
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,231,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,065,331 |
واکاوی سیاستهای نابرابری آموزشی در شش برنامه توسعه در ایران. | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
دوره 9، شماره 3، 1402، صفحه 165-181 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2023.95729 | ||
نویسندگان | ||
زهرا خسروی پور1؛ یداله مهرعلیزاده* 2؛ حجتاله درفش3؛ غلامحسین رحیمیدوست4؛ مرتضی کرمی5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
4استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
5دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
نابرابری آموزشی یکی از مهمترین مسائل زمان ما است که منجر به تفاوت در فرصتها، منابع و نتایج برای گروههای خاصی از دانشآموزان در مقایسه با دیگران میشود. پرسش اصلی پژوهش حاضر اینست که در ایران طی شش برنامه توسعه پس از انقلاب چه سیاستهایی برای توسعه فرصتهای برابر آموزشی و کاهش نابرابری آموزشی تدوین شده است؟ با بهرهگیری از روش مرور نظاممند به بررسی سیاستهای آموزشی از منظر 6 اصل مربوط به چارچوب قانونگذاری (اولویتگذاری، انتخاب راهبرد، راهکارهای اجرایی، مجری مشخص، داشتن شاخص و قابلیت ارزیابی، ضمانت اجرایی مناسب) پرداخته شد. نتایج نشان داد در تدوین برنامههای توسعه، قانونگذار توجه محدودی به اولویتها داشته و علیرغم اینکه در اکثر مواد و تبصرهها رویکردی برای رسیدن به اهداف تعیین شده اما راهکارهای آن بسیار کلی بوده و یا راهکاری ارائه نشده، مجری اصلی احکام دولت بوده و سازمان های اجرائی نقش کمتری داشتند. همچنین در هیچیک از برنامهها ضمانت اجرایی مشخصی برای پاسخگویی از منظر قانون مشخص نشده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری؛ نابرابری آموزشی؛ برنامههای توسعه؛ مرور نظاممند؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Educational Inequality Policies in Six Development Programs in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Khosravipour1؛ Yadollah Mehralizadeh2؛ Hojjatollah Darafsh3؛ Gholamhosein Rahimidoost4؛ Morteza Karami5 | ||
1PhD Student of Educational Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Professor of Educational planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
3Assistant Professor of Educational Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
4Assistant Professor of Educational Technology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
5Associate Professor, Department of Curriculum and Educational Studies, Mashhad Ferdowsi University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Educational inequality is one of the most pressing issues of our time, leading to differences in opportunities, resources, and outcomes for certain groups of students compared to others. The main question of the current research is that what policies have been developed in Iran during the six development programs after the revolution to develop equal educational opportunities and reduce educational inequality? By using the systematic review method, educational policies were examined from the perspective of 6 principles related to the legislative framework (prioritization, strategy selection, implementation solutions, specific implementation, having indicators and evaluation capability, appropriate implementation guarantee) and the results showed that in developing development plans The legislator paid limited attention to the priorities and despite the fact that in most of the articles and notes there is an approach to achieve the set goals, but the solutions are very general or no solutions are provided, the main executor of the government's decrees and the executive organizations had a lesser role, also in none of the programs. A specific executive guarantee for accountability was not specified from the point of view of the law. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Policy Making, Educational Inequality, Development Programs, Systematic Review, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |