
The Ultimate Religious Reality A Reflection on the Opinions of Robert Ranulph Marret According to ‘the Threshold of Religion’ | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
Volume 56, Issue 2, March 2024, Pages 531-548 PDF (525.91 K) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/jrm.2024.371659.630501 | ||
Authors | ||
Sajad dehghanzadeh* 1; Leila Yagibi bardiyani2 | ||
1Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, Azarbaijan Shahid Madani University. Tabriz,Iran. | ||
2MA Student, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, Azarbaijan Shahid Madani University.Tabriz. iran | ||
Abstract | ||
Marret in The threshold of Religion try to represent the “ultimate religious reality”. According to him, despite being intuitive and emotional, this reality is veiled in religious thoughts and rituals. He considers the ultimate reality of religion to be "the feeling of awe" that actualized by immediate encounter with the awesome natural phenomena; a pure feeling and a fundamental reality that religious knowledge and behaviors are merely its external manifestations. The findings of the present research, which is carried out in an analytical way, show that criticizing the views of those like Taylor and Frazer, who consider the origin of religion to be theoretical knowledge and its starting point to be rational beliefs, Marret proposes an innovative evolutionary pattern in the field of the precognitive and emotional origins of religion: a). Encountering the mysterious and surprising phenomena of nature; b). A feeling of sudden surprise and a feeling of awe; c). The emergence of supernaturalism or the desire to the realm beyond of the visible; d). Personalizing the mysterious in order to disambiguate it (Animatism); e). The assumption of the harmlessness of the mysterious thing; f). The sanctification of the mysterious phenomenon and taking the path of religious appeasement and magical empathy with it. | ||
Keywords | ||
Awe; Mana; religious experience; the Mysterious; the threshold of religion | ||
Supplementary Files
|
||
References | ||
آرگیل، مایکل (1395). روانشناسی و دین. ترجمۀ سجاد دهقانزاده. تهران: نشر پارسه.
الیاده، میرچا (1399). از جوامع ابتدایی تا ذن. ترجمۀ سجاد دهقانزاده. تهران: نشر پارسه.
بیاتفرد، فاطمه، لاجوردی، فاطمه (1395). «استحاله و تغییر هستیشناختی در آیینهای گذار». پژوهشنامه ادیان. 10 (19). 21-35.
پاریندر، جئوفری (1397). عرفان در ادیان جهان. ترجمۀ سجاد دهقانزاده و فاطمه صلایانی. تهران: جوینده.
پالس، دانیل، (1389). هفت نظریه دربارۀ دین، ترجمۀ محمد عزیز بختیاری، قم: موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
شجاعیزند، علیرضا (1380). دین، جامعه و عرفیشدن. تهران: نشر مرکز.
شیروانی، علی، (1381). مبانی نظری تجربۀ دینی. قم: بوستان کتاب.
عباسی، ولیالله (1383). «وحی و تجربۀ دینی». نشریۀ روششناسی علوم انسانی. 38. 79-108
کونگ، هانس، (1387). ساحت معنوی ادیان: نشانۀ راه، ترجمۀ حسن قنبری، قم، ادیان و مذاهب
مون، بِوِرلی، (1400). جایگاه مکاشفه در ادیان جهان، ترجمۀ سجاد دهقانزاده، تبریز، انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
همیلتون، ملکلم، (1377). جامعهشناسی دین، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران، تبیان. | ||
Statistics Article View: 278 PDF Download: 259 |