تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,454 |
متن بازنویسی شدۀ نظامنامۀ مدارس ابتداییه و متوسطه | ||
پژوهش در تاریخ | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 34، شهریور 1402، صفحه 150-167 اصل مقاله (3.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید صدرا موسوی دیزکوهی* | ||
دانشجوی کارشناسی تاریخ دانشگاه تهران و عضو انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با رواج و گسـترش آموزش و پرورش رسـمی در ایران، ضرورت تدوین نظـامنامۀ تعلیم و تربیت بیـش از پیـش مطـرح شد. در این میان تلاشهای میرزا احمد بدر (نصیـرالدوله) وزیر خلّاق اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی، در تدوین نظـامنامۀ مدارس ابتدائی و متوسـطه که در سال 1299 خورشـیدی نگـاشته شده از نقاط عطـف تاریخ تعلیم و تربیت رسمی در ایـران است. مکـتوب حاضـر تلاش دارد به معـرفی این نظـامنامه بپردازد. نظـامنامۀ مزبور دارای 106 ماده است. در این نظـامنامه وظـایف مدیر، ناظـم و معلـمین مدرسـه، تکـلیف شاگـردان، تنبیهات، امتحـانات، تعطـیلات، وظـایف شـورای معلـمین مـدارس، نظـامنامۀ شهـریه مـدارس، نظـامنامۀ غیبت و مـدارس نسـوان و... به طور دقیـق آمـده است و حـاوی آموزههای فـراوانی از اصـول و قواعـد حاکم بر آموزش و پرورش در ایران عصر خویش است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظامنامه؛ آموزش و پرورش؛ قاجار؛ نصیرالدوله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The rewritten text of the elementary and secondary school charter | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Sadra Mousavi Dizkouhi | ||
Student of history at the University of Tehran and a member of forums of History Students of University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
With the prevalence and expansion of formal education in Iran, the necessity of formulating an educational charter has become more prominent than ever. Amidst these efforts, the endeavors of Mirza Ahmad Badr (Nasir al-Dawla), the innovative minister of the late Qajar and early Pahlavi periods, in drafting the charter for elementary and secondary schools, written in 1920, stand as significant milestones in the history of formal education in Iran. The present document aims to introduce this charter. The aforementioned charter consists of 106 articles. It delineates the duties of administrators, supervisors, teachers, students' responsibilities, disciplinary measures, examinations, holidays, the responsibilities of school teachers' councils, school tuition regulations, absenteeism regulations, women's schools, and more in precise detail, embodying numerous principles and rules governing education in Iran at the time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
charter, education, Qajar, Nasir al-Dawlah | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |