![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,596 |
تحلیل رویکرد نجم رازی در تعامل با نفس امّاره با تکیه بر مرصادالعباد | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 56، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 313-332 اصل مقاله (510.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2023.365778.630471 | ||
نویسنده | ||
سید امیر جهادی حسینی* | ||
دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
«مبارزه با نفس اماره» از دغدغههای مهم شریعت، اخلاق و عرفان اسلامی است و روشهایی نیز برای انجام این جهاد به راهروان توصیه شدهاست. نجم رازی در مرصادالعباد با رویکردی ویژه و نسبتاً منحصر به فرد، به موضوع تعامل با نفس و کیفیت آن میپردازد. نگارندۀ مقالۀ پیشرو کوشیدهاست تا با روش تحلیل و توصیف، محتوای کیفی اندیشۀ رازی دربارۀ جهاد علیه نفس اماره را تبیین نماید. یافتههای پژوهش نمایانگر آن است که رازی به برخورد اعتدالی و دور از افراط و تفریط با نفس اماره باور دارد و هر گونه تندروی یا سهلانگاری در مواجهه با نفس اماره را به زیان سالک میداند. در اندیشۀ او، نفس اماره فینفسه سرچشمۀ بدیها نیست و صفات مذمومِ نفسانی بنا به اقتضای حکمت الهی و از برای مصلحتی به نفع بشر در نفس به ودیعه نهاده شدهاند. او همچنین معتقد است که جوهرۀ نفس بشری از استعداد و قابلیت استحاله برخوردار است، به گونهای که ادبار آن از حق، نفس را امارة بالسوء میکند و اقبال به حق، نفس را به مسیر اطمینان سوق میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مخالفت با نفس؛ مرصادالعباد؛ نجم رازی؛ نفس اماره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Najm Razi’s Approach Toward the Concupiscent Soul (al-Nafs al-Ammara) According to Mirsad al-Ibad | ||
نویسندگان [English] | ||
sayed amir jahadi hoseyni | ||
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the main intellectual concerns in Shari'ah, ethics, and mysticism has been the fighting against the concupiscent soul, and mystical wayfarers have been advised to engage in this spiritual Battle (Jihad) by following certain suggested methods. By a special and comparatively unique approach in Mirsad al-Ibad, Najm Razi discusses about interaction with the soul and its qualities. The author of present paper has tried by qualitative analysis and description of content, to elucidate Razi's thought-lines in the struggle against the concupiscent soul. The research findings demonstrate that Razi believe in moderate treatment and cautious dealing with the concupiscent soul and he think that any extreme or careless behaviors in confront with the concupiscent soul would be a loss for the mystic followers. He believes that the concupiscent soul is not naturally the main cause of evils and sins, and that the reprehensible traits in the soul have been implanted there in accordance with the dictates of both divine wisdom and human expediency. Furthermore, Razi thinks that the essence of the human soul is capable of transformation; in a way that it's straying from God makes the soul command to the evils, and turning to God put the soul in the path of assurance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the concupiscent soul, Najm Razi, Mirsad al-Ibad, conflict with the soul | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآنکریم (1397). ترجمۀ شیخ حسین انصاریان. قم: انتشارات هادی مجد.
ابنعربی، محمد ابن علی (1410). رحمة من الرحمن فی تفسیر و إشارات القرآن. جلد 2. جمع و تألیف محمود محمود الغراب. دمشق: مطبعة نصر.
ابن عربی، محمد ابن علی (بیتا). الفتوحات المکیة. جلد 1. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابونصر سرّاج طوسی (1382). اللمع فی التصوف. تصحیح و تحشیه رینولد آلن نیکلسون. ترجمۀ مهدی محبتی. تهران: انتشارات اساطیر.
حقانی زنجانی، حسین (1378). معانی نفس از دیدگاه فلاسفه. ماهنامۀ درسهایی از مکتب اسلام. دی، سال سی و نهم. (10). 32-38.
خوارزمی، حسین بن حسین (1379). شرح فصوص الحکم (خوارزمی). تحقیق آیت الله حسنزادۀ آملی. قم: بوستان کتاب (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
درّی، ضیاء الدین (1330). کنز المسائل فی أربع رسائل (شرح فصوص فارابى در حکمت متعالیه). تهران: خیام.
سعدی، مصلحبن عبدالله (1377). کلیات سعدی از روی نسخۀ محمدعلی فروغی. تهران: نشر نامک و راستین.
شعرانی، عبدالوهاب بن احمد (1388). طلای سرخ. ترجمۀ احمد خالدی. تهران: انتشارات سروش.
طاهری والا، پریسا؛ جوارشکیان، عباس و کهنسال، علیرضا (1400). نفسشناسی سینوی و صدرایی؛ در واکاوی تعریف نفس. نشریة علمی آینة معرفت. دانشگاه شهید بهشتی. سال بیست و یکم. (شصت و هفت). تابستان. 37-64. https://doi.org/10.52547/jipt.2021.221109.1048
غزالى، ابو حامد محمد (1386). ترجمۀ احیاء علوم الدین مؤیدالدین خوارزمى. تصحیح حسین خدیو جم. جلد 3. تهران: نشر علمى و فرهنگى.
قشیری، ابوالقاسم عبد الکریم (1370). ترجمۀ رسالۀ قشیریه. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. تهران: نشر علمى و فرهنگى.
قیصری، داود بن محمود (1370). شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص الحکم. شارح سید جلال الدین آشتیانی. تهران: امیرکبیر.
کریمی، حسین (1390). بررسی نفس در مرصادالعباد و مثنوی معنوی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی دکتر محمدرضا حسنی جلیلیان. خرمآباد: دانشگاه لرستان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
کاشانى، عز الدین محمود بن على (بیتا). مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة. تصحیح جلال الدین همایی. تهران: نشر هما.
مولوی جلال الدین محمد بلخی (1379). مثنوی معنوی بر اساس نسخۀ رینولد نیکلسون. تهران: راستین.
نجم رازى (1380). مرصاد العباد. به اهتمام محمدامین ریاحی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
یسنا، یعقوب (1398). تحلیل و بررسی نفس در آرای نجمالدین رازی و ابن سینا. نشریۀ نون. 25 جدی. مشاهده در تاریخ 01/05/1402.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |