
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,904,944 |
کاربست طرح آمیختة تکرارشونده در ارزشیابی مفهوم فرهنگ کیفیت در آموزش مهندسی؛ راهبردی برای توسعة کیفیت آموزش و سرمایة انسانی | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
دوره 12، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2024.372637.2490 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده1؛ مرضیه دهقانی1 | ||
1گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: فرهنگ کیفیت در یک پیوستار و در نقشهایی کاملاً متفاوت میتواند بستر تسهیلگری یا بازدارندگی را در پیشرفت یا پسرفت عملکرد سازمانی و تحقق مأموریتهای آن فراهم کند. در بررسی فرهنگِ کیفیت، دغدغة اساسی بررسی تناسب آن با مأموریتها، شرایط، امکانات، و بلوغ سازمانی است. یکپارچگی بین آنها میتواند زمینة تعالی و حرکت هوشمندانه را رقم زند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مفهوم فرهنگ کیفیت در جهت توسعة کیفی آموزش شکل گرفت. روش: بدین منظور از پژوهش روشهای پژوهش آمیختة تکرارشونده در چهار بخش متوالی کیفیـ کیفیـ کمّیـ کمّی استفاده شد. در بخش کیفی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری تجارب زیستة یاران آموزشی، شامل چهار طبقة اعضای هیئت علمی، کارکنان، مدیران، و دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه تهران در سال 1401، که به روش ملاکی انتخاب شدند، مورد واکاوی قرار گرفت. پس از مصاحبه با 61 شرکتکننده در کل دانشگاه تهران اشباع دادهها حاصل شد. در بخش کمّی 50 نفر از یاران آموزشی در دانشکدة فنی و مهندسی مورد پیمایش قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل ادراک شرکتکنندگان به شناسایی 83 نشانگر و دستهبندی آن در قالب 19 زیرمضمون و سه مضمون مورد توافق منجر شد. در واکاوی افتراق ادراک یاران آموزشی، ادراک غالب و فرهنگ جاری حاکم در دانشکدة فنی و مهندسی «فرهنگ کیفیت کمّیمحور» بود. نتیجه: نتایج نشان داد فرهنگ کیفیت دارای سطوح چندگانهای است که وضعیت آن در هر سازمانی برآیند و فرایندی از روابط چندگانه و چندلایه مبتنی بر ابعاد فردی، گروهی، سازمانی، و فراسازمانی است. فاصله گرفتن از نگاه تکبُعدی، یکسطحی، متداول، و ایستا به فرهنگ کیفیت به مثابة وجود یا نبودِ آن و پرداختن به مسئلة تناسب سطح غالب موجود با مأموریتها، شرایط، امکانات، و بلوغ سازمانی و حرکت در جهت برقراری یکپارچگی بین آنها و تلاش برای حرکت تدریجی به سطوح عالیتر میتواند زمینة توسعه، تعالی، و حرکت هوشمندانه را رقم زند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ تضمین کیفیت؛ طرح اکتشافی روشهای پژوهش آمیخته؛ فرهنگ ارزشیابی؛ فرهنگ کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Iterative Mixed-Methods Study to Evaluate the concept of Quality Culture in Engineering Education to Develop the Quality of Education and Human Capital | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Malmir1؛ Keyvan Salehi2؛ Ali Moghadamzadeh1؛ Marzieh Dehghani1 | ||
1Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
2Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Quality culture, with its diverse roles, impacts organizational performance and mission achievement. Alignment with missions, conditions, resources, and organizational maturity is crucial. Effective integration drives excellence and intelligent progress. The present study was conducted with the aim of analyzing the concept of quality culture in order to develop the quality of education. Method: This study employed an advanced mixed-methods approach, comprising four sequential phases: qualitative, qualitative, quantitative, and quantitative. The qualitative phase, grounded in interpretive phenomenology, explored the lived experiences of stakeholders across four categories: faculty members, employees, managers, and students from various faculties at the University of Tehran. Participants were selected using criterion sampling, and data saturation was achieved after conducting in-depth interviews with 61 stakeholders, representing the entire University of Tehran. Subsequently, a quantitative survey was administered to 50 stakeholders from the technical and engineering faculty. Findings: In the stage of people's perception of quality culture, 83 indicators, 19 sub-themes and three themes agreed upon by all were identified and categorized. In analyzing the difference in the perception of teaching assistants, the prevailing perception in the technical and engineering faculty was "quantity-oriented quality culture," and the prevailing current culture was also quantitative-oriented quality culture. Conclusion: The study findings reveal that quality culture is a complex construct with varying levels, influenced by intricate relationships spanning individual, group, organizational, and extra-organizational dimensions within each organization. Shifting away from the simplistic, static view of quality culture as merely present or absent, and instead focusing on aligning the dominant level with organizational goals, resources, and maturity can pave the way for progress. By fostering integration and striving for advancement towards higher levels, organizations can lay the groundwork for development, excellence, and strategic advancement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quality culture, Evaluation culture, Evaluation, Quality assurance, Exploratory sequential mixed-methods design for instrument development | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس (1390). فرهنگ کیفیت و نقش آن در دستیابی به عملکرد مطلوب دانشگاهها. آموزش مهندسی ایران، 13(50)، 63 ـ 72. https://doi.org/10.22047/ijee.2011.708
چگینی آشتیانی، حسین (1393). نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای پیام نور استان مرکزی. پایاننامه برای دریافت درجة کارشناسیارشد مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد نراق.
سیدکلان، سید محمد؛ زاهدبابلان، عادل؛ معینیکیا، مهدی و رضاییشریف، علی (1397). فرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان؛ ارائة مدلی بر پایة نظریة دادهبنیاد. راهبرد فرهنگ، 11(44)، 144 ـ 170. https://doi.org/10.22034/jsfc.2019.92147
مالمیر، مرتضی؛ صالحی، کیوان؛ مقدمزاده، علی و دهقانی، مرضیه (1400). ابعاد و سطوح فرهنگ کیفیت در نظام آموزش عالی: مروری منظم. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 11(36)، 29 ـ 53. doi: 10.22034/emes.2021.251556
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1402). اشتراک و افتراق مفهوم فرهنگ ارزشیابی در نظامهای دانشگاهی به منظور توسعة سرمایة انسانیـ اجتماعی. مدیریت سرمایة اجتماعی. doi: 10.22059/jscm.2023.364330.2441
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1402). معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت از منظر ذینفعان در دانشگاه تهران. مدیریت فرهنگ سازمانی. doi: 10.22059/jomc.2023.364285.1008585
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1403). ساخت پرسشنامهای میزانشده برای اندازهگیری فرهنگ ارزشیابی در آموزش عالی: یک پژوهش آمیختة مدل توسعة ابزار. مدیریت فرهنگ سازمانی. 10.22059/jomc.2024.371651.1008636
مهدیون، روحالله؛ مسلمی دولتآباد، حمیده و یاریقلی، بهبود (1402). واکاوی فرهنگ کیفیت در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان براساس نظریه داده بنیاد. رهبری آموزشی کاربردی، 4(3)، 1 ـ 18. doi: 10.22098/ael.2023.13218.1302
Bazargan, A. (2011). Quality culture and its role in achieving desirable universities Performance. Iranian Journal of Engineering Education, 13(50), 63-72. https://doi.org/10.22047/ijee.2011.708. (in Persian).
Bendermacher, G.W.G., Oude Egbrink, M.G.A., Wolfhagen, I.H.A.P., & Dolmans, D.H.J.M. (2017). Unravelling quality culture in higher education: A realist review. Higher Education, 73(1), 39-60.
Blouin, D. (2019) Quality improvement in medical schools: Vision meets culture. Medical Education, 53, 1100–1110.
Blouin, D., Tekian, A., & Harris, I.B. (2019) Do organizational cultures of Canadian medical schools promote a quality culture?. Medical Teacher, 41, 662–667.
Chegini Ashtiani, H. (2013). The role of quality culture in the establishment of knowledge management in Central Payam Nourastan universities. Thesis for receiving the master's degree in public administration. Islamic Azad University. Naraq unit. (in Persian)
Christine, H. & Karlheinz, S. (2019). The Quality Culture Inventory: a comprehensive approach towards measuring quality culture in higher education, Studies In Higher Education. Studies in Higher Education. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1672639
Dinh Do, T. & Thi dang, H. (2021). Factors Affecting Quality Culture: A Case Study of Public Universities in Ho Chi Minh City. Academy of Strategic Management Journal, 20, 1-11.
Durana, P., Kral, P., Stehel, V., Lazaroiu, G., & Sroka, W. (2019). Quality Culture of Manufacturing Enterprises: A possible way to adaptation to Industry 4.0, Social
Iqbal, S., Ashfaq, T., Azlan, Bin Taib, C., & Rizal Razalli, M. (2023). The effect of quality culture on service quality of public and private Universities: A comparative analysis. PLoS ONE, 18(4), e0283679. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0283679
Ehlers U. D. (2007). Quality Literacy Competencies for Quality Development in Education and e-Learning. Journal of Educational Technology & Society, 10(2), 96-108.
Hildesheim, C. & Sonntag, K. (2020). The Quality Culture Inventory: a comprehensive approach towards measuring quality culture in higher education. Studies in Higher Education, 45(4) 892-908. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1672639
Kirisa, I. & Lapina, I. (2019). Analysis Of Factors Influencing Quality Culture And Their Impact On Organizational Development. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. https://doi.org/10.17770/sie2019vol6.3810
Kalinowska, A., Szkop, Z., & Wiśniewski, R. (2016). ‘A comparative study of environmental awareness among st udents pursuing Bachelor’s studies in selected academic fields at the University of Warsaw Poland’ Environmental & Socioeconomic Studies, 4(2), 17–25.
Koskei, R., Katwalo, A.M., & Asienga, I. (2015). Influence of Quality Culture on Performance of Research Institutions in Kenya. African journal of business and economic research, 10(1), 25–54. Available from: https://hdl.handle.net/10520/EJC171071
Kromydas, T. (2017) Rethinking higher education and its relationship with social inequalities: past knowledge, present state and future potential. Palgrave Commun, 3. https://doi.org/10.1057/s41599-017-0001-8
Lan, N. T. (2022). Building Quality Culture At The University Of Culture, Sports And Tourism Culture That Is Reliable With Current Practices. International Journal of Social and Humanities Extension (IJSHE), 2(2), 7–9. Retrieved from https://ijshe.info/index.php/ijshe/article/view/35
Landgards, C.N., Martensson, L., Pyykko, R., Bjorsnated, J.O., & Schoultz, R. (2022). Quality culture at Nordic Universities. European Journal of Higher Education, 4. https://doi.org/10.1080/21568235.2022.2116066
Loukkola, T. & Zhang, T. (2010). EUA PUBLICATIONS 2010Examining Quality Culture: Part 1– Quality Assurance Processes in Higher Education Institutions. EUA PUBLICATIONS.
Malmir, M., Salehi, K., MoghadamZadeh, A., & Dehghani, M. (2023). Meaning and Concept of Quality Culture Based on The View of Stakeholders at Tehran University. Organizational Culture Management, 4. https://doi.org/10.22059/jomc.2023.364285.1008585 . (in Persian)
----------------------------------------------------------------------------- (2021). Dimensions and Levels Of Quality Culture in the Higher Education System: A Systematic Review. Educational Measurement and Evaluation Studies, 11(36), 29-53. https://doi.org/10.22034/emes.2021.251556. (in Persian).
----------------------------------------------------------------------------- (2024). Construction of a Standardized Questionnaire to measure the Culture of evaluation in the Higher Education System: A mixed research of instrument development model. Organizational Culture Management. https://doi.org/10.22059/jomc.2024.371651.1008636. (in Persian)
----------------------------------------------------------------------------- (2023). Commonality and differentiation of the concept of evaluation culture in university systems in order to develop human-social capital. Social Capital Management. https://doi.org/10.22059/jscm.2023.364330.2441. (in Persian)
Mahdiuon, R., Moslemi Dolatabad, H., & Yarighol, B. I. (2023). Exploration of Quality Culture in Azarbaijan Shahid Madani University Based on grounded Theory. Applied Educational Leadership, 4(3), 1-18. https://doi.org/10.22098/ael.2023.13218.1302. (in Persian)
Njiro, E. (2012). Understanding Quality Culture in Assuring Learning at Higher Education Institutions. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research (JEPER), 3(2), 79-92.
Nygren-Landgärds, C., Mårtensson, L.B., Pyykkö, R., Bjørnestad, J.O., & von Schoultz, R. (2022). Quality culture at Nordic Universities. European Journal of Higher Education, 4, 1–20.
Pololi, L., Kern, D.E., Carr, P., Conrad, P., & Knight, S. (2009). The culture of academic medicine: Faculty perceptions of the lack of alignment between individual and institutional values. Journal of General Internal Medicine, 24, 1289–1295.
Rahnuma, N. (2020). Evolution of quality culture in an HEI: critical insights from university staff in Bangladesh. Educ Asse Eval Acc, 32, 53–81. https://doi.org/10.1007/s11092-019-09313-8
Salehi, K., & Golafshani, N. (2010). Commentary: Using Mixed Methods in Research Studies - an Opportunity with Its Challenges. International Journal of Multiple Research Approaches, 4, 186-191. https://doi.org/10.5172/mra.2010.4.3.186
Sattler, C. & Sonntag, K. (2018) Quality Cultures in Higher Education Institutions—Development of the Quality Culture Inventory. In: Meusburger, P., Heffernan, M., & Suarsana, L. (eds). Geographies of the University. Knowledge and Space, 12, 313-327. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75593-9_9
Schindler, L., Puls-Elvidge, S., Welzant, H., & Crawford, L. (2015). Definitions of Quality in Higher Education: A Synthesis of the Literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), 3–13. https://scholarworks.waldenu.edu/hlrc/vol5/iss3/2./
Seyyedkalan, S. M., Zahed-Babelan, A., Moeinikia, M., & Rezaeisharif, A. (2019). Identification of Factors and Indicators of Quality Culture (QC) Evaluation at Farhangian University. Educational Measurement and Evaluation Studies, 9(26), 165-206. https://doi.org/10.22034/emes.2019.36119. (in Persian)
Stephens, K., & Roszak, M.T. (2021). Quality culture – a contemporary challenge in the approach to management systems in organizations. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 105, 78-85. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.0519
Varonism, E. M. (2014). Most courses are not born digital: an overview of the Quality Matters peer review process for online course design. Campus-Wide Information Systems, 31(4), 217–229. https://doi.org/10.1108/CWIS-09-2013-0053.
Wu, S. J. (2015). The impact of quality culture on quality management practices and performance in Chinese manufacturing firms. International. Journal of Quality & Reliability Management, 32(8), 799–814. https://doi.org/10.1108/IJQRM-12-2013-0199 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |