تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,133 |
دانش بومی و توسعه روستایی: ریشهها وچالشها | ||
پژوهش های روستائی | ||
دوره 15، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 226-239 اصل مقاله (3.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrur.2024.367417.1879 | ||
نویسنده | ||
علی شکوری* | ||
دانشیار، گروه برنامهریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر همزمان با تحول پارادایمی در ادبیات توسعه با جهتگیری معرفتی درونگرایانه، دانش بومی بهعنوان یکی از گزینههای مؤثر برای توسعه روستایی از سوی نظریهپردازان مطرح شده است. این مقاله به ارزیابی ظرفیت جایگزینی این رویکرد میپردازد و با بررسی ریشههای پیدایش این رویکرد بر این باور است تأکید صرف بر آن نوعی افراطگرایی شبه معرفتی بوده و محل مجادله و مناقشه است. در این راستا، به دو عامل عمده اشاره میکند: تجربه نهچندان موفق برنامههای توسعه با ماهیت تکنوکراتیک آمرانه؛ و ظهور گفتمانهای انتقادی مانند پسانوگرایی و پسااستعمارگرایی. مقاله استدلال میکند که این باور نوعی موضعگیریهای رادیکالی (له و علیه) را نسبت به دو معرفت (بومی و علمی) سبب شده که ریشه در دوگانهگرایی تقابلی دکارتی دارد که در عمل به تقابلهای قطبی مبالغهگرایانه و تجریدگرایی از واقعیتها انجامیده است. مقاله نتیجه میگیرد که علیرغم مزیتهای مطرحشده برای دانش بومی، این دانش مستعد چالشهای مختلفی مانند رمانتیزه شدن، بیتوجهی به تمایزپذیری و مناسبات قدرت، تمرکز بر تجارب و مهارتها، خاصگرایی و وابستگی به جغرافیاها و متنها ، خصلت ایستایی و غیره است. باتوجهبه قدرت هژمونی بالای علم جدید/رسمی، برای ایجاد توازن شناختی، مقاله اقدامات عملی مشتمل بر ترویج آگاهی از دانش بومی بهعنوان شکلی از آموزش استعمارزدایی تا توسعه کنشهای جمعی پایدار سیاسی را برای مقابله با فرایند قدرت و سلطه توصیه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ دانش بومی؛ نوگرایی؛ پسانوگرایی؛ پسااستعمارگرایی؛ توسعه روستایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Indigenous Knowledge and Rural Development: Origins And Challenges | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Shakoori | ||
Associate professor, Department of Social Planning, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In recent decades, with the paradigm shift in development literature with an inward-looking epistemological orientation, theorists have proposed indigenous knowledge as an effective alternative for rural development. This article evaluates the alternative capacity of this approach. Having examined the origins of this approach, it is believed that the superficial emphasis on it is a kind of pseudo-epistemic extremism and is a source of controversy. Two significant factors are responsible: the not-so-successful experience of development programs with an authoritarian technocratic nature and the emergence of critical discourses such as postmodernism and postcolonialism. The article argues that this belief has caused a kind of radical stance (for and against) towards two knowledges (indigenous and scientific), which is rooted in Cartesian dualism. This has, in practice, led to exaggerated polar stances: abstractionism from realities. The article concludes that despite the advantages proposed for Indigenous knowledge, this knowledge is susceptible to various challenges such as romanticization, neglecting distinctiveness and power relations, focusing merely on experiences and skills, specificity, as well as dependence on geographies and settings, etc. Considering the high hegemonic power of new/official science to create a cognitive balance, the article recommends practical measures, including promoting awareness of indigenous knowledge as a form of decolonization education to develop sustainable political collective actions to confront the process of power and domination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Science, Indigenous knowledge, Modernism, Postmodernism, Rural development | ||
مراجع | ||
Agrawal, A. (1995). Dismantling the divide between indigenous and scientific knowledge. Development and Change, 26, 413-439. https://doi.org/10.1111/j.1467-7660.1995.tb00560.x | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |