تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,241 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,467,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,237,509 |
ساخت پرسشنامهای میزانشده برای اندازهگیری فرهنگ ارزشیابی در آموزش عالی : یک پژوهش آمیخته مدل توسعه ابزار | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1403 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.371651.1008636 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده3؛ مرضیه دهقانی2 | ||
1دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف مفهومپردازی و ساخت ابزاری میزانشده برای اندازهگیری فرهنگ ارزشیابی شکل گرفت. روش پژوهش: این پژوهش مبتنی بر روش آمیخته اکتشافی مدل توسعه ابزار بود. در مرحله پدیدارشناسی با هدف تحلیل تجارب زیسته یاران آموزشی، ادراک چهار طبقه شامل اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه پس از مصاحبه با 61 شرکتکننده، اشباع داده حاصلشد. در بخش کمّی مبتنی بر روش همبستگی انجامشد و 510 نفر از کُنشگران دانشگاهی شامل اعضای هیات علمی، کادر آموزش و اجرایی و دانشجویان دانشگاه به شیوه در دسترس در مطالعه شرکت کردند. در ساخت ابزار، ویژگیهای روانسنجی بر اساس نظریه کلاسیک آزمون(CTT) و نظریه سئوالپاسخ (IRT)مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در ابتدا روایی محتوایی و سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی و تایید قرار گرفت؛ در ادامه اعتبار با استفاده از روش اُمگا مک دونالد در فرهنگ ارزشیابی بصورت کلی 869/0 و در همه خردهمقیاسها بالای 7/0 بدست آمد. در تحلیل گویهها مبتنی بر نظریه سوال پاسخ، یافتهها نشان داد که مدل امتیاز پارهای (PCM) با دادههای پرسشنامه فرهنگارزشیابی برازش مناسبتری دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدستآمده و ویژگیهای مطلوب روانسنجی از ابزار ساختهشده، از این پرسشنامه میتوان برای سنجش سطوح فرهنگ ارزشیابی در محیط دانشگاهی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ ارزشیابی؛ فرهنگ کیفیت؛ ساخت ابزار؛ نظریه سوال پاسخ؛ تضمین کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construction of a Standardized Questionnaire to measure the Culture of evaluation in the Higher Education System: A mixed research of instrument development model | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Malmir1؛ Keyvan Salehi2؛ Ali Moghadam Zadeh3؛ Marzieh Dehghani2 | ||
1Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Associate professor, faculty of psychology and education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Associate professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: In this research, the conceptualization and construction of a scaled tool for measuring quality of culture and evaluation was discussed. Methods: This research was based on the exploratory mixed method of the instrument development model. In the phenomenology stage, with the aim of analyzing the lived experiences of Beneficiaries and stakeholders, after interviewing 61 participants, data saturation was achieved. In the quantitative part, which was based on the correlation method, 510 university activists, including faculty members, teaching and executive staff, and university students, participated in the study in an accessible way. In the construction of the tool, the psychometric characteristics were examined based on the (CTT) and (IRT). Results: At first, content and construct validity were examined and confirmed using factor analysis; In the following, the Reliability using McDonald's omega method in evaluation of culture was obtained as 0.869 in general and above 0.7 in all subscales. In the analysis of the items based on the Item Response Theory, the findings showed that the partial score model (PCM) has a better fit with the data of the evaluation of cultural questionnaire. Conclusion: Based on the obtained results, this questionnaire can be used to measure the levels of evaluation of culture in the academic environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation Of Culture, Quality Culture, construction, Item Response Theory, Quality Assurance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |