استان بوشهر». جستارهای باستانشناسی پیش از اسلام (پذیرش برای انتشار) - جاوری، محسن، (1391). «محوطۀ باستانی ویگل». مجلۀ گمانه، نشریه تخصصی باستانشناسی دانشگاه کاشان، 2. - خسروی ، شکوه؛ و رشنو، اصغر، (1391). «گزارش کاوش اضطراری تپه پلنگ گرد شهرستان اسلام آباد، کرمانشاه». آرشیو پژوهشکدۀ باستانشناسی (منتشر نشده). - خسروی، شکوه؛ و رشنو، اصغر، (1393). «کاوش اضطراری محوطهی پلنگرد شهرستان اسلام آباد، کرمانشاه». مجموعه مقالههای کوتاه دوازدهمین گردهمآیی سالانهی باستانشناسی ایران، 29 تا 31 اردیبهشت ماه 93، پژوهشکده باستانشناسی. - دوشن، گیمن، ( 1385). دین ایران باستان. ترجمۀ رویا منجم، تهران: انتشارات علم. - دئه، ژان، (1390). آتشکدهای از دوره اسلامی در تورنگ تپه، آتش در خاور نزدیک باستان. ترجمۀ محمدرضا جوادی. تهران: نشر ماهی. - رضوانی، حسن، (1384). «گزارش کاوش نجاتبخشی محوطۀ سد شیان، کرمانشاه». تهران: مرکز اسناد پژوهشکدۀ باستانشناسی، (منتشر نشده). - رضوانی، حسن، (1385). «آتشکدۀ شیان». بروشور منتشر شده توسط پایگاه میراث فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه قصر شیرین. - رهبر، مهدی، (1378). «معرفی آدریان (نیایشگاه) مکشوفه در دورۀ ساسانی در بندیان درگز و بررسی مشکلات معماری این بنا». مجموعه مقالات دومین کنگره معماری و شهرسازی ایران، جلد دوم، ارگ بم، کرمان، 29-25 فروردین 1378، بهکوشش: دکتر باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. - رهبر، مهدی، (1385). «آیا امامزاده روستای محمد ولی بیگ یک آتشکده است؟». چکیده مقالات سومین همایش باستانشناسان جوان و مرروری بر چشمانداز باستانشناختی خراسان و بم، 18 تا 20 آذر 1385. - رهبر، مهدی، (1389). «آتشکده بندیان درگز، یک بار دیگر». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، 2 و 3 (4 و 5). - زارع، حمید، (1379). «گزارش گمانه زنی تل شهید». تهران: مرکز اسناد پژوهشکدۀ باستانشناسی، (منتشر نشده). - عسکریچاوردی، علیرضا، (1389). «مدارکی از جنوب فارس در زمینه تکریم آتش در ایران باستان». مجلۀ باستانشناسی و تاریخ، 25 (1: پیاپی 49). - عسکریچاوردی، علیرضا، (1392). پژوهشهای باستانشناسی کرانههای خلیج فارس، شهرستان لامرد و مهر، فارس. شیراز: دانشگاه هنر شیراز، انتشارات سبحان نور. - عسکریچاوردی، علیرضا؛ و آذرنوش، مسعود، (1383). «بررسی باستانشناسی محوطههای باستانی واقع در پس کرانههای خلیج فارس: لامرد و مهر فارس». مجله باستانشناسی و تاریخ، 18 (2: 36). - عسکری چاوردی، علیرضا؛ و کایم، باربارا، (1389). «پژوهشهای باستانشناسی در منطقۀ کاریان لارستان: فرضیهای بر محل آتش آذرفرنبغ». نامورنامه: یادنامه دکتر مسعود آذرنوش، بهکوشش: حمید فهیمی و کریم علیزاده. - علیبیگی، سجاد، (1391). «آیا شئ گچی مکشوفه از محوطه چم نمشت، نشانی از یک آتشکدۀ دورۀ ساسانی دارد؟». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، 4 (8). - فکریپور، کتایون، (1385). «اهمیت آتش بهرام در ایران باستان». نامۀ پژوهشگاه، ویژه نامه فرهنگ و زبانهای باستانی، 16 و 17. - لاگهارت، لارنس؛ و جکسون، پیتر ، (1397). تاریخ ایران کمبریج، قسمت سوم: ساسانیان. ترجمۀ تیمور قادری، تهران: انتشارات مهتاب. - محمدیفر، یعقوب؛ و مترجم، عباس، (1390). «جولیان: آتشکدۀ نویافته ساسانی در آبدانان ایلام». باغ نظر، 8 (19). - مرادی، یوسف، (1388). «چهارطاقی میل میلگه: آتشکدهای از دوره ساسانی». مطالعات باستانشناسی، 1(1: پیاپی 1): 155-183. https://jarcs.ut.ac.ir/article_28636.html - مرتضایی، محمد، (1384). «گزارش مقدماتی گمانه زنی و ساماندهی محوطه تپه قبرستان شرقی روستای کاکا شهرستان گنبد کاووس». گزارشهای باستانشناسی 4، پژوهشکدۀ میراثفرهنگی و گردشگری. - مری، بویس، (1381). زرتشتیان، باورها و آداب دینی آنها. ترجمۀ عسکر بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس. - مری، بویس، (1384). دیانت زرتشتی در دوران متأخر، در دریانت زرتشتی. ترجمۀ فریدون وهمن، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران. - مصطفوی، محمدتقی، (1347). «آتشدانها در ابنیه متبرکه اسلامی». یادنامه پنجمین کنگره باستانشناسی و هنر ایران. جلد اول، شیراز: فرهنگ و هنر. - مصطفوی، محمدتقی، (1347). «آثار و سنن پیش از اسلام در اماکن متبرک اسلامی ایران». انجمن فرهنگ ایران باستان،6 (2). - مصطفوی، محمدتقی، (1381). «آتشکدههای فارس». مجموعه مقالات در زمینه باستانشناسی، جلد یکم، بهکوشش: مهدی صدری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. - مظاهری، خداکرم، (1385). «بررسی و شناسایی باستانشناسی دره سیمره». فصل دوم، جهاد دانشگاهی واحد ایلام. (منتشر نشده). - معتمدی، نصرت الله، (1371). «مهرابه ویزنهار قلعه کهزاد». میراث فرهنگی،3 (5). - موسوی، محمود، (1374). «یادمان خشتی کوه خواجه زابل و خلاصهای از نتایج مطالعات باستانشناسی انجام شده در آن». در: مجموعه مقالات نخستین کنگره معماری و شهرسازی ایران، ارگ بم، کرمان، ایران، 12-17. اسفند ماه 1374، جلد چهارم، بهکوشش: دکتر باقر آیتاللهزادهشیرازی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. - موله، م. (1372). ایران باستان. ترجمۀ ژاله آموزگار، تهران: توس. - ناومان، رودلف، (1374). ویرانههای تخت سلیمان و زندان سلیمان. چاپ اول، ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور. - نومن، رودلف؛ و هوف، دیتریش، (1351). «حفاریهای تختسلیمان». ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، مجله باستانشناسی و هنر، 9 و 10. - هرتسفلد، ارنست، (1391). ایران در شرق باستان. ترجمۀ محمدشریفی نعمتآباد، چاپ اول، کرمان: انتشارات فرزانه و شرکت ملی مس ایران. - هنینگ فون دراوستن، هانس؛ و ناوان، رودلف، (1382). تخت سلیمان. ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور. - یغمایی، اسماعیل، (1388). کاوش در آتشکده محمد آباد برازجان. تهران: نامۀ پژوهشگاه. - Ali Beigi, S., (2012). “Does the gypsum object discovered from the Cham Namsht site indicate a fire temple from the Sassanid period?”. Modarres Archaeological Research, 4(8). (in Persian) - Asgari Chavardi, A.& Azarnoush, M., (2004). “Archaeological Survey of Ancient Sites Located in the Backlands of the Persian Gulf: Lamerd and Mehr Fars”. Journal of Archaeology and History, 18 (2: 36). (in Persian) - Asgari Chavardi, A. & Kayem, B., (2010). “Archaeological Research in the Karian Region of Larestan: A Hypothesis on the Location of the Azar Farnbagh Fire”. NAMVARNAMEH: Dr. Masoud Azarnoosh Memorial, edited by Hamid Fahimi and Karim Alizadeh. (in Persian) - Askari Chavardi, A., (2010). “Evidence from Southern Fars on the Veneration of Fire in Ancient Iran”. Journal of Archaeology and History, 25 (1: 49). (in Persian) - Askari Chavardi, A., (2013). Archaeological Research on the Coasts of the Persian Gulf, Lamerd and Mehr Counties, Fars. Shiraz: Shiraz University of Art, Sobhan Noor Publications. (in Persian) - Azarnoosh, M., (1994). “The Sassanian Manor House at Hajiabad”. Iran. - Bucharlat, R. & Lecomte, O., (1987). Fouilles de Tureng Tape. les Periodes Sassanides et Islamiques, Editions Recherche sur les civilization, Paris. - Bucharlat, R., (1985). “Chahar Taq et Temple Du Sassanide: Quelques Remarques”. in: De Lindus aux Balkans, R. J. Deshayes (ed), Editions Recherche sur les civilizations, Paris: 461-478. - Bucharlat, R., (1999). “Temples du feu Sassanides”. Dossiers d Archeologie, 243: 68-70. - Carter, R., Challis, K., Priestman, S.M.N. & Tofighian H., (2004), “The Bushehr hinterland results of the first season of the Iranian – British archaeological survey of bushehr province”. IRAN, XLIV: 1-41. - Dee, J., (2011). A Fire Temple from the Islamic Period at Turang Tepe, Fire in the Ancient Near East. Translated by Mohammad Reza Javadi. Tehran: Mahi Publishing. (in Persian) - Duchenne, G., (2006). The Religion of Ancient Iran. translated by Roya Monjem, Tehran: Alam Publications. (in Persian) - Fekripour, K., (2006). “The Importance of the Fire of Mars in Ancient Iran”. Research Institute Newsletter, Special Issue on Ancient Culture and Languages, 16 & 17. (in Persian) - Gaube, H., (1980). “Im hinterland von siraf: das talvon galledar/ fal und seine nachbagebite”. AMI, 13: 149-166, taf 30-37. - Gignoux, Ph., (1998). “Les inscriptions en Moyen, perse de Bandian”. Studia iranica, 27 (2): 251-258. - Henning von Drausten, H. & Navan, R., (2003). Takht-e-Solomon. translated by: Faramarz Najd Sami'i, second edition, Tehran: Publications of the Cultural Heritage Organization. (in Persian) - Hertzfeld, E., (2012). Iran in the Ancient East. translated by Mohammad Sharifi Nematabad, first edition, Kerman: Farzaneh Publications and National Iranian Copper Company. (in Persian) - Herzfeld, A., (1941). Iran in the ancient East. 301. - Javari, M., (2012). “The Ancient Site of Weigel”. Gamaneh Magazine, Specialized Archaeology Publication of Kashan University, Issue 2. (in Persian) - Kaim, B., (2002). “Un Temple de feu Sassanide decouvert a Mele Hairam, Turkmenstan Meridional”. Studia Iranica, 31 (2): 215-230. - Keall, E. J. & Keall, M. J., (1981). “The Qal'eh-i Yaz digird Pottery: A Statistical Approach”. Iran, XIX: 3-80. - Khosravi, Sh. & Rashno, A., (2012). “Report on the Emergency Excavation of the Pangared Hill in Islamabad County, Kermanshah”. Archives of the Archaeological Research Institute (unpublished). (in Persian) - Khosravi, Sh. & Rashno, A., (2014). “Emergency Excavation of the Palangard Site in Islamabad County, Kermanshah”. Collection of Short Articles of the 12th Annual Iranian Archaeology Conference, 19-21 May 2014, Archaeological Research Institute. (in Persian) - Kleiss, W., (1992). “Dammbauten aus achaemenidischer und aus sasanischer zeit in der provinz fars”. AMI. 25: 131-145. - Laghart, L. & Jackson, P., (2018). The Cambridge History of Iran, Part Three: The Sassanids. translated by Timur Ghaderi, Tehran: Mahtab Publications. (in Persian) - Mary, B., (2002). Zoroastrians, Their Beliefs and Religious Practices. translated by Askar Bahrami, Tehran: Qoqnoos Publications. (in Persian) - Mary, B., (2005). Zoroastrian Religion in Late Times, in Zoroastrianism. translated by Fereydoun Vahman, Tehran: Iranian Culture Foundation Publications. (in Persian) - Mazaheri, Kh., (2006). “Survey and identification of the archaeology of the Seymareh Valley”. Chapter 2, Jihad Daneshgah, Ilam Branch. (Unpublished). (in Persian) - Mohammadifar, Y. & Motarjem, A., (2011). “Julian: The newly discovered Sassanid fire temple in Abdanan, Ilam”. Bagh Nazar, 8 (19) (in Persian) - Mohammadifar, Y. & Motarjem, A., (2012). “Julian: A newly discovered Fire Temple an Abdanan”. Sasanika, Archaeology 4 (online webpage of UCLA). - Mohammadifar, Y., (2012). “Sargandab”. Sasanika, Archaeology 9 (online webpage of UCLA). - Molleh, M., (1372). Ancient Iran. Translated by Jhaleh Amoozgar, Tehran: Toos. (in Persian) - Moradi, Y., (2009). “The Four-Towered Mil-e-Mil-e-Geh: A Fire Temple from the Sassanid Period”. Archaeological Studies, Issue 1. (in Persian) - Mortezaei, M., (2005). “Preliminary report on the exploration and organization of the eastern cemetery hill area of Kaka village, Gonbad Kavous county”. Archaeological Reports 4. (in Persian) - Mostafavi, M. T., (1968). “Fireplaces in Islamic Sacred Buildings”. Proceedings of the Fifth Congress of Iranian Archaeology and Art, Volume 1, Shiraz: Culture and Art. (in Persian) - Mostafavi, M. T., (1968). “Pre-Islamic Monuments and Traditions in the Holy Islamic Places of Iran”. Ancient Iranian Culture Association, 6 (2). (in Persian) - Mostafavi, M. T., (2002). “The Fire Temples of Persia”. A collection of articles in the field of archaeology, Volume 1, edited by Mehdi Sadri, Tehran, Cultural Monuments and Honors Association. (in Persian) - Motamedi, N., (1992). “Mehrabeh and Zanhar of Kohzad Castle”. Cultural Heritage, 3 (5). (in Persian) - Mousavi, M., (1999). “Kuh-e Khadjeh: Un complexe reli gieux de l est Iranien”. Dossiers ’Archéologie, 243: 81 ‐ 84. - Mousavi, M., (1995). :The Brick Monument of Mount Khajeh Zabol and a Summary of the Results of Archaeological Studies Conducted There”. in: The Proceedings of the First Iranian Congress of Architecture and Urban Planning, Arg Bam, Kerman, Iran, 12-17. March 1995, Volume 4, edited by Dr. Bagher Ayatollahzadeh Shirazi, Tehran: National Cultural Heritage Organization. (in Persian) - Nauman, R.f, (1995). The Ruins of Takht-e-Solomon and the Prison of Solomon. first edition, translated by Faramarz Najd Sami'i, Tehran: Publications of the Cultural Heritage Organization. (in Persian) - Numann, R. & Hof, D., (1972). “Excavations of Takht-e-Solomon”. translated by Faramarz Najd Sami'i, Journal of Archaeology and Art, 9 & 10, Winter. (in Persian) - Rahbar, M., (1998). “Decouverte D’un Monument D’Époqu e Sassanide Á Bandian, Dargaz (Nord horassan) fouill es (1994) et (1995)”. Studia Iranica, 27/2: 213-250. - Rahbar, M., (1999). “A Dargaz (Khorassan): découv ertes de panneaux de stucs Sassanides”.Dossiers ’Archéologie, 243: 62 ‐ 65. - Rahbar, M., (2008). “The Discovery of a Sasanian Period Fire Temple at Bandian, Dargaz”. in: Urrent esearch in Sasanian Archaeology, Art and History, Proceedings of a Conference Held at urham University 2001, D. Kenne t & P. Luft (eds.), pp: 15-40. - Rahbar, M., (1999). “Introducing Hadrian (Temple) Discovered in the Sassanid Period in Bandian Dargaz and Examining the Architectural Problems of This Building”. Collection of Articles of the Second Iranian Architecture and Urban Planning Congress, Volume 2, Arg Bam, Kerman, 11-15 Farvardin 1999, with the assistance of Dr. Bagher Ayatollahzadeh Shirazi, Tehran: National Cultural Heritage Organization. (in Persian) - Rahbar, M., (2006). “Is the Imamzadeh of Mohammad Vali Beg Village a Fire Temple?”. Abstract of the papers of the Third Conference of Young Archaeologists and Reviewers on the Archaeological Landscape of Khorasan and Bam, December 8-10, 2006. (in Persian) - Rahbar, M., (2010). “The Fire Temple of the Prisoners of Dargaz, Once Again”. Modares Archaeological Research, 2 & 3 (4 & 5 Issues). (in Persian) - Rezvani, H., (2005). Report on the Rescue Excavation of the Shian Dam Site, Kermanshah. Tehran: Archaeological Research Institute Documents Center, unpublished. (in Persian) - Rezvani, H., (2006). Fire Temple of Shiyan. a brochure published by the Cultural Heritage Base of the Sassanid Axis of Kermanshah, Shirin Palace. (in Persian) - Schippmann, K., (1972). Die iranischen Feuerheiligtümer, Berlin. - Thompson, D., (1976). Stucco From chal Tarkhan- Eshqabad near ray. colt Archaeological institute, England, aris & Phillips LTD, Warminster, Wiltshire. - Tofighian, H., (2004). “Report on the Archaeological Survey and Identification of Bushehr”. Joint Iran-UK Delegation, Documentation and Library Center of the Archaeological Research Institute (unpublished). (in Persian) - Tofighian, H.n, (2014). Historic Ports of the Persian Gulf, from the Sassanid Period to Early Islam, Based on Archaeological and Underwater Archaeology Studies. Tehran, Cultural Heritage and Tourism Research Institute Publications. (in Persian) - Tofighian, H., (2017). “A study on the bases of newly discovered Sassanid hearths on the coast of the Persian Gulf”. Journal of Archaeological Research, 12. (in Persian) - Tofighian, H., (2021). “Archaeological studies of the historical port of Najirom, speculation to determine the area and propose a boundary and stratigraphy”. Archaeological Research Institute's Documentation and Library Center. (in Persian) - Tofighian, H., (2022). “A study on the architectural structure of the Kunari Fire Temple, Dir County, Bushehr Province”. Journal of Pre-Islamic Archaeological Research (accepted for publication) (in Persian) - Vanden Berghe, L., (1961). “Recntes Decouvertes de mounuments Sassanides dans Le Fars”. Iranica ntiqua, 1: 163-200. - Vanden Berghe, L., (1977). “Les Chahar Taqs du Pusht-I Kuh, Luristan”. Iranica Antiqua, VII: 75-190. - Vanden Berghe, L., (1984). “Le Chahar Taq d e Qanat Bagh (Fars), et Linventaire des Chahar Tags in Iran” Iranica Antiqua, XIX: 201-327. - Yaghmaei, E., (2009). Exploration in the Fire Temple of Mohammad Abad, Borazjan. Tehran: Nameh-e-Phaezghah. (in Persian) - Zare, H., (1990). “Report on the Speculation of Tell Shahid”. Tehran: Archaeological Research Institute Documents Center, unpublished. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |