تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,109 |
زیان شناور؛ امکانسنجی جبران خسارات وارده به محیط زیست دریاها ناشی از حمل و نقل دریایی | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
دوره 54، شماره 4، دی 1403، صفحه 2499-2522 اصل مقاله (562.04 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2023.353427.3247 | ||
نویسندگان | ||
مژده بستان1؛ علیرضا آرشپور* 2 | ||
1دانشآموختۀ مقطع دکتری حقوق خصوصی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه حقوق، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
زیان شناور به معنای قابلیتهای جبران طبیعی، ناپدید شدن یا نامرئی شدن زیان وارده از رفتار یا عملیات زیانبار است. به دلیل ویژگیهای بستر دریا، خسارات وارده ناشی از حملونقل دریایی، سیال یا شناور هستند که چالشی برجسته برای حمایت نظامهای حقوقی از محیط زیست دریایی ایجاد میکند. این چالشها در سه حوزۀ امکان ارزیابی خسارات وارده، چگونگی ارزیابی آنها و در آخر تعیین و صدور حکم نسبت به خسارات وارده است. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به مفهوم زیان شناور در محیط زیست دریایی و بیان اوصاف آن پرداخته است. سپس به این نتیجه رسیده است که آن چه موجب ناکارآمدی نظامهای حقوقی در حمایت از محیط زیست دریایی شده است، عبارتند از: فقدان زیاندیدۀ معین در اکثر خسارات محیط زیست دریایی، سیالیت خسارات وارده و در نهایت فقدان معیارهای روشن در ارزیابی و جبران این خسارات. نوشتار با رویکردی راهبردمحور پیشنهاد میکند که برای جبران خسارات وارده به محیط زیست دریایی، ملاک، تخمین و ارزیابی نسبی خسارات است اعم از اینکه خسارات موجود باشند، یا ناپدید شده و یا به طور طبیعی جبران شده باشند. چنین تخمین و ارزیابیهایی با در نظر گرفتن معیارهای علمی، اقتصادی و کارشناسی انجام میگیرد. در نتیجه تصمیم قضایی در این زمینه بر رویکرد قابلیت تحقق و استمرار زیان است تا تحقق قطعی یا عینی آن. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل ونقل دریایی؛ روش های جبران خسارت دریایی؛ زیان شناور؛ قابلیت و استمرار زیان دریایی؛ محیط زیست دریایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Floating Damage; Feasibility of Compensating for Environmental Damage to the Seas Caused by Maritime Transport | ||
نویسندگان [English] | ||
Mozhde Bostan1؛ Alireza Arashpuor2 | ||
1Ph.D. in Private Law. Faculty of Administrative Sciences and Economics. University of Isfahan. Isfahan. Iran | ||
2Associate Prof., Department of Law, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Floating damage refers to the natural compensatory capabilities, the disappearance, or the invisibility of damage caused by harmful behavior or operations. Due to the characteristics of the seabed, the damages resulting from maritime transportation are fluid or floating, which creates a significant challenge for legal systems in protecting the marine environment. These challenges arise in three areas: the feasibility of assessing the damages, how to evaluate them, and finally, determining and issuing judgments regarding the damages incurred. This paper employs a descriptive-analytical method to address the concept of floating damage in the marine environment and to outline its characteristics. It concludes that the inefficiency of legal systems in protecting the marine environment is due to the lack of a specific victim in most marine environmental damages, the fluidity of the damages incurred, and ultimately the absence of clear criteria for assessing and compensating these damages. The paper suggests a strategic approach to compensating damages to the marine environment, the criteria should be the estimation and relative assessment of the damages, regardless of whether the damages are present, disappeared, or compensated naturally. Such estimations and assessments are carried out considering scientific, economic, and expert criteria. As a result, judicial decisions in this area focus on the feasibility of realization and continuity of the damage rather than its definitive or tangible realization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
maritime transportation, maritime compensation techniques, floating loss, capability and continuity of marine loss, marine environment. | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
ج) پایان نامهها
آرمینه، الهام (1392). جبرانپذیری خسارات وارده به محیط زیست. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی عزیزالله فهیمی. قم: دانشگاه قم، دانشکدۀ حقوق، تاریخ دفاع زمستان ۱۳۹۲.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |