تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,754 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,916 |
شمایلشناسی نماد کلاغ در اثر مهمانی عصرانه آندرهآ کوچ بر اساس نظریه اروین پانوفسکی* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 29، شماره 4، بهمن 1403، صفحه 91-102 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.367715.667205 | ||
نویسندگان | ||
الهام حسین زاده1؛ افسانه ناظری* 2 | ||
1کارشناس ارشد رشته نقاشی، گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی،دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
بانوی نقاش معاصر آمریکایی، آندرهآ کوچ، که با نمادگرایی و نوعی رئالیسم جادویی شناخته شده است؛ غالبا با نقاشیهای روایتگونه و داستانی به ترسیم خاطرات، مفاهیم و دغدغههای ذهنی خویش میپردازد. عنصر اصلی آثار وی زنانی هستند که با یکدیگر و همچنین با دیگر عناصر غیرانسانی در تعامل هستند. کوچ در کنار این زنان بهکرات به بازنمایی طبیعت سرزمین مادری خویش چون مزارع ، دشتها ، حیوانات و پرندگان از جمله کلاغ بنحوی نمادین در آثارش بویژه نقاشی مهمانی عصرانه پرداخته است. این پژوهش برآن بوده است که با بهرهگیری از مراتب سه گانه شمایلشناسی اروین پانوفسکی به توصیف پیشاشمایلنگارانه، تحلیل شمایلنگارانه و تفسیر شمایلشناختی نماد کلاغ ، در این اثر به این پرسشها پاسخ دهد که معنا و مفهوم و سبقه نماد کلاغ در اثر مهمانی عصرانه آندرهآ کوچ چیست؟ و زمینه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی آن کدام است؟ این پژوهش با استفاده از اسناد مکتوب و مشاهده و اینترنتی گردآوری و با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافتههای تحقیق مبین آن است که، کلاغ برخلاف سویه نهچندان مثبت در اقوام مختلف، در اثر مهمانی عصرانه آندرهآ کوچ با توجه به نگاه هنرمند که وامدار فرهنگ بومیان سرزمین خویش (سرخپوستان) است، نماد خیر و مثبت و راهنمایی نویدبخش است که انسان را در جهت تغییر و دگرگونی در مسیر شخصی خویش یاری میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آندرهآکوچ؛ اروین پانوفسکی؛ شمایلشناسی؛ مهمانی عصرانه؛ نماد کلاغ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Iconology of the Raven Symbol in Andrea Kowch's Artwork"Soiree" Based on the Theory of Erwin Panofsky | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Hosseinzadeh1؛ Afsaneh Nazeri2 | ||
1Master of Painting‚ Departement of Painting‚ Faculty of Visual Arts‚ Isfahan University of Art‚ Isfahan‚Iran. | ||
2Associate Professor‚ Departement of Painting‚ Faculty of Visual Arts‚ Isfahan University of Art‚ Isfahan‚ Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Andrea Kowch, a contemporary American artist, has gained recognition for her unique style that blends symbolism and a kind of magical realism. Her art often takes on a narrative quality, delving into the realms of memory, personal concepts, and inner reflections. She is particularly known for her ability to create enchanting works of art that convey a profound sense of meaning and emotion. The main element of her works are women who interact with each other as well as with other non-human elements. Along with these women, Andrea Kowch has used the symbols of her native nature. One of the recurring symbols in her art is the raven, a bird that she draws from the natural landscapes of her homeland. In this research, the aim to analyze and interpret the symbolism of the raven in Andrea Kowch's painting titled "Soiree." It will utilize Erwin Panofsky's iconology method, which involves a three-step approach: pre-iconographic description, iconographic analysis, and iconological interpretation. The primary question this research seek to answer is: What is the meaning and significance of the raven as a symbol in Andrea Kowch's works? Firstly, we start with a pre-iconographic description. In "Soiree" the raven is featured prominently, and it is surrounded by various elements that create a sense of intrigue and wonder. The painting invites audiences to contemplate the role of the raven in this context. Nest step is the iconographic analysis. The raven, in the context of this painting, appears as a powerful symbol. It is not merely a bird but rather a representation of something deeper. In many cultures, the raven carries connotations of mystery, magic, and even foreboding. However, in Andrea Kowch's works, the raven takes on a different role. The artist's unique perspective is influenced by her deep connection to the indigenous cultures of her homeland, particularly the Native Americans. For her, the raven symbolizes benevolence, positivity, and guidance. It serves as a guiding light, offering support for personal transformation and change. In the context of "Soiree" the raven is not a harbinger of doom but a beacon of hope and a catalyst for personal growth. Moving on to the final stage, the iconological interpretation, it must be understood that the meaning of the raven in Andrea Kowch's works goes beyond a mere visual representation. It is deeply rooted in her personal experiences, beliefs, and cultural connections and reflects her respect for the natural world and the wisdom of indigenous cultures. In "Soiree" the raven's presence signifies a harmonious relationship with nature and a celebration of the cyclical nature of life. It encourages viewers to embrace change and personal growth, just as the raven symbolizes the artist's own journey of cultural discovery and self-realization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Andrea Kowch, Erwin Panofsky, Iconography, Soiree, Raven Symbolism | ||
مراجع | ||
اخوان اقدم، ندا (1397)، هنر ساسانی شمایل نگاری یا شمایل شکنی؟، کیمیای هنر، 7(26)، 85-103. SID. https://sid.ir/paper/260665/fa
اثنی عشری، عاطفه (1400)، مقایسه تطبیقی فرم شناسی و نمادشناسی نقوش پرنده بر روی سفال های پیش از تاریخ و سفال های دوره اسلامی در ایران، هنرهای صناعی ایران سال چهارم پاییز و زمستان 1400 شماره 2 (پیاپی 7)،ص ۱۶۳ – ۱۷۷. https://doi.org/10.22052/hsi.2022.246078.1009
افضل طوسی، عفت السادات، و حسن پور، مریم. (1391). نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانه های بصری گرافیک معاصر ایران. مطالعات ملی، 13(1 (49))، 135-161. SID. https://sid.ir/paper/404353/fa
آن باورز، مگی (1399)، رئالیسم جادویی، ترجمه: سحر رضا سلطانی، نشر:روزنه.
ایرودز، ریچارد و اریتز، آلفونسو (1378). اسطوره های و افسانه های سرخ پوستان . ترجمه: دکتر ابولقاسم اسماعیل پور . نشر چشمه. پارسانسب، محمد، و معنوی، مهسا. (1392). تطور بن مایه «کلاغ» از اسطوره تا فرهنگ عامه. فرهنگ و ادبیات عامه، 1(1)، 71-92. SID. https://sid.ir/paper/509821/fa
پانوفسکی‚ اروین (1395). معنا در هنرهای تجسمی، ترجمه: ندا اخوان مقدم، نشر چشمه.
تاجبخش, اسماعیل و فرجی قرقانی, آسیه. (1388). کلاغ در ادب فارسی. تاریخ ادبیات, 2(3), -. 29-46
دستغیب، نجمه و ظفرمند، سید جواد( 1395). مطالعه تطبیقی نقوش پرنده سفالینه های ایران دوره عباسی و سفال های چین(مربوط به قرن 9 میلادی)، نگره، شماره 38، ۱۰۶ – ۱۱۸، https://doi.org/10.22070/negareh.2016.363
دهقانی، محمد ( 1371). ادگار آلن پو و شعر کلاغ. چیستا، (96) ، 701 -710.
شوالیه، ژان و گربران، آلن(1384). فرهنگ نمادها، ترجمه: سودابه فضایلی، انتشارات جیهون.
شیخی نارانی، هانیه، اسلامدوست، مریم، و نظریان، اُرنیب. (1395). نشانه شناسی پرنده, کلاغ . کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. SID. https://sid.ir/paper/859954/fa
صدقی، حامد و زارع برمی،مرتضی(1393)، تحلیل نمادهای شعر اعتراض در ادبیات معاصر عراق، براساس اشعار حسن السنید، مجله علمی انجمن ایران زبان و ادبیات عربی( فصلنامه).دوره 10، شماره 30، 61-87. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23456361.1435.10.30.4.2
صفاری، عباس (1388). کلاغنامه ( از اسطوره تا واقعیت). انتشارات مروارید.
ضیمران، محمد ( 1392).گذار از جهان اسطوره به فلسفه. نشر هرمس.
ماینر، ورنون هاید(1396)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمه: مسعود قاسمیان، تهران، فرهنگستان هنر.
مک آرتور، جان (2020). تفسیر عهد عتیق مک آرتور.منتشر شده توسطGrace to you..
محسنی، مرتضی و ولیزاده، مریم(1390). بن مایههای توتیسن در قصههای عامیانه ایران. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، 7 (23)، 1-25 https://www.magiran.com/p1063691
نصری، امیر (1391). خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی. کیمیای هنر، 1(6)، 7 – 20 . https://www.magiran.com/p1235171 هال، جیمز(1398). کتاب فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب،مترجم: رقیه بهزادی، نشر:فرهنگ معاصر، Akhmatovich Jumayev
, Akmal(2021), THE IMAGE OF THE CROW IN THE GERMAN AND UZBEK PEOPLES, Scientific Reports of Bukhara State University, Vol 5 (1) ,. 90-100. Doi: 10.52297/2181-1466/2021/5/1/7 Bierhorst, J. (1985). The Mythology of North America. William Morrow and Company. Bukowick, K. E. (2004). Truth and Symbolism: Mythological Perspectives of the Wolf and Crow [Master's thesis, Boston College Electronic ] Duran, .E. S. (2002), American Indian Belief Systems and Traditional Practices, the University of Oklahoma, Evaluation Research Center, School of Social Work. Flaherty, T. H. (1992). THE SPIRIT WORLD, The American Indians. Time-Life Books. Koushesh, R., & Moderrisi, F. (2018). مفاهیم رمزی، تمثیلی و نمادین پرندگان در رباعیات و قصاید عطار. Doğu Esintileri(9). Masser, D. (2016), Quoth the Raven “Nevermore.” Research paper on “The Raven” by Edgar Allan Poe, https://www.academia.edu,1-19. DOI:10.3968/j.sll.1923156320130703.3016 Van Straten, R. (1994). An Introduction to Iconography: Symbols, Allusions and Meaning in the Visual Arts. Abingdon and New York. Whiting, C,)2021(, Andrew Wyeth and Birds of War, Journal of the Association of Historians of American Art 7, no. 2 Fall 2021.. https://doi.org/10.24926/24716839.12367 URl 1: Crow. (n.d.). In Oxford English Dictionary. https://www.oed.com/search/dictionary/?scope=Entries&q=crow URl2: Crow. (n.d.). In Cambridge English Dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crow URL 3: Kowch, Andrea.( 2022 May 5). biography ,www.andreakowch.com URl 4: Selene, D. (n.d.). Magic Realism Painter Andrea Kowch: What the Wind Blew. Combustus. https://combustus.com/magic-realism-painter-andrea-kowch-what-the-wind-blew/ UR 5: Richard J. Demato Fine Arts Gallery. (2015). Sold Previous. RJD Gallery. https://rjdgallery.com/artist_collections/sold-previous/ URL6 Kowch, A. (2011, December 27). Crow's Song. Andrea Kowch Illustrations. http://kowchillustrations.blogspot.com/2011/12/crows-song.html URL7: Whiting, C. (2021). Andrew Wyeth and Birds of War. Panorama, 7(2). https://journalpanorama.org/article/andrew-wyeth-and-birds-of-war URL8: Richard J. (2015). Andrea Kowch. Biography. https://rjdgallery.com/artist/andrea-kowch/ URL9: Grimm Brothers. (1905). The Seven Ravens. Lit2Go. https://etc.usf.edu/lit2go/175/grimms-fairy-tales/3163/the-seven-ravens/ URL10: Baldwin, E., (2019, February 19). Thirteen Ways of Looking at a Blackbird by Wallace Stevens. Poem Analysis. Retrieved from https://poemanalysis.com/wallace-stevens/thirteen-ways-of-looking-at-a-blackbird/ URL11: Schmalzried, I. (2019, January 22). St. Benedict and the Raven. St. Benedict Catholic Academy. https://www.stbca.org/st-benedict-and-the-raven/ URL12: Ellis, S. (2020, October 16). What Do Crows Symbolize in the Bible? CatholicsBible. https://catholicsbible.com/what-do-crows-symbolize-in-the-bible/ URL13: Native American Indian Crow Legends, Meaning and Symbolism from the .... http://www.native-languages.org/legends-crow.htm. URL14: Ivo Jacobs.( 2021 November 25). Promethean beasts. Aeon. https://aeon.co/essays/how-animal-uses-of-fire-help-to-illuminate-human-pyrocognition URL15: Alois, R. (2020, February 27). Crow Symbolism. Richard Alois. https://www.richardalois.com/symbolism/crow-symbolism URL16: Schlosser, S.E. (n.d.). Rainbow Crow. AmericanFolklore.net. https://www.americanfolklore.net/rainbow-crow/ URL17: Jain, Asya. (2019 October 27) https://byronsmuse.wordpress.com/tag/soiree/. URL18: Michigan Folk Art. (2015, May 26). The Michiganographer. https://themichiganographer.com/tag/michigan-folk-art/ URL19: Rapson, R. (2014, December). Arts and Culture in Detroit: Central to Our Past and Our Future. Federal Reserve Bank of San Francisco Community Development Investment Review. https://www.frbsf.org/community-development/publications/community-development-investment-review/2014/december/arts-and-culture-in-detroit-central-to-our-past-and-our-future/ URL 20: Gallagher, Paul .( 2021October 20) https://dangerousminds.net/comments/american_gothic_the_magical_realism_of_andrea_kowch URL 21: El Hurgador ( 2021 May 10) https://elhurgador.blogspot.com/2021/05/andrea-kowch-i-pintura-painting.html URL 22: Fine Art Today ( 2022 June 2) https://fineartconnoisseur.com/2020/05/figurative-art-symbolic-paintings-andrea-kowch/ URL23: Brakefield, R. (2014, August 1). Michigan Crow Hunters Gear Up for Opening Day. Current Magazine. https://www.ecurrent.com/news/michigan-crow-hunters-gear-up-for-opening-day/ URL24: Ryerson, J. (2020, August 30). Native American history in Detroit. National Park Service. https://www.nps.gov/articles/000/native-american-history-in-detroit.htm URL25: Jocks, C. and Sullivan, . Lawrence E. (2023, June 28). Native American religions. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Native-American-religion URL26: Woolcott, I. (2015, February 8). Eagle: Power Animal, Symbol of Spirit, Vision, and Strength. ShamanicJourney.com. https://www.shamanicjourney.com/eagle-power-animal-symbol-of-spirit-vision-and-strength | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |