1دانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشکدة حقوق فارابی، دانشگاه تهران، ایران
2دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکدة حقوق فارابی، دانشگاه تهران، ایران.
چکیده
بحث از هستیشناسی اخلاقی دولتها و نسبت میان نظام حقوقی و نظام اخلاقی از مطرحترین مباحث فلسفة حقوق و گرایش حقوق عمومی بهشمار میرود. الگوی اخلاقی حاکم بر دولتها که به دو طیف دولتهای بیطرف و کمالگرا تقسیم میشوند، با یکدیگر متفاوت است. در این میان دولتهای بیطرف با توجه به ساختار فردگرایانه، اعتقاد به مشروعیت قراردادی قدرت و پذیرش نسبیگرایی اخلاقی اغلب جزء دستة غیرواقعگرایان اخلاقی قرار میگیرند. قائلان به غیرواقعگرایی اعتقاد دارند که ارزشها و الزامات اخلاقی اموری خارج از ذهن و ادراکات افراد نیستند و تنها افراد هستند که معیار و ملاک اخلاق را مشخص میکنند. تأکید این نظریه بر این است که ارزشها، فاقد غایات آفاقی و بهعنوان امری نسبی شناخته میشوند. در این مقاله تلاش شده است ضمن ارائة دیدگاههای مطرح در حوزة غیرواقعگراییِ اخلاقی با روش تحلیلی و توصیفی به شرح بنیانهای نظری دولتهای بیطرف پرداخته شود. نتیجه آنکه بر بنیاد نتایج این نوشتار هستی اخلاقی دولت بیطرف در موارد متعددی از جمله فردگرایی، نسبیگرایی، قراردادگرایی، احساسگرایی، ذهنیتگرایی مطابق با نظریة غیرواقعگرایی اخلاقی است.
The Ethical Ontology of the Political-Legal Structure of Neutral States with Emphasis on the Theory of Moral Anti-Realists
نویسندگان [English]
Hossein Rahmatollahi1؛ Elham Bizhanpoor2
1Associate Prof, Department of Public Law, Faculty of Law of farabi, University of Tehran, Iran
2Phd student in public Law, Faculty of Law of farabi, University of Tehran, Iran
چکیده [English]
The discussion of the ethical ontology of states and the relationship between the legal system and the moral system and their influence on each other is one of the most important topics in contemporary legal philosophy and the trend of public law. The moral paradigm of states, which are divided into two spectrums of neutral and perfectionist states, is different. Neutral states, meanwhile, often fall into the category of moral non-realists due to their individualistic structure and belief in the contractual legitimacy of power and their acceptance of moral relativism. Proponents of anti-realism believe that moral values and requirements are not outside the minds and perceptions of individuals, and that the standard of morality is determined by individuals. In this theory, it is emphasized that ethics has no spatial ends and is relative. Therefore, this paper tries topresent the views in the field of moral anti-realism with an analytical and descriptive method, describing the theoretical foundations of neutral states and the intellectual foundations of the school of anti-realism - in cases such as relativism, subjectivism, and non, emotionalism and non-driven is from ought.
موسیزاده، رضا (1395). مفهوم روح برادری مندرج در مادة 1 اعلامیة جهانی حقوق بشر، چالشهای مفهومی آن در جوامع لیبرال. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، 6(2)، 393-416.
انگلیسی
Butchvarov, p. (2015) Anthropocentrism in Philosophy: Realism, Antirealism, Semirealism, Vo.l 1, New york, de Gruyter press.
Mizrahi , m. (2020). The Relativity of Theory: Key Positions and Arguments in the Contemporary Scientific Realism/Antirealism Debate, Edition:1st ed. Springer International Publishing;Springer press.
Vallentyne, P. (2003). Social Contract and the Currency of Justice: an introduction in peter vallentyne equality and justice : social contract and the currency of justice. Londen. Routledge pres.