تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,130,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,786 |
تفسیر روانشناختی اراده معطوف به قدرت در فلسفۀ نیچه: بررسی مبانی، پیامدها و نتایج آن برای اخلاق | ||
فلسفه | ||
مقاله 6، دوره 22، شماره 1 - شماره پیاپی 42، آبان 1403، صفحه 127-161 اصل مقاله (856.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2024.365019.1006798 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین امامی* 1؛ احمد فاضلی2؛ حسین مصباحیان3 | ||
1خ دماوند- میدان امامت- خ جدیدی- ک شبان- بن بست منصوری- پ 4- ط 3 | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی گروه اخلاق دانشگاه قم | ||
3عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مفهوم «ارادۀ معطوف به قدرت» در فلسفۀ نیچه جایگاهی محوری دارد، اما تفسیر آن همواره محل بحثوجدل بوده است. در میان تفاسیر گوناگون، تفسیر روانشناختی، استعاری و متافیزیکی هر یک دریچهای متفاوت بهسوی فهم این مفهوم پیچیده میگشایند. این مقاله با اذعان به عدم قطعیت کلی هرگونه تفسیری از ایده نیچه، بر آن است تا نشان دهد که در مجموع و بهطور نسبی، تفسیر روانشناختی اراده معطوف به قدرت در مقایسه با سایر تفاسیر همخوانی بیشتری با فلسفهورزی نیچه دارد. بر پایه این تفسیر، اراده معطوف به قدرت نه یک نیروی متافیزیکی و نه استعارهای برای سلطه، بلکه گرایشی ذاتی در انسان برای خودشکوفایی، تأیید زندگی و غلبه بر محدودیتها است. این تفسیر با ایدههای نیچه در خصوص چشمانداز گرایی، نقد اخلاق سنتی و مفهوم ابر انسان همسو است. برخلاف تصور رایج، تفسیر روانشناختی اراده معطوف به قدرت نهتنها با جوهر اخلاق یعنی توجه به دیگری ناسازگار نیست بلکه از طریق تأکید بر مسئولیت فردی، تعالیجویی و خلق ارزشهای نوین به تعمیق و تدقیق آن یاری میرساند. با وجود چالشهایی که در تفسیر ایده اراده معطوف به قدرت نیچه وجود دارد، تفسیر روانشناختی ایده مذکور دریچهای متفاوت بهسوی فهم دیدگاههای نیچه در خصوص اخلاق، انسان و معنای زندگی میگشاید. این تفسیر میتواند نشان دهد که فراخوان نیچه برای پرورش انسانهایی قوی، خلاق و مسئول که بر خویشتن خویش تسلط داشته باشند، نسبتی با سلطه بر دیگران ندارد و از اینرو، ضرورت ظلم و خودکامگی علیه دیگران برای تحقق این آموزه یا بهمثابه نتیجه ضروری آن عمیقاً مسئله برانگیز است. | ||
کلیدواژهها | ||
اراده معطوف به قدرت؛ تفسیر روانشناختی؛ چشمانداز گرایی؛ خودشکوفایی؛ تأیید زندگی؛ پیامدهای اخلاقی؛ ابر انسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Nietzsche's "Will to Power": A Psychological Interpretation and its Ethical Implications | ||
نویسندگان [English] | ||
MUHAMMADHOSSEIN امامی1؛ ahmad Fazeli2؛ Hossein Mesbahian3 | ||
1خ دماوند- میدان امامت- خ جدیدی- ک شبان- بن بست منصوری- پ 4- ط 3 | ||
2Associate Professor and member of the Faculty of Ethics, Qom University | ||
3Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Letters and Humanities, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Friedrich Nietzsche's concept of "will to power" stands as a cornerstone of his philosophy, yet its interpretation remains a contentious issue. Among the various proposed interpretations, the ontological, metaphorical, and psychological perspectives each offer distinct understandings of this complex concept. While definitively establishing the "correct" interpretation is challenging due to the complexities of Nietzsche's writing and expression, this essay argues that the psychological interpretation aligns more effectively with the core tenets of his thought. The essay begins by providing a concise overview of the metaphysical, metaphorical, and psychological interpretations of "will to power." Acknowledging the inherent uncertainty in interpreting Nietzsche's ideas, it argues that the psychological interpretation, emphasizing the "will to power" as an intrinsic human drive for self-overcoming and growth, resonates more strongly with the broader themes of Nietzsche's philosophy, particularly perspectivism. Furthermore, the essay delves into the ethical implications of the psychological interpretation. It addresses concerns that this interpretation might endorse oppression and autocracy as necessary outcomes of the "will to power." Through careful analysis, the essay demonstrates how the psychological interpretation, when understood accurately, does not inherently support such harmful practices. In contrast, it highlights how this interpretation, emphasizing self-mastery and individual responsibility, can potentially contribute to moral development and a pursuit of excellence. Finally, the essay emphasizes the importance of understanding the foundational concepts of his philosophy, such as perspectivism, for accurately interpreting his ideas. By prioritizing evidence-based analysis and nuanced understanding, we can navigate the complexities of Nietzsche's thought and appreciate its enduring relevance in contemporary discussions about ethics, individual responsibility, and the pursuit of a meaningful life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
will to power, psychological interpretation, perspectivism, self-overcoming, life-affirmation, ethical implications, superman | ||
مراجع | ||
منابع
نیچه، فریدریش) 1392). اراده به قدرت. ترجمه مجید شریف، تهران: جامی.
....................... (1385). تبارشناسی اخلاق. ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
...................... (1394). چنین گفت زرتشت. ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
...................... (1387). فراسوی نیک و بد. ترجمه داریوش آشوری، تهران: خوارزمی.
..................... (1396). غروب بتها. ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
..................... (1399). سپیدهدمان. ترجمه علی عبداللهی، تهران، جامی.
References Clark, M. (1990). Nietzsche on Truth and Philosophy. New York: Cambridge. Danto, A. C. (2005). Nietzsche as Philosopher. New York: Cambridge UP. Kaufmann, W. (1974). Nietzsche: Philosopher, Psychologist, Antichrist (4th ed.). Princeton, New Jersey: Princeton UP. Klein, W. (1997). Nietzsche and the Promise of Philosophy. Albany, New York: State University of New York Press. Lampert, L. (1986). Nietzsche's Teaching: An Interpretation of Thus Spoke Zarathustra. Leiter, B. (2002). Nietzsche on Morality. Routledge, University of Chicago. Nehamas, A. (1987). Nietzsche: Life as Literature. Harvard University Press. Nietzsche, F. (2006). Genealogy of Morals. Translated into Persian by Dariush Ashoori in 1385. Tehran: Agah. (In Persian) Nietzsche, F. (2008). Beyond Good and Evil (4th ed.). Translated into Persian by Dariush Ashoori in 1387. Tehran: Khwarazmi. (In Persian) Nietzsche, F. (2013). The Will to Power (6th ed.). Translated into Persian by Majid Sharif in 1392. Tehran: Jami. (In Persian) Nietzsche, F. (2015). Thus Spoke Zarathustra (36th ed.). Translated into Persian by Dariush Ashoori in 1394. Tehran: Agah. (In Persian) Nietzsche, F. (2017). Twilight of the Idols (12th ed.). Translated into Persian by Dariush Ashoori in 1396, Tehran, Agah. (In Persian) Nietzsche, F. (2020). Daybreak (5th ed.). Translated into Persian by Ali Abdollahi in 1399. Tehran: Jami. (In Persian) Nietzsche, F. W. (1966). Beyond Good and Evil. Translated by Walter Kaufmann. Vintage Books. Nietzsche, F. W. (1967). The Will to Power. Translated by R.J. Hollingdale and Walter Kaufmann. New York: Random House. Nietzsche, F. W. (1968a). The Antichrist. Translated by R. J. Hollingdale. Penguin Classics. Nietzsche, F. W. (1968b). Twilight of the Idols. Translated by R. J. Hollingdale. Penguin Classics. Nietzsche, F. W. (1974). The Gay Science. Translated by Walter Kaufmann. New York: Vintage Books. Nietzsche, F. W. (1989). On the Genealogy of Morals. Edited by Walter Kaufmann. Translated by Walter Kaufmann and R.J. Hollingdale. New York: Vintage Books. Nietzsche, F. W. (2005a). The Anti-Christ, Ecce Homo, Twilight of the Idols and Other Writings. Translated by Judith Norman. Cambridge University Press. Nietzsche, F. W. (2005b). Ecce Homo. Translated by R. J. Hollingdale. Penguin Classics. Nietzsche, F. W. (2006). Thus Spoke Zarathustra. Translated by Walter Kaufmann. Penguin Classics. Reginster, B. (2006). The Affirmation of Life: Nietzsche on Overcoming Nihilism. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Richardson, J. (1996). Nietzsche’s System. New York: Oxford UP. Schacht, R., & Honderich, T. (1985). Nietzsche. Routledge pub. Schulte, G. (2012). This is Nietzsche (2nd ed.). Translated into Persian by Saeed Firouzabadi in 1391. Tehran: Thalath. Sembou, E. (2011). "Nietzsche's Critique of the Enlightenment". University of London between the 9th and 11th September 2011. Spinks, L. (2009). Friedrich Nietzsche. Translated into Persian by Reza Valiyari in 1388. Tehran: Markaz. Stern, T. (2022). Nietzsche on Ethics. Translated into Persian by Hamideh Ghamari in 1401. Tehran: Onsu. Welshon, R. (2004). The Philosophy of Nietzsche. Montreal & Kingston: McGill-Queen’s UP. Williams, L. L. (1996). Will to Power in Nietzsche’s Published Works and the Nachlass. Journal of the History of Ideas; Vol. 57. No: 3. University of Pennsylvania Press; 447-463.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |