تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,467 |
زمینههای ظهور و تکوین انسانشناسی تفسیری | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 56، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 505-526 اصل مقاله (501.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2024.370432.630492 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی زروانی1؛ سمیه زارعی* 2 | ||
1دانشیار، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به زمینههای شکلگیری انسانشناسی تفسیری و سهم هر یک از زمینهها در شکلگیری و بسط انسانشناسی تفسیری اختصاص یافته و ضمن نظر بر سیر تاریخی انسانشناسی به تبیین چیستی انسانشناسی تفسیری پرداختهاست. روش این نوشتار مبتنی بر رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و در مواردی تحلیل محتوا است. انسانشناسی تفسیری یا نمادین از شاخههای انسانشناسی فرهنگی آمریکایی است که در قرن بیستم در آمریکا پا به عرصه ظهور گذاشت و به لحاظ روش، کاملاً متمایز از انسانشناسی قرن هجدهم و نوزدهم بوده و تأکید و توجه ویژهای بر مقولۀ فرهنگ دارد. در این رویکرد چنین تبیین میگردد که فرهنگ در هر جامعهای، مجموعهای از معانی است که میتوان آن را با بررسی نمادهای حاکم بر جامعه شناخت. مقالۀ حاضر با اشاره به آراء و آثار دو شخصیت برجستۀ این حوزه، یعنی کلیفورد گیرتز و ویکتور ترنر، زمینههای مورد نظر را مطالعه کرده و بهتفصیل نشان میدهد که اهم زمینههای شکلگیری این رویکرد عبارتاند از: 1. نقد و عبور از تطورگرایی و نگاه تاریخی، 2. عبور از کارکردگرایی، 3. عبور از ساختارگرایی، 4. تبلور و تأکید بر مفهوم خاصی از فرهنگ در بررسیهای انسانی، 5. تبلور و تأکید بر تحقیق میدانی و استفاده از روش مشاهدۀ مشارکتی، و). ظهور رویکرد فرهنگ و شخصیت در بررسیهای انسانشناختی و مطالعات دینشناختی. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی تفسیری؛ بستر شکلگیری انسانشناسی تفسیری؛ معنا؛ روش میدانی؛ فرهنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Context of the Emergence and Formation of Interpretive Anthropology | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Zarvani1؛ somayeh zarei2 | ||
1Associate Professor, Department of Comparative Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2MA, Department of Comparative Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present article addresses the question of what are the foundations of the formation of interpretive anthropology and what role each of these foundations has played in the formation and development of interpretive anthropology. It also provides an explanation of the nature of interpretive anthropology while considering the history of anthropology. The method of this paper is based on a descriptive-analytical approach and in some cases content analysis. Interpretive or symbolic anthropology is a branch of American cultural anthropology that emerged in the 20th century in America and is completely distinct in method from the anthropology of the 18th and 19th centuries, with a special emphasis and attention on the category of culture. In this approach, it is explained that culture in any society is a collection of meanings that can be understood by examining the symbols that dominate the society. The present article, referencing the opinions and works of two prominent figures in this field, Clifford Geertz and Victor Turner, explores the desired contexts and in a detailed section demonstrates that the main foundations of the formation of this approach are: 1. Critique and moving beyond evolutionary and historical perspectives, 2. Moving beyond functionalism, 3. Moving beyond structuralism, 4. The crystallization and emphasis on a specific concept of culture in human studies, 5. The crystallization and emphasis on the field research and the use of participant observation method, and 6. The emergence of the culture and personality approach in anthropological and religious studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Context of the formation of Interpretive Anthropology, Culture, Filed Study Method, Interpretive Anthropology, Meaning | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
الیاده، میرچا (1379). دینپژوهی. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بنتون، تد و کرایب، یان (1397). فلسفه علوم اجتماعی؛ بنیادهای تفکر اجتماعی، ترجمۀ شهناز مسمی پرست و محمود متحد. تهران: آگه.
بیتس، دانیل و پلاگ، فرد (1375). انسانشناسی فرهنگی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
پالس، دانیل (1394). هفت نظریه در باب دین. ترجمۀ محمد عزیز بختیاری. قم: انتشارات موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
فکوهی، ناصر (1391). گفتمانهای انسانشناختی از نظریه تا میدان. تهران: نشر علم.
فکوهی، ناصر (1398). انسانشناسی؛ اندیشمندان، نظریه و کنش. تهران: اندیشه احسان.
فکوهی، ناصر (1400). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران: نی.
کورز، لیوئیس (1398). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
گوردون، رابرت جی و لاینز، اندرو (1393). انسانشناسان بزرگ. ترجمۀ زهرا ابطحی و دیگران. تهران: گلآذین.
لیتل، دانیل (1373). تبیین در علوم اجتماعی: درآمدی به فلسفه علمالاجتماع. ترجمۀ عبدالکریم سروش. تهران: صراط.
لیندولم، چارلز (1394). فرهنگ و هویت: تاریخ، نظریه و کاربرد انسانشناختی روانشناختی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: ثالث. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |