![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,428 |
ویژگیهای جنبشهای نوپدید دینی در عرفان کیهانی (حلقه) | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 56، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 261-282 اصل مقاله (510.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2023.352912.630406 | ||
نویسندگان | ||
حمید میرزاخانی* 1؛ بهزاد حمیدیه2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بر آن است، میزان انطباق ویژگیهای جنبشهای نوپدید دینی را در مورد عرفان کیهانی(حلقه) ارزیابی کند و ادعای احیای عرفان اصیل اسلامی از سوی رهبر این مکتب را به روش توصیفیـتحلیلی و با نگاه انتقادی بررسی کند. یافتههای پژوهشی حکایت از این دارند که علیالظاهر اوصاف مکتب عرفان کیهانی(حلقه) با مشخصات جنبشهای نوپدید دینی کاملاً سازگار است؛ از جمله: وجود رهبر یا بنیانگذار کاریزماتیک با داعیۀ تجارب معنوی، پراکندهگزینی از نظام نظری و عملی مکاتب دیگر، شکستن مرجعیّت بیرونی و تأکید بر معنویت، انسانمحوری، ادعای درمانگری و شکوفاسازی استعدادهای درونی افراد، عرفیسازیِ تجربۀ دینی و عرفانی با وامگیری از شبهعلمها و روانشناسی، سهلالوصول بودن و قابلیّتِ دسترسی همگانی، بدون توجه به عقاید و اعمال دینی زمینهایِ افراد. افزون بر این، بر اساس پژوهش حاضر روشن میشود، دستیابی به هدف احیای عرفان اصیل اسلامی در عرفان کیهانی(حلقه) مستلزم تغییرات بنیادین در ساختار، شیوۀ بیان و نحوه دستیابی به آن است. این تغییر و تحولات، منجر به این خواهند شد که زبان ناب دین و عرفانِ اصیل بهکلی ویران شود و بهجای آن از زبان علم و شبهعلمها، از مشرب روانشناسی و از بیان مکاتب دیگر استفاده شود، که در این صورت، روشن است که زبان اصیل عرفانی، دیگر آن معانی رفیع یا عمیق خود را از دست داده و بیشتر بر دغدغههای امروزین بشر متمرکز میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربۀ عرفانی؛ جنبشهای نوپدید دینی؛ درمانگری؛ زبان دینی و عرفانی. عرفان اسلامی؛ عرفان کیهانی (حلقه) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
New Religious Movements’ Elements in Cosmic Mysticism (Ring) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Mirzakhani1؛ Behzad Hamidieh2 | ||
1MA, Department of Comparative Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Comparative Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main issue of this research is the adaptation of New Religious Movements' (NRMs) features with Cosmic Mysticism (Ring) and also evaluation of its leader’s claim about reviving of true Islamic mysticism. The present paper is also done by means of descriptive–analytic method and critical approach. The research findings indicate that Cosmic Mysticism (Ring) is easily compatible with NRMs’ characteristics, such as a charismatic leader claiming to have spiritual experiences, eclecticism, de-authorizing formal religion and emphasis on spirituality and humanism, the efflorescence of spiritual and mental talents, secularization of religious and mystical experience affected by quasi-science and so-called psychology, generality and its easily achievability regardless to beliefs and rituals. But reaching to the goal of reviving authentic mysticism entails fundamental changes in its structure, its way of expressing and gaining. These transformations lead to destroying the religious and mystical language and utilizing science, psychology, and language of other schools, which cause losing mysticism's deep mystical meaning in a way that focuses on today's human concerns. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cosmic mysticism (Ring), Islamic mysticism, mystical experience, new religious movements (NRMs), religious and mystical language, therapy | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
استیس، ت. والتر (1367). عرفان و فلسفه. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. چاپ هفتم. تهران: سروش.
ــــــــــ (1390). دین و نگرش نوین. ترجمۀ احمد رضا جلیلی. چاپ دوم. تهران: حکمت.
حمیدیه، بهزاد (1391). معنویت در سبد مصرف. چاپ اول. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
ــــــــــ (1393). جنبشهای نوپدید دینی. چاپ اول. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
شیمل، آن ماری (1374). ابعاد عرفانی اسلام، ترجمه و توضیح عبدالکریم گواهی. چاپ ششم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
طاهری، محمدعلی (1388الف). عرفان کیهانی(حلقه). قم: انتشارات اندیشه ماندگار.
ــــــــــ (1387). انسان از منظری دیگر. چاپ نهم. نشر بیژن.
ــــــــــ (بیتا). انسان و معرفت. بیجا.
ــــــــــ (2011 الف). سایمنتولوژی. انتشارات عرفان کیهانی(حلقه).
ــــــــــ (2011 ب). موجودات غیر ارگانیک. چاپ اول. ارمنستان: گریگور تاتواتسی.
ــــــــــ (1388ب): مصاحبه صوتی منتشر نشده. مشاهده در تاریخ 14/08/1394 از www.interuniversalfans.wordpress.com
ــــــــــ (بیتا) دوره یک، فرادرمانی. یاداشتهای کلاسی بهاضافه بخشهایی از مقالات استاد طاهری و دیگر شاگردان استاد.
مدنی اصفهانی، ناهید (1394). بررسی ریشههای آموزههای نظری و عملی فرقه شبه عرفانی حلقه(کیهانی). پایاننامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی بهزاد حمیدیه. تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران.
موحدیان عطار، علی (1388). مفهوم عرفان. چاپ اول. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
موحدیان عطار، علی و کاکایی، قاسم (1384). «نگاهی پدیدارشناسانه به کاربردهای مفهومی عرفان»، پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران). شماره دوم.
ناصریراد، علی (1390). افسون حلقه (نقد و بررسی عرفان حلقه). چاپ اول. تهران: نشر سایبان.
یثربی، سید یحیی (1372). عرفان نظری. چاپ اول. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |