سهرابی, آرمان, صادقی بروجردی, سعید, ایزدی, بهزاد, احمدی زاد, آرمان. (1403). طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم و پیوسته در بین دانشجویان دانشگاههای ایران مبتنی بر نظریة شانک. , 16(2), 41-26. doi: 10.22059/jsm.2022.338397.2903
آرمان سهرابی; سعید صادقی بروجردی; بهزاد ایزدی; آرمان احمدی زاد. "طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم و پیوسته در بین دانشجویان دانشگاههای ایران مبتنی بر نظریة شانک". , 16, 2, 1403, 41-26. doi: 10.22059/jsm.2022.338397.2903
سهرابی, آرمان, صادقی بروجردی, سعید, ایزدی, بهزاد, احمدی زاد, آرمان. (1403). 'طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم و پیوسته در بین دانشجویان دانشگاههای ایران مبتنی بر نظریة شانک', , 16(2), pp. 41-26. doi: 10.22059/jsm.2022.338397.2903
سهرابی, آرمان, صادقی بروجردی, سعید, ایزدی, بهزاد, احمدی زاد, آرمان. طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم و پیوسته در بین دانشجویان دانشگاههای ایران مبتنی بر نظریة شانک. , 1403; 16(2): 41-26. doi: 10.22059/jsm.2022.338397.2903
طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم و پیوسته در بین دانشجویان دانشگاههای ایران مبتنی بر نظریة شانک
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان ، ایران
3گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم در بین دانشجویان دانشگاههای ایران مبتنی بر نظریة شانک است. روش پژوهش: پژوهش به روش آمیخته اجرا شد. نحوة جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه و روش تحلیل مضمون بود. جامعة آماری تمامی دانشجویان غیرتربیت بدنی دانشگاههای ایران بودند که بهطور منظم در هفته حداقل سه روز فعالیت ورزشی داشتند. در بخش کیفی بهمنظور طراحی پرسشنامه 41 مصاحبة هدفمند با نمونههایی که دارای شرایط پژوهش بودند، انجام گرفت و نتایج به روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. در مرحلة دوم تحلیل تم، مصاحبهها در قالب پرسشنامة محققساخته در اختیار 30 نفر از خبرگان و صاحبنظران قرار گرفت و به روش دلفی تحلیل شد. در بخش کمی 736 نمونه به روش تصادفی از مناطق پنجگانة وزارت علوم انتخاب شد، که در نهایت 711 پرسشنامة صحیح، جمعآوری و بررسی شد. یافتهها: در این تحقیق سه بعد درونی، بیرونی و موقعیتی و ۱۳ مؤلفة محوری بهعنوان عوامل تأثیرگذار در مدل مصرف ورزش منظم و پیوستة دانشگاهی شناسایی شد. عوامل درونی شامل عوامل ادراکی، عملکردی، جسمانی و ذهنی – روانی بهعنوان مهمترین عامل در مشارکت و مصرف ورزش فعال دانشجویان شناخته شد. عوامل موقعیتی و بیرونی بهترتیب اهمیت کمتری داشتند. نتیجهگیری: برنامهریزی فعالیتهای فوقبرنامة ورزشی مطابق با عوامل درونی و ادراکی دانشجویان در افزایش مصرف منظم و پیوستة ورزش در بین دانشجویان تأثیرگذار است.
1Department of Sport Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran
2Department of Sport Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran
3Department of Business Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran
چکیده [English]
Introduction: The purpose of the current research was to design a comprehensive model of regular exercise consumption among Iranian university students based on Shank's theory. Methods The research was conducted in a mixed method, the method of data collection included library studies, questionnaires and thematic analysis method. The statistical population was all non-physical education students of Iranian universities who had regular sports activities at least three days a week. It was carried out purposefully with the samples that met the conditions of the research and the results were coded using the theme analysis method. In the second stage of the theme analysis, the validity and reliability of the researcher-made questionnaire was confirmed. In the quantitative part, 736 samples were randomly selected from the 5 regions of the ministry. Science was selected, and finally 711 correct questionnaires were collected and examined. Results In this study, three dimensions of internal, external and situational and 13 pivotal components were identified as influential factors in the model of active university sports consumption. Internal factors including perceptual, functional, physical and mental-psychological factors were recognized as the most important factor affecting the regular and continuous exercise of students. Situational and external factors were less important, respectively Conclusion: According to the research results, planning extracurricular activities In accordance with the internal and perceptual factors of students, it is effective in increasing the regular and continuous consumption of sports among students.
کلیدواژهها [English]
Internal factors of exercise consumption, External factors of exercise consumption, Regular exercise consumption