تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,002 |
دگردیسی کنش در ترس و لرز غلامحسین ساعدی با تکیه بر نظریۀ عمل پیر بوردیو | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 33، خرداد 1403، صفحه 81-102 اصل مقاله (720.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2021.328899.1728 | ||
نویسندگان | ||
شیرزاد طایفی* 1؛ محمّد شیخ الاسلامی2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از جمله ابزارهای پژوهشگر حوزۀ ادبی، نقدِ جامعهشناختی است که به کمک آن میتواند جهان متن را تحلیل کند و از رهگذار آن به انکشاف معنا دست یابد. در این پژوهش، برآنیم به روش تحلیل کیفی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و بر مبنای نظریۀ عمل یا کنش پیر بوردیو قصههای ششگانۀ ترس و لرز غلامحسین ساعدی را بازخوانی کنیم. در هر قصه تلاش کردیم به صورت مجزّا عادتواره، سرمایه، موقعیت هر شخصیت در میدان مورد نظر و روابط ایشان را بررسی کنیم. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد: 1. فقر و کمبود سرمایۀ فرهنگی و اقتصادی مهمترین عامل برای ایجاد و گسترش خرافه، ترس و به ویژه تحمیل آن به عنوان عادتوارۀ اهالی آبادی است. 2. یکی از عادتوارههای برجستۀ اهالی ترس و انفعال است که به طرق مختلف آن را دائماً بازتولید میکنند و به نسل بعدی انتقال میدهند 3. با وجود کمبود و فقر سرمایه، اهالی سعی میکنند موقعیت خود را در میدان حفظ و حتی برای ارتقای آن تلاش کنند. مبنای رابطۀشان، بر اساس موقعیتشان در میدان تغییر میکند و حتی به نزاع روی میآورند. 4. به هنگام خارج شدن اهالی از آبادی یا ورود شخص یا اشخاصی به آنجا، اهالی احساس خطر میکنند؛ به ویژه کسانی که از سرمایۀ اقتصادی برخوردارند بیش از دیگران دچار ترس و لرز میشوند. 5. همبستگی اهالی با پیشروی قصهها به تدریج کاهش مییابد و در قصۀ ششم بهطور کامل فروپاشی روابط اهالی علنی میشود. 6. با پیشروی قصهها از میزان کنشگری شخصیتها کم میشود و به سمت کنشپذیری پیش میروند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد جامعهشناسی؛ پیر بوردیو؛ نظریۀ کنش؛ غلامحسین ساعدی؛ ترس و لرز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Transformation of Action in Fear and Trembling of GholamHossein Saedi Based on Pierre Bourdieu's Theory of Action | ||
نویسندگان [English] | ||
Shirzad Tayefi1؛ Mohammad SheikholEslami2 | ||
1Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaʼi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the tools of a researcher in the field of literature is sociological critique, with which he can analyze the world of the text. In this study, we try to re-read the six stories of fear and trembling of Saedi through qualitative analysis and based on library studies and Pierre Bourdieu's theory of action. we tried to examine the habitus, capital and position of characters in the field and their relationships separately. The research achievements show: 1- Poverty and lack of cultural and economic capital are the most important factors to create and spread superstition, fear and especially its imposition as a habitus of the villagers. 2- poverty is the prominent habits of people in fear and passivity field, which they constantly reproduce it in different ways. 3- Despite the lack and poverty of capital, the residents try to maintain their position in the field and even try to improve it. Depending on their position on the field, the basis of their relationship changes and they even turn to conflict. 4- When the residents leave the village or a person or persons enter it, the residents feel danger; especially those who have economic capital are more afraid and shivering than others. 5- The solidarity of the inhabitants with the progression of the stories decreases gradually, and in the sixth chapter, the relations of the inhabitants are completely destroyed. 6- As the stories progress, the level of activism of the characters decreases and they move step by step towards reactivity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sociological criticism, Pierre Bourdieu, theory of action, GholamHossein Saedi, fear and trembling | ||
مراجع | ||
استونز، راب )1373(. متفکران بزرگ جامعهشناسی. ترجمۀ مهرداد میردامادی، تهران، مرکز. بوردیو، پیر )1333(. »آموزشِ عاطفی فلوبر«. ترجمۀ یوسف اباذری، ارغنون، ش 3 و ،10 صص .77-112 بون ویتز، پاتریس )1336(. درسهایی از جامعهشناسی پییر بوردیو. ترجمۀ جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر، چاپ سوم، تهران، آگه. پاینده، حسین )1335(. جایگاه جامعهشناسی ادبیات در نقد ادبی معاصر. وبگاه انجمن جامعهشناسی ایران www.isa.org.ir :نشانی به ریترز، جورج )1335(. نظریۀ جامعهشناسی. ترجمۀ هوشنگ نایبی، چاپ سوم، تهران، نی. ساعدی، غالمحسین )1336(. ترسولرز. چاپ سیزدهم، تهران، نگاه. صالحی امیری، سیدرضا و سپهرنیا، رزیتا )1334(. الگوی ارتقای سرمایۀ فرهنگی در ایران. تهران، ققنوس. فکوهی، ناصر )1311(. تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران، نی. -------- )1336(. پیر بوردیو و میدان دانشگاهی. جلد اول و دوم، تهران، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. گرنفل، مایکل )1333(. مفاهیم کلیدی پیر بوردیو. ترجمۀ محمّدمهدی لبیبی، چاپ دوم، تهران، افکار. محمّدی، جمال، وداد هیر، ابوعلی و محمّدی، فردین )1331(. »مناسبات سرمایۀ فرهنگی و سبک زندگی«. جامعهشناسی ایران، دورۀ سیزدهم، ش چهار، صص .33-1 ممتاز، فریده )1313(. »معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو«. پژوهشنامۀ علوم انسانی، ش ،32-31 صص .160-143 ولک، رنه و وارن، آستین )1330(. نظریۀ ادبیات. ترجمۀ ضیاء موحّد و پرویز مهاجر، چاپ سوم، تهران، نیلوفر.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |