![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,930,045 |
تأثیر تمرین پرتاب دارت با دست غیربرتر بر درصد انتقال دقت پرتاب، تغییرپذیری، و هماهنگی حرکتی دست برتر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 16، شماره 4، دی 1403، صفحه 53-68 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.371964.1764 | ||
نویسندگان | ||
مهسا قلی زاده ورنیاب* 1؛ منصور اسلامی2؛ مژگان معمارمقدم3؛ معصومه قربانی مرزونی4 | ||
1گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2گروه بیومکانیک ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندارن، بابلسر، ایران. | ||
4گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران،بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثر تمرین پرتاب دارت با دست غیربرتر بر درصد انتقال دقت پرتاب دارت، تغییرپذیری و هماهنگی حرکتی دست برتر بود. روش پژوهش: در یک طرح نیمهتجربی، 24 دانشجوی واجد شرایط بهصورت تصادفی در گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی طی 12 جلسه در پنج دست کوشش 10 تایی، پرتاب دارت با دست غیربرتر را انجام دادند و گروه کنترل تمرینی نداشتند. برای بررسی هماهنگی و تغییرپذیری اندام در پیش و پسآزمون از دستگاه IMU Noraxon و برای اندازهگیری دقت از معیار خطای شعاعی استفاده شد. دادههای تغییرپذیری و هماهنگی با مدل برنامهنویسی SPM در محیط متلب و از آنالیز واریانس با اندازههای تکراری دوعاملی برای بررسی دادههای رفتار در سطح معناداری 0/05 استفاده شد. یافتهها: خطای شعاعی کاهش معنادار 27 درصدی داشت (0/002=P) و تغییرپذیری حرکتی دست برتر در بازة 20 تا 50 درصدی حرکت پس از تمرین کاهش معناداری را نشان داد (0/05>P)؛ اما هماهنگی حرکتی در گروه تجربی پس از جلسات تمرین تفاوت معناداری نداشت (0/05 <P). در نتیجه درصد انتقال دقت پرتاب دارت در گروه تجربی افزایش یافت. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق، انتقال از اندام غیربرتر به اندام برتر را نشان داد. دقت پرتاب دارت در دست برتر افزایش یافت که با کاهش در میزان تغییرپذیری حرکتی دست برتر آزمودنیها همراه بود. بنابراین به مربیان و تراپیستها توصیه میشود در صورت آسیب اندام برتر با تمرین اندام غیربرتر از افت عملکرد افراد جلوگیری کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تغییرپذیری؛ درصد انتقال؛ دست غیر برتر؛ دقت پرتاب؛ هماهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Dart-Throwing Practice with Non-Dominant Arm on Transfer Percentage of Throwing Accuracy, Variability, and Movement Coordination of the Dominant Arm | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahsa Gholizadeh Varaniab1؛ Mansour Eslami2؛ Mozhgan Memarmoghaddam3؛ Masomeh Ghorbani marzoni4 | ||
1Department of Sports Biomechanics, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Boblsar, Iran. | ||
2Department of Sports Biomechanics, Faculty of Sports Sciences , University of Mazandaran, Boblsar, Iran. | ||
3Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Boblsar, Iran. | ||
4Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Boblsar, Iran . | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This study aimed to investigate the effect of dart-throwing training with the non-dominant arm on the transfer percentage of dart-throwing accuracy, variability, and movement coordination of the dominant arm. Methods: In a Quasi-experimental design, 24 eligible students were randomly assigned to experimental and control groups. During 12 sessions, the experimental group threw darts with the non-dominant arm in five blocks of 10 trials, and the control group did not practice. The Noraxon IMU device was used to check the coordination and variability of the limb in the pre-test and post-test, and the radial error criterion was used to measure the accuracy. Variability and coordination data were analyzed using the SPM programming model in the MATLAB environment, and a two-way repeated measures ANOVA was used to analyze behavior data at a significance level of 0.05. Results: Radial error had a significant decrease of 27% (P=0.002) and the movement variability of the dominant arm showed a significant reduction in the range of 20 to 50% of movement after training (P<0.05); However, there was no significant difference in movement coordination in the experimental group after the training sessions (P>0.05). As a result, the transfer percentage of dart-throwing accuracy increased in the experimental group. Conclusion: This research showed the transition from the non-dominant to the dominant limb. The accuracy of throwing darts in the dominant arm increased, which was accompanied by a decrease in the movement variability of the participant's dominant arm. Therefore, coaches and therapists are advised to prevent a decline in individuals' performance by training non-dominant limbs in case of dominant limb injury. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bilateral Transfer, Coordination, Non-Dominant Hand, Throwing Accuracy, Variability | ||
مراجع | ||
Arnold, J. B., Caravaggi, P., Fraysse, F., Thewlis, D., & Leardini, A. (2017). Movement coordination patterns between the foot joints during walking. Journal of Foot and Ankle Research, 10, 1-7. https://doi.org/10.1186/s13047-017-0228-z
Baghaiyan, M. Eslami, M. Abbasi,A. Khaleghinazji, M.Hosseini-nejad, & Seyed. I. (2018). Comparison of coordination and variability of upper limb joints in semi-professional and elite young men's kayak rowing. Sports Medicine Studies, 24(10), 103-124. https://doi.org/10.22089/smj.2019.6371.1333 (In persion)
Blandford, L., Cushion, E., & Mahaffey, R. (2022). Segmental and Intersegmental Coordination Characteristics of a Cognitive Movement Control Test: Quantifying Loss of Movement Choices. Biomechanics, 2(2), 213-234. https://doi.org/10.3390/biomechanics2020018
Chow, J. Y., Davids, K., Button, C., & Koh, M. (2008). Coordination changes in a discrete multi-articular action as a function of practice. Acta psychologica, 127(1), 163-176. https:/doi.org/ 10.1016/j.actpsy.2007.04.002
Dai, B., Leigh, S., Li, H., Mercer, V. S., & Yu, B. (2013). The relationships between technique variability and performance in discus throwing. Journal of sports sciences, 31(2), 219-228.https:/doi.org/10.1080/02640414.2012.729078
Deliagina, T. G., Beloozerova, I. N., Zelenin, P. V., & Orlovsky, G. N. (2008). Spinal and supraspinal postural networks. Brain research reviews, 57(1), 212-221. https://doi.org/10.1016/j.brainresrev.2007.06.017
Emanuel, M., Jarus, T., & Bart, O. (2008). Effect of focus of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: a randomized trial. Physical therapy, 88(2), 251-260. https://doi.org/ 10.2522/ptj.20060174
Ghojoghi, M., Tahmasebi Boroujeni, S., Aghapoor, S. M., Shahbazi, M., & Shirzad, E. (2019). Effect of Task Constraints on Coordination Variability in Missed and Successful Trails of Chip Pass. Motor Behavior, 11(38), 97-114. https://doi.org/ 10.22089/mbj.2018.4732.1554(In Persian)
Hiley, M. J., Zuevsky, V. V., & Yeadon, M. R. (2013). Is skilled technique characterized by high or low variability? An analysis of high bar giant circles. Human Movement Science, 32(1), 171-180. https:/doi.org/ 10.1016/j.humov.2012.11.007
Hodges, N. J., Hayes, S., Horn, R. R., & Williams, A. M. (2005). Changes in coordination, control and outcome as a result of extended practice on a novel motor skill. Ergonomics, 48(11-14), 1672-1685. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00140130500101312
Kocsis, J. D. (1995). Competition in the synaptic marketplace: activity is important. The Neuroscientist, 1(4), 185-187. https://doi.org/10.1177/107385849500100401
Komar, J., Seifert, L., & Thouvarecq, R. (2015). What variability tells us about motor expertise: measurements and perspectives from a complex system approach. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité, (89), 65-77. https://doi.org/10.1051/sm/2015020
Kumar, S., & Mandal, M. (2005). Bilateral transfer of skill in left-and right-handers. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 10(4), 337-344. https:/doi.org/10.1080/13576500442000120
Needham, R. A., Naemi, R., & Chockalingam, N. (2015). A new coordination pattern classification to assess gait kinematics when utilising a modified vector coding technique. Journal of biomechanics, 48(12), 3506-3511.http://dx.doi.org/10.1016/j.jbiomech.2015.07.023
Pavão, S. L., de Campos, A. C., & Rocha, N. A. C. F. (2019). Age-related changes in postural sway during sit-to-stand in typical children and children with cerebral palsy. Journal of Motor Behavior, 51(2), 185-192. https://doi.org/10.1080/00222895.2018.1454396
Rafieyan, V., Sharafi-Nejad, M., & Lin, S. E. (2014). Effect of pragmatic instruction on sustainable development of pragmatic awareness. Journal of Studies in Education, 4(1), 206-218. https://doi.org/10.5296/jse.v4i1.5088
Seifert, L., Button, C., & Davids, K. (2013). Key properties of expert movement systems in sport: an ecological dynamics perspective. Sports medicine, 43, 167-178. http://link.springer.com/10.1007/s40279-012-0011-z
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |