
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,113 |
زمان اصیل و اثر آن بر درک لذت ناشی از کنش محصول | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 29، شماره 2، تیر 1403، صفحه 67-79 اصل مقاله (2.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.365008.667182 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد سلیمانی* 1؛ بهاره تیموری2 | ||
1دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، .دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
2مربی گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، .سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
لذت، احساسی است ناشی از یک تجربۀ حسی مثبت. استمرار لذت وعملکردی لذتبخش کاربر در طول چرخه عمر استفاده از محصول، برای طراحان حائز اهمیت است؛ چرا که سبب ایجاد پیوندی فرامادی بین کاربر و محصول طراحی شده میشود. زمان در این فرایند نقشی محوری دارد که همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. در این پژوهش با اتخاذ تعریف زمان اصیل و زمانمندی از دو فیلسوف شهیر قرن بیستم، برگسون و هایدگر، به بررسی اثر زمان بر تجربه و درک لذت ناشی از کنش محصول از سوی کاربر میپردازیم. پژوهش کیفی به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. پس از بررسی مطالعات انجام شده در سه حوزه زمان، نیاز و تجربه لذت به روش مطالعات اسنادی، سه نمونه از محصولات موفق طراحی شده از منظر همسویی با زمان، ورای تعریف خطی آن، مطالعه شدند. نتایج حاکی از آن است که چنانچه طرح محصول، با تفکر طراحی مناسبی حمایت شود و این اندیشه در جوهره طرح انعکاس یابد به ذات اصیل کاربر (و به تعبیر فلاسفه، دازاین یا موجود متفکر) نزدیک شده و تجربۀ زمان اصیل را برای مخاطب خود، فارغ از زمان هندسی و فیزیکی فراهم میکند تا در جهت معنا دادن به زندگی خود حرکت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
زمان اصیل؛ نیاز؛ انگیزش؛ تجربه لذت؛ کنش محصول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Authentic time and its effect on perception of pleasure caused by function of the product | ||
نویسندگان [English] | ||
behzad soleimani1؛ Bahareh Teimouri2 | ||
1Associate Professor, Department of Industrial Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Faculty Member of Industrial Design Department, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Pleasure is an emotion resulting from a positive emotional experience. Durability of the user's pleasure and enjoyable functional experience throughout the life cycle of product use is important for designers; because it creates a beyond matter link between user and product. Time has a central role in this process, which has always been of interest to researchers. In this research, by adopting the definition of authentic time and temporality from two famous 20th century philosophers, Bergson and Heidegger, we investigate the effect of time on the experience and perception of pleasure caused by the product’s function from the user’s point of view. Bergson and Heidegger linked their conceptions of time with psychology. Bergson examined it in the field of remembrance and Heidegger considered temporality to have meaning in accordance with the concern of Dasein. The purpose of many previous researches has been to continue the feeling of pleasure and find solutions for it and this continuity is linked to the concept of time. In this study, the experience of pleasure during product’s function will be investigated in terms of authentic time. In fact, we are looking for an answer to the question of whether the pleasure caused by the functional experience of the product at different times can carry a different meaning for the user or not. The research was carried out using a descriptive method and qualitative approach and in the three areas of time, need and experience of pleasure, the literature was conducted by the method of documentary studies. Then, three examples of successful designed products (Wassily-chair, Volkswagen Beetle and Sony Walkman) were studied from the perspective of alignment with time beyond its linear definition. These three products were chosen because of their durability over time and becoming nostalgic products for most users in different cultures. What is important in the reviewed products is the way users interpret the product at different times, which can represent the specific mood of the user; from the declaration of rebellion against the framework of time to the display of social trends. The results indicate that if the product is only designed to respond to the needs of the bottom of Maslow's pyramid and lacks a meaningful story, after the end of the life cycle, the enjoyment of the function is reduced and it reaches the end of the cycle (recycling or throwing away) but, if the designer prioritizes the pleasure of experience over the pleasure of having in the design of the product, the life cycle will change from linear to circular and the pleasure of having new thoughts will become the pleasure of remembering (nostalgia). If the product design is supported by appropriate design thinking and this idea reflected in the essence of design, it is close to the original essence of the user (and in the sense of philosophy, Dasein or thinking being) and the experience of authentic time provides its audience, independent of geometric and physical time, to move in the direction of giving meaning to their lives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Authentic time, need, motivation, pleasure experience, product function | ||
مراجع | ||
برگسون، هانری (1354)، زمان و اراده آزاد، جستاری در دادههای بیواسطه وجدان، ترجمه احمد سعادت. تهران: امیرکبیر.
برگسون، هانری (1375)، ماده و یاد؛ رهیافتی به رابطه ی جسم و روح، ترجمه علی قلی بیانی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
دلوز، ژیل؛ کولبروک، کلر و باگیو، رونالد (1390)، ادراک، زمان و سینما. ترجمه مهرداد پارسا. تهران: نشر رخداد نو.
رمضانی، علی و محمدنژاد، قربانعلی (1392)، پژوهشی در فلسفه هایدگر در باب مفهوم «هستی و زمان» از منظر مابعدالطبیعی و تأویلی، تاریخ فلسفه، (4)3، 89- 104.
سهرابی، بابک؛ یزدانی، حمیدرضا؛ رجبزاده، علی و محبوب، حامد (1400)، واکاوی نظریههای نیازهای روانشناختی بنیادین انسان: یک رویکرد فرانظری، ماهنامه علوم روانشناختی، (103)20، 979- 998. DOI: https://doi.org/10.52547/JPS.20.103.979.
مککواری، جان (1376)، مارتین هایدگر، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی. کرج: نشرگروس. موسوی حجازی، بهار (1382)، شئی و زمان: مطالعهای در تأثیر زمان بر تولید اشیاء، کتاب ماه هنر، 61 و 62، 60 – 64.
نجومیان، امیرعلی و حیدریمقدم، زینب (1399)، نقد تصور فردگرایانه از زمانمندی نزد برگسون و هایدگر از منظر زمانمندی اخلاقی در اندیشه لویناس، دو فصلنامه فلسفی شناخت، (82)1، 217- 231.
نورمن، دانلد (1398)، طراحی حسی، ترجمه معصومه حقپرست و جهانبخش سادگیراد. تهران: حرفه هنرمند.
هایدگر، مارتین (1388)، هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس.
Acevedo, A. (2018). A personalistic appraisal of Maslow’s needs theory of motivation: From “Humanistic” psychology to integral humanism. Journal of Business Ethics, 148(4), 741-763. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-015-2970-0. Alba, J. W., & Williams, E. F. (2012). Pleasure principles: A review of research on hedonic consumption. Journal of Consumer Psychology, 23(1), 2-18. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2012.07.003 Becker, S., Bräscher, A., Bannister, S., Bensafi, M., Calma-Birling, D., Chan, R. C. K & Wang, Y. (2019). The role of hedonics in the human affectome. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 102, 221-241. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2019.05.003 Bergson, H. (1913). an Introduction to Metaphysics, trans. T.E. Hulme. London: Macmillan and Co. Brown, B., & Juhlin, O. (2018). What Is Pleasure? In Mark Blythe & Monk, Andrew (Editors): Funology 2: From Usability to Enjoyment. Switzerland. Springer International Publishing AG. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-682136 Cardoso, R., Sobhani, A., & Meijers, E. (2022). The cities we need: Towards an urbanism guided by human needs satisfaction. Urban Studies, 59(13), 2638-2659. DOI: https://doi.org/10.1177/00420980211045571 Desmet, P.M.A, & Fokkinga, S. (2020). Beyond Maslow’s pyramid: Introducing a typology of thirteen fundamental needs for human-centered design. Multimodal Technologies and Interaction, 4(3), 1-22. DOI: https://doi.org/10.3390/mti4030038 Desmet, P.M.A., Vastenburg, M.H. & Romero, N. (2016). ‘Mood measurement with Pick-A-Mood: review of current methods and design of a pictorial self-report scale’. Design Research, 14 (3), 241–279. DOI: https://doi.org/10.1504/JDR.2016.079751. Fokkinga, S. F., Desmet, P. M. A., & Hekkert, P. (2020). Impact-centered design: Introducing an integrated framework of the psychological and behavioral effects of design. International Journal of Design, 14(3), 97-116. Gartman, D. (2014). [Review of the book The People’s Car: A Global History of the Volkswagen Beetle, by Bernhard Rieger]. Journal of Design History, 27(3), 319-320. DOI: https://doi.org/10.1093/jdh/epu008 Hassenzahl, M., Eckoldt, K., Diefenbach, S., Laschke, M., Lenz, E., & Kim, J. (2013). Designing moments of meaning and pleasure. Experience design and happiness. International Journal of Design, 7(3), 21-31. Hekkert, PPM. (2006). Design aesthetics: Principles of pleasure in design. Psychology Science, 48(2), 157-172. Kristensen, J C. (2014). The Sony Walkman (Nobutoshi Kihara, 1978). In: Grace Lees-Maffei, ed. Iconic Designs: 50 Stories About 50 Things. London: Bloomsbury Visual Arts, pp. 226-229. ISBN 9780857853523 [Book Section] Moccia, L., Mazza, M., Di, Nicola. M., & Janiri, L. (2018) the Experience of Pleasure: A Perspective between Neuroscience and Psychoanalysis. Front. Hum. Neurosci. 12:359. DOI: https://doi.org/10.3389/fnhum.2018.00359 Ryan, R M., Bradshaw, E., & Deci, E L. (2019). A history of human motivation theories in psychology. The Cambridge Handbook of the Intellectual History of Psychology. Sternberg RJ, Pickren WE. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 391-411. The Metropolitan Museum of Art. (2024, April 04). Wassily chair. https://www.metmuseum.org/art/collection. Van Gameren, V. (2013). Needs. [Glossary entry.] Environmental Justice. Available at: http:// www.envjustice.org/2012/12/needs/ (accessed 3 Jan 2023). Yoon, J., Kim, C., & Kang, R. (2020). Positive user experience over product usage life cycle and the influence of demographic factors. International Journal of Design, 14(2), 85-102. URL 1: Retrieved March 22, 2023, from https://www.aram.co.uk/blog/the-wassily-chair.html/. URL 2: Retrieved April 04, 2023, from https://www.theguardian.com/business/2015/sep/23/volkswagen-a-history-of-boardroom-clashes-and-controversy. URL 3: Retrieved March 24, 2023, from https://playback.fm/blog/sony-walkman-revolutionized-music-tech-world. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |