باقری, محمود, همتی خلیلی, مهرنوش. (1403). مقررات حقوق عمومی افشای اطلاعات بانکهای بورسی در جدال الزامات متفاوت بازارهای سرمایه و پول. , 54(4), 2223-2242. doi: 10.22059/jplsq.2024.331999.2912
محمود باقری; مهرنوش همتی خلیلی. "مقررات حقوق عمومی افشای اطلاعات بانکهای بورسی در جدال الزامات متفاوت بازارهای سرمایه و پول". , 54, 4, 1403, 2223-2242. doi: 10.22059/jplsq.2024.331999.2912
باقری, محمود, همتی خلیلی, مهرنوش. (1403). 'مقررات حقوق عمومی افشای اطلاعات بانکهای بورسی در جدال الزامات متفاوت بازارهای سرمایه و پول', , 54(4), pp. 2223-2242. doi: 10.22059/jplsq.2024.331999.2912
باقری, محمود, همتی خلیلی, مهرنوش. مقررات حقوق عمومی افشای اطلاعات بانکهای بورسی در جدال الزامات متفاوت بازارهای سرمایه و پول. , 1403; 54(4): 2223-2242. doi: 10.22059/jplsq.2024.331999.2912
مقررات حقوق عمومی افشای اطلاعات بانکهای بورسی در جدال الزامات متفاوت بازارهای سرمایه و پول
1دانشیار، گروه حقوق خصوصی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران،تهران، ایران
2دانشآموختة کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بینالمللی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
با پذیرش بانکهای خصوصی بهعنوان ناشران اوراق بهادار در بازار بورس، دو بازار سرمایه و بازار پول در قالب بانکهای بورسی در تعامل قرار گرفتهاند. در حقوق عمومی ما در پی حفظ نظم و ثبات جامعه هستیم، پس بررسی تأکید نظام بانکی بر حفظ ثبات سیستمی و در مقابل تأکیدی که بازار سرمایه بر شفافیت و حفظ حقوق سهامداران دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این پژوهش، بانکها بهعنوان تافتهای جدابافته در نظر گرفته شدهاند، زیرا با شکلگیری اعتماد در جامعه ارتباط مستقیم دارند. بهنظر میرسد بهتر است مقام ناظر انتظار شفافیت تمام در بانکها را طبق مقررات داشته باشد، اما نسبت به افشای عمومی اطلاعاتی که میتواند اعتماد جامعه را مختل کند و ثبات سیستمی در معرض خطر قرار دهد؛، بیشتر درنگ کنند. همچنین میتوان مانند اتحادیة اروپا که در مقررات سوءاستفاده از بازار، تأخیر را در افشای اطلاعات بانکی پذیرفته است، در این زمینه مقرراتگذاری کنیم. در عمل این تنش در بازار سرمایة ایران در سالهای اخیر نیز وجود داشته است و شاهد طرح شکایاتی علیه مدیران چنین بانکهایی بودهایم که بهدلیل عدم افشای بهموقع اطلاعات با محکومیتهایی مواجه شده بودند.
Public Law Regulations on Disclosure of Information by Listed Banks in the Conflict Between the Requirements of Capital and Money Markets
نویسندگان [English]
Mahmood Bagheri1؛ Mehrnoosh Hemmati Khalili2
1Associate Prof., Department of Private Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
2. A. in International Trade Economic Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
With the acceptance of private banks as issuers of securities in the stock market, the capital and money markets have interacted through listed banks. In public law, we aim to maintain social order and stability; thus, examining the banking system's emphasis on preserving systemic stability versus the capital market's focus on transparency and protecting shareholders' rights is of great importance. In this research, banks are considered a distinct entity, as they have a direct relationship with the formation of trust in society. It seems more appropriate for the regulatory authority to expect full transparency from banks according to regulations, but to be more cautious regarding the public disclosure of information that could undermine public trust and put systemic stability at risk. Additionally, similar to the European Union, which accepts delays in the disclosure of banking information in its market abuse regulations, we can establish regulations in this area. In practice, this tension has also existed in the Iranian capital market in recent years, and we have witnessed complaints against the managers of such banks who faced penalties due to the failure to disclose information in a timely manner.
کلیدواژهها [English]
systemic stability, shareholders’ rights, transparency, conflict between capital market and money market regulations, conflict between shareholders’ rights and depositors’ rights, mandatory disclosure of information.
سلطانی، محمد (1396). حقوق بازار سرمایه. چ چهارم، تهران: سمت.
هادی زنوز، بهروز (1392). ارزیابی عملکرد بازار پول و اعتبار در ایران و پیامدهای آن بر رشد اقتصادی. چ اول، نوین طراحان آزاد.
الهداد، مرتضی؛ مقدم، ولی، زنجانی؛ محمد و مدرسی، منصور (۱۳۸۸). بحران مالی و اقتصادی و ضرورت تحدید ساختار در نظام بانکداری اسلامی کشور. چ اول، تهران: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسة عالی بانکداری ایران.
والینژاد، مرتضی (1396). مجموعه قوانین و مقررات ناظر بر بانکها و مؤسسههای اعتباری. چ هفتم. تهران: پژوهشکدة پولی و بانکی.
ب) مقالات
ابراهیمی، مریم (1391). مسئولیت مدنی ناشی از نقض مقررات افشای اطلاعات در معاملات سهام. فصلنامة بورس و اوراق بهادار، (۱۵)، 161 –
اصلیزاده، احمد؛ برندهپور مهرام، آرش؛ صارمی، حسین (۱۳۹۶). مدیریت ریسک و قوانین بازل در بانکهای نمونه ایرانی. مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، ۳ (2)،114-13.
فلاح شمس، میرفیض و عباسزاده، حسن (۱۳۸۶). مقایسة تطبیقی کفایت سرمایه در بیانیة اول و دوم کمیتة بال. مجلة روند، (۵۴ و ۵۵)، ۱۱-۳۸.
میرزایی، حسین؛ نظریان، رافیک؛ باقری، رعنا (1390). بررسی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری اشخاص حقوقی بانکها. فصلنامة روند پژوهشهای اقتصادی، (۵۸)، ۶۷-۹۸.
ج) پایاننامهها
صمدی، علیرضا (۱۳۹۳). مقررات حاکم بر افشای اطلاعات در بازار سرمایه. پایاننامة کارشناسی ارشد، به راهنمایی محمود باقری، تهران: دانشگاه تهران، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، تاریخ دفاع 23/06/1393.
عباسپور، سبحان (۱۳۹۷). تحلیل حقوقی مقررات احتیاطی در نظام نظارتی بانکی ایران. پایاننامة کارشناسی ارشد، به راهنمایی امین جعفری، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکدة معارف اسلامی و حقوق، تاریخ دفاع 30/06/1397.
انگلیسی
A) Books
Kregel, J. (2013). Political Economy Approaches to Financial Crisis. The Handbook of the Political Economy of Financial Crises.
B) Articles
Avgouleas, E. (2009). The Global Financial Crisis and Disclosure Paradigm in European Financial Regulation: the case for reform. European Company and Financial Law Review, 6( 4). 1-41.
Białek-Jaworska, A., & Matusiewicz, A. (2015). Determinants of the level of information disclosure in financial statements prepared in accordance with IFRS. Accounting and Management Information Systems, 14(3). 453-482.
Blom, , & Schoenher, T. (2011). Supply chain risk management in financial crises A multiple case study approach.international journal of production economics, 134(1), 43-57. DOI:10.1016/j.ijpe.2011.01.002
Di Tella, S. (2019).Optimal Regulation of Financial Intermediaries. American Economic Review, 109 (1), 271-313. DOI: 10.1257/aer.20161488.
Federal Reserve Bank of New York Group ( 2016). Behavioral Risk Management in the Financial Services Industry: The Role of Culture, Governance, and Financial Reporting. Federal Reserve Bank of New York Economic Policy Review , 22(1). 1-177
Federal Reserve System Study Group on Disclosure (2000). Improving Public Disclosure in Banking. Board of Governors of the Federal Reserve System Board of Governors of the Federal Reserve, 1-39.
McCallum, M. (2017). Banking and Interest Rates in Monetary Policy Analysis: A Quantitative Exploration. Journal of Monetary Economics, Elsevier. 54(5), 1480-1507.
Mitchener, K.(2004). Bank Supervision, Regulation, and Instability During the Great Depression. NATIONAL BUREAU OF ECONOMIC RESEARCH, 152-185. DOI: https://doi.org/10.1017/S0022050705050060
Prates, M. (2013). Why Prudential Regulation Will Fail toPrevent Financial Crises.A Legal Approach. banco central do brasil. 1-33.
Stulz, R. M. ( 2008). Securities Laws, Disclosure and National Capital Market, Pennsylvania: National Bureau of Economic Research,. 349-390
Tarullo, D. (2004). Rethinking the Aims of Prudential Regulation. Chicago: Federal Reserve Bank of Chicago, Bank Structure Conference, 1-17.
Dang, T.; Gorton, G.; Holmström, B.; Ordoñez, G. (2014). Banks As Secret Keepers. Nber Working Paper 107 (4), 1005-1029. DOI: 10.1257/aer.20140782
Ursel, B., & Erlend, N. (2004). Disclosure, Volatility and Transparency: An Empirical Investigation into the Value of Bank Disclosure. FRBNY Economic Policy Review, 31-45.
White, W. R. (2013). The Prudential Regulation Offinancial Institutions: Whyregulatory Responses To Thecrisis Might Not Prove Sufficient, The school of public policy, Calgray university, SPP research papers, 6, (33), 1-33.