رحمانی, پوریا, کریمی زاده اردکانی, محمد, حسینی, سید محمد. (1403). اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو. , 16(3), 63-76. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368088.1753
پوریا رحمانی; محمد کریمی زاده اردکانی; سید محمد حسینی. "اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو". , 16, 3, 1403, 63-76. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368088.1753
رحمانی, پوریا, کریمی زاده اردکانی, محمد, حسینی, سید محمد. (1403). 'اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو', , 16(3), pp. 63-76. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368088.1753
رحمانی, پوریا, کریمی زاده اردکانی, محمد, حسینی, سید محمد. اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو. , 1403; 16(3): 63-76. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368088.1753
اثر تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو
1گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
3گروه تندرستی و بازتوانی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: وضعیت سر به جلو از رایجترین ناهنجاریهای وضعیتی در بین دانشآموزان است که این اختلال بر کنترل وضعیتی (تعادل) آنها اثرگذار است. اگرچه روند استفاده از اگزرگیم برای بهبود تعادل وجود دارد، با این حال، اثربخشی اگزرگیم که بهطور خاص برای بهبود تعادل دانشآموزان با وضعیت سر به جلو طراحی شده باشد، نامشخص است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو بود. روش پژوهش: در این پژوهش نیمهتجربی که با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت، 30 پسر با وضعیت سر به جلو شهر تاکستان با دامنة سنی 7 تا 12 سال بهصورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه تمرین اگزرگیم و کنترل قرار گرفتند. در مرحلة پیشآزمون، شرکتکنندگان اقدام به اجرای سه کوشش آزمون لکلک (تعادل ایستا) کردند. مرحلة مداخله در هشت هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 30 دقیقه انجام گرفت که شرکتکنندگان به اجرای تمرینات مربوط پرداختند. پس از اتمام مرحلة تمرینی، مرحلة پسآزمون انجام گرفت که شرکتکنندگان همانند مرحلة پیشآزمون به اجرای آزمون تعادل ایستا پرداختند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمرینات اگزرگیم موجب بهبود معنادار تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو شد (0/001=P ،22/99=F). نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت تمرینات اگزرگیم بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به وضعیت سر به جلو تأکید دارد و پیشنهاد میشود از مزایای این تمرینات در بهبود تعادل ایستا استفاده شود.
The Effect of Exergames on the Static Balance of Children with Forward Head Posture
نویسندگان [English]
Porya Rahmani1؛ Mohammad Karimi Zadeh Ardakani2؛ Seyed Mohammad Hosseini3
1Department of Health and Sports Medicine, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
2Department of Health and Sports Medicine, Faculty of Sport Sciences and Health , University of Tehran , Tehran, Iran..
3Department of Healthy and Sports Rehabilitation , Faculty of Sport Sciences and Health , Shahid
Beheshti University, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Forward head posture is one of the most common postural abnormalities among students, which affects their postural control (balance). Although there is a trend toward using exergames to improve balance, the effectiveness of exergames specifically designed to improve balance in students with forward head posture is unclear. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of exergames on the static balance of children with forward head posture. Methods: In this quasi-experimental study carried out using a pre-test, post-test, and a control group design, 30 boys with forward head posture in Takestan City with an age range of 7 to 12 years old were purposively selected and assigned to two groups, namely the Exergames and the Control groups. In the pre-test phase, the participants performed three attempts of the Stork test (static balance). The intervention phase was carried out over eight weeks with two sessions per week,each session lasting 30 minutes, during which the participants performed the relevant exercises. Following the training phase, the post-test phase was conducted, where the participants performed the static balance test as in the pre-test phase. The data were analyzed by univariate analysis of covariance. Results: The results showed that exergames significantly improved the static balance of children with forward head posture (F=22.94, P=0.001). Conclusion: In general, the results of the present study highlight the importance of exergames in the static balance of children with head forward posture, and it is recommended that the benefits of these exercises should be used to improve static balance.
کلیدواژهها [English]
Exergame, static balance, forward head posture, Video exercise