
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,103 |
خوشنویسی ایرانی به مثابه نشانه دیاگرامی: تحلیلی مبتنی بر نشانهشناسی شناختی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 29، شماره 2، تیر 1403، صفحه 25-39 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.364048.667172 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد ظریف1؛ علی ایزانلو* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان شناسی، گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
در این پژوهش قصد داریم با بررسی یک اثر خوشنویسی منتخب، بهعنوان یکی از سرنمونهای آثار فاخر خوشنویسی ایرانی، نشان دهیم که خوشنویسی ایرانی خصوصیاتی مشابه نشانههای دیاگرامی دارد. با این فرض، از آنجا که شناخت و ذهن انسان بدنمند است، ابتدا با استفاده از مفاهیم ساختاری خوشنویسی ایرانی و قوانین گشتالت سعی میکنیم به درکی حسی از این اثر برسیم. در بعد، برای واکشی معنای مفهومی از این اثر، مدل آمیزۀ نشانهشناختی برانت (2021) را به کار میگیریم و معنایی را که پس از مواجهه با اثر، ساخت فضای آمیزه و اعمال طرحوارهها بهطور مفهومی ساخته میشود، با عنوان فضای معنا در این الگو پیشنهاد میدهیم. معنای مفهومی بهمانند معنای حسی میتواند با تغییر در دیدمایۀ (مفهومی) تغییر کند؛ زیرا این دیدمایه، ماحصل درک حسی و طرحوارههای مخاطب است. تحلیل اثر خوشنویسی مورد نظر از دو منظر فوق با تمرکز بر مفاهیم شناختی چون انتخاب، دیدمایه، برجستگی، پویایی و روابط همنشینی و جانشینی بهروشنی سؤال این پژوهش را پاسخ داد و مشخص نمود که این اثر خوشنویسی را میتوان ماهیتاً یک نشانۀ دیاگرامی در نظر گرفت؛ چراکه نوع سازماندهی فُرمهای خوشنویسی بر پایۀ مفاهیم شناختی مورد نظر بهگونهای انجام گرفته است که درک مفهومی اثر را ضمانت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانههای دیاگرامی؛ قوانین گشتالت؛ آمیزۀ نشانهشناختی؛ دیدمایه؛ خوشنویسی ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Persian Calligraphy as a Diagrammatic Sign: An Analysis Based on Cognitive Semiotics | ||
نویسندگان [English] | ||
farhad zarif1؛ Ali Izanloo2 | ||
1Phd Student of Linguistics, Department of Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Brandt (2021) ignores Peircean indices as signs and fits them into the category of symbolic signs if they are intentional. He names the third group of signs as diagrams and considers them, along with iconic and symbolic signs, to complete semiotic aspects of the art of life. In this research, we intend to illustrate that Persiancalligraphy has characteristics similar to diagrammatic signs and can be fitted into the category of diagrams. For this purpose, by using the structural perceptions of Persian calligraphy, Gestalt rules and semiotic blending, we analyse perceptually and conceptually a known work of Persian calligraphy art. To discover perceptual meanings, we apply Gestalt rules in the spaces of this work. The meaning obtained from this type of ‘ception’ is not person-dependent and culture-dependent. Perception of a sign occurs due to the stimulation of Gestalt principles in our mind. For example, if two points are in the scope of our vision, our mind creates a line by stimulating the principle of ‘similarity’. This line, in fact, is invisible, but it can be perceived. In order for extracting the conceptional mening, we apply Brandt's blending theory to this work and name the resulting meaning as conceptual meaning. This meaning depends on how to perceive, which itself is dependent on perceptual perspective, and in addition, on our mental schemas. These two factors make conceptual perspective. Special attention has been paid to the perspective within the perceptual and conceptual analyses, because the way and order of observation as well as our schemas can change our interpretaion. It means that with a different perspective, a different interpretation is obtained. In order to conceive a sign, it is necessary to perceive it, because we first perceive the world with our senses. Then, with the formation of mental spaces and the presence of mental schemas, the ‘meaning space’ is created in our mind. This kind of approach to conceptualization was founded by Fauconnier and Turner in 1997 under the name of blending theory. Brandt, while criticizing the theory of mental spaces proposed by Fauconnier and Turner, presents a supplementary model of the semiotic blending, which includes five mental spaces as well as mental schemas as a conceptualisation interface. According to the model used for the conceptual analysis of this Persian calligraphy work, conceptual meaning is the result of our perception lead to a blending space and our schemas. The analysis of the considered calligraphy work from the perceptual and concetual points of view, focusing on the imagination factors such as selection, perspective, prominence, dynamicity, syntagmatic and paradigmatic relations, clearly illustrated that this calligraphy work can be considered as a diagrammatic sign in nature; because the organization of calligraphy forms based on these cognitive contents has been done in such a way that guarantees the conception of the work. It is assumed that perceptual and conceptual meanings, in addition to the space of Persian calligraphy, can also be obtained in the space of other human arts, based on what was tested in this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Diagrammatic Signs, Gestalt Rules, Semiotic Blending, Perspective, Persian Calligraphy | ||
مراجع | ||
رضوی، سید جلال (1380)، اصول طراحی در ساختار خوشنویسی: مفاهیم بصری در ساختارشناسی حروف نستعلیق، ثلث، شکسته و نسخ، مشهد: آیین تربیت.
ظریف، فرهاد (1401)، بازنمود سازوکارهای شناختی در سه اثر خوشنویسی ایرانی بر پایۀ نشانهشناسی شناختی، پایاننامه کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی به راهنمایی دکتر علی ایزانلو، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
قلیچخانی، حمیدرضا (1388)، فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران: روزنه.
قلیچخانی، حمیدرضا (1392)، درآمدی بر خوشنویسی ایرانی، تهران: فرهنگ معاصر.
هاشمی نژاد، علیرضا (1393)، سبکشناسی خوشنویسی قاجار، تهران: متن.
Brandt, P. A. (2011). What is cognitive semiotics? A new paradigm in the study of meaning. Signata, (2)2, 49-60. DOI: https://doi.org/10.4000/signata.526
Brandt, P. A. (2020). Cognitive Semiotics: Signs, Mind and Meaning. London: Bloomsbury Academic. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350143333
Brandt, P. A. (2021). Diagrams, Gestures, and Meaning. A Cognitive-Semiotic View. Retrieved from https://www.researchgate.net Brandt, P. A., & Cronquist, U. (2021). The Garden, Blending in the Semiotics of Songs. Retrieved from https://www.researchgate.net
Hageman, L. (1994). Introduction to Government and Binding Theory. Oxford: Blackwell.
Langacker, R. W. (2017). Ten Lectures on the Elaboration of Cognitive Grammar. Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004347472_001
Paolucci, C. (2021). Cognitive Semiotics. Integrating Signs, Minds, Meaning and Cognition. Switzerland: Springer Nature Switzerland AG. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-42986-7
Talmy, L. (2017). Ten Lectures on Cognitive Semantics. Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004347472_001 Ungerer, F., & Schmid H.-J. (2006). An Introduction to Cognitive Linguistics. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315835 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |