
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,281,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,139,209 |
طراحی مدل ارزیابی اثر نهایی سیاست در آموزش عالی ایران | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
دوره 9، شماره 3، 1402، صفحه 9-24 اصل مقاله (2.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2023.95720 | ||
نویسندگان | ||
اشرف نصیریان* 1؛ سعید غیاثی ندوشن2؛ علی خورسندی طاسکوه2؛ مرتضی طاهری3؛ یحیی کمالی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و الهیات، دانشـگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، طراحی مدل ارزیابی اثر نهایی سیاست در آموزش عالی ایران است. در این پژوهش با مطالعه عمیق، مبانی نظری و پیشینه های موجود در ابعاد داخلی و خارجی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش از بین سیاستگذاران نظام آموزش عالی، متخصصین، مدیران و مسئولین حوزه آموزشعالی و کارشناسان سیاستگذاری آموزش عالی انتخاب شدند. در این بخش تا رسیدن به اشباع نظری از روش نمونه گیری هدفمند از نوع زنجیرهای یا گلوله برفی استفاده و مصاحبهها انجام شد. براساس یافته های تحقیق؛ هدفگذاری، تحقیق و پژوهش وآموزش به عنوان شرایط علّی از طریق اثر نهایی سیاست در آموزشعالی بر مقوله های راهبردی مزیت رقابتی، تدوین و اجرای سیاست، کیفیت سیاست و عمل، مدیریت منابع، ارتباطات و هماهنگی، استراتژی، شفافیت و پاسخگویی و مدل های کارآمد اثر میگذارند و با در نظر گرفتن مقوله های محیطی و مداخله گر منجر به پیامدهای سرعت عمل، عملکرد توسعه و رشد، اثربخشی، تغییر و تحول و تاثیر اجتماعی می شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
اثر نهایی سیاست؛ آموزش عالی؛ ارزیابی اثر نهایی؛ سیاستگذاری؛ نظریه داده بنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Policy Impact Assessment Model for Higher Education in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Ashraf Nasiriyan1؛ Saeed Ghiasi Nodooshan2؛ Ali Khorsandi Taskoh2؛ Morteza Taheri3؛ Yahya Kamali4 | ||
1Phd Student, Education Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Educational Administration,, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
4Associate professor of political science, ,Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: One of the areas of policy-making that, like other areas of policy-making, requires efforts to adopt a policy based on evidence and science, is policy-making in the field of higher education. The purpose of this research is to present a model of policy impact assessment in Iran's higher education. Research method: Grounded theory method is used in this article. In this research, the theoretical foundations and existing backgrounds in internal and external dimensions were examined through in-depth study. The statistical population of the research was selected from the policy makers of the higher education system, experts, managers and officials in the field of higher education and experts in the field of policy making in higher education. In this section, until theoretical saturation was reached, chain or snowball type targeted sampling was used. In this way, 12 interviews were conducted. Findings: The findings of the research showed that based on the findings of the research, goal setting, research and education as causal conditions through the final effect of policy in higher education on the strategic categories of competitive advantage, formulation and implementation of policy, quality of policy and practice, resource management , communication and coordination, strategy, transparency and accountability and effective models, and taking into account the environmental and interventionist categories, it leads to the consequences of speed of action, performance of development and growth, effectiveness, change and transformation and social impact. Conclusion: Paying attention to the effect of politics in higher education helps policy makers and administrators in the implementation of policies. Reviewing the policies and redesigning the country's higher education programs is in line with the rapid changes and developments of science and technology and is one of the proposals that can solve the aforementioned challenges, solve the relevant crises, existing requirements and adopt new initiatives. Higher education should be included in the order of reviewing the country's governance and policy-making system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Grounded Theory, Higher Education, Impact Assessment, Policy Making, Policy Impact | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |