تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,232 |
تعداد مقالات | 67,774 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,247,754 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,991,241 |
برگرفتگی مناسبات کلامی و تصویری قالیچه لیلی و مجنون از متنهای درونرشتهای و میانرشتهای | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1402 اصل مقاله (3.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.371075.667234 | ||
نویسنده | ||
محمد افروغ* | ||
گروه آموزشی فرش، دانشکده هنر، دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل یک قالیچۀ تصویری باموضوع لیلیومجنون براساس برگرفتگی و گونۀ بیشمتنیت ژنتی با متون درونرشتهای(قالیچههای پیشمتن و بیشمتن) و میانرشتهای(سه نگاره) بهمنظور کشف و تبیین مناسبات و روابط بینامتنی و برگرفتگی از عناصر و نشانههای پیشمتن درمتن انتخابی است. ازمنظر ژنت، بیشمتنیت، خواندن دوبارۀ پیشمتنیت است؛ یعنی نگارش مطالب جدید وخواندن پیشمتن، باعث خلق متنی جدید میشود. بدین روی، پرسش اصلی پژوهش این است که: برگرفتگی از متون درونرشتهای و میانرشتهای به چه میزان و چگونه قابل تبیین است واینکه نشانههای کلامی و تصویری موجود درآن، برچه چیزی دلالت دارد؟.اهم یافتههای این پژوهش چنین است: طراحان قالیچههای لیلیومجنون از منابع پیشین همچون پیش-متنهای ادبی و تصویری درطراحی این آثار هم برمبنای همانگونگی(تقلید) و تراگونگی(تغییر)، و مهمتر خلق نشانهها(نقوش) و صحنههای روایی پیرامونی و حاشیهای برمبنای خلاقیت و نوآوری فردی، بهرهبردهاند. قالیچۀ مورد مطالعه در برگرفتگی از پیش-متنهای درونرشتهای توأمان دارای تقلید و انواع تغییرات شکلی و فرمی و همچنین تغییرات افزایشی است. درپیشمتنهای میان-رشتهای(نگارهها) نیز نقاش ضمن وفاداری بهمنابع ادبی پیشین، سعی درایجاد خلاقیت و آفرینش فضایی مثالی و آرمانی از داستان لیلیومجنون است. این پژوهش ازنوع کیفی و توسعهای و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. شیوۀ گردآوری دادهها کتابخانهای و جستجو درپایگاههای معتبر اینترنتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بیشمتنیت؛ برگرفتگی؛ قالیچه؛ ادبیات؛ نگارگری؛ لیلی و مجنون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
apturing the verbal and visual relationships of carpet leyli and Majnoun from interdisciplinary and interdisciplinary texts. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Afrough | ||
carpet of department. faculty of art. arak university | ||
چکیده [English] | ||
In the creation of literary and artistic works, the texts, while having obvious and hidden relationships, have a process of overlapping and modeling each other, so that from within this connection and modeling, new texts and works are created or expanded and developed. the aim of this research is to investigate and analyze a pictorial rug with the theme of Leyli and Majnoun based on the type of genetic polytextuality with interdisciplinary texts (pre-textual and multitextual rugs) and interdisciplinary texts (three miniatures) in order to discover and explanation of intertextual relationships and hypertextuality is one of the pre-textual signs in the selected text. from Genette's point of view, hyper-textuality is the re-reading of pre-textuality; that is, writing new content and reading pre-text creates a new text. revelation in the relationship between texts, influence and hyper-textuality of each other, has always been one of the topics of interest of researchers in the field of human sciences and literary studies. in the 20th century, this issue was raised by Kristeva and Barthes and systematically developed by Genet in the form of transtextuality theory. Hypertextuality is a type of transtextuality that deals with the systematic relationship of a text with previous texts as sources of inspiration, based on imitation and change.. for this reason, pictorial rugs with the theme of the story of leyli and majnoun are an expression of texts mixed with verbal and visual systems that were produced by using the artist's creativity and imitating literary and artistic pre-texts during the Qajar period. were offered. in this research, a sample of the mentioned rugs will be studied and analyzed based on the multi-textual approach and focusing on the type of overlap, with the aim of reading, discovering and the degree of intertextual communication and imitation of internal and external pre-texts. therefore, the main question of the research is: to what extent and how can the imitation of interdisciplinary and interdisciplinary texts be explained, and what do the verbal and visual signs in it indicate? the most important findings of this research are as follows: the designers of Leyli and Majnoun rugs from previous sources such as literary and visual texts in the design of these works based on imitation and change, and more importantly the creation of signs)motifs) and peripheral and marginal narrative scenes based on individual creativity and innovation. in the interdisciplinary pre-texts (paintings) the painter, while being faithful to the previous literary sources, tries to create creativity and create an exemplary and ideal space from the story of leyli and majnoun. this research is of a qualitative and developmental type and its research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and search in reliable sites. in the process of doing the work, while passing on the theoretical and fundamental studies of hypertextuality and the overlap approach, to the study of body of studies, visual and verbal systems, introduction of literary and artistic pre-texts and finally introduction and analysis of hypertexts. Intra-disciplinary and inter-discipline related to the topic of leyli and majnoun will be conducted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hyper-textuality, overlapping, carpet, literature, painting, leyli and majnoun | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |