تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,597 |
آن سوی شواهد؛ تأملی جامعهشناختی در باب مناسبات دانش و خطمشی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
دوره 10، شماره 2، 1403، صفحه 26-42 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2024.98274 | ||
نویسندگان | ||
امین قنبری1؛ مجتبی امیری* 2؛ مقصود فراستخواه3؛ محمد مهدی ذوالفقارزاده کرمانی2؛ الهام ابراهیمی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد برنامهریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
4دانشیار مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جایگاه دانش در خطمشیگذاری از دیرباز مورد بحث و مناقشه اندیشمندان بوده، اما در دهههای اخیر به صورت جدیتری مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین رویکردها در این زمینه، رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است که در سال 1997 به عنوان بدیل خطمشیگذاری ایدئولوژیک و مبتنی بر عقیده مطرح شد. این پژوهش به بررسی و نقد این رویکرد پرداخته و استدلال میکند که اگرچه ایده خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد ایدهای مطلوب و ایدهآل است، اما از آنجا که شواهد علمی و پژوهشی –خصوصاً علوم نرم مانند علوم انسانی و اجتماعی- محصولاتی برساخته مناسبات اجتماعی هستند و نه عینی محض، امکان تحقق ایده خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد به عنوان بدیل و جایگزین خطمشیگذاری ایدئولوژیک و مبتنی بر عقیده، فراهم نیست. به علاوه، حتی با فرض عینی و محضبودن دانش بشری، با توجه به اینکه ماهیت خط مشی گذاری با منافع، قدرت، بوروکراسی و نظایر آن عجین شده است، موانع بسیاری (از جمله مبتنی بر اجماع بودن خط مشی گذاری، منطق بوروکراتیک، کمبود زمان و ...) برای بهکارگیری شواهد علمی در خط مشی گذاری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعهشناسی دانش؛ شواهد؛ دانش؛ خطمشیگذاری؛ خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Beyond The Evidence; A Sociological Reflection on The Relationship Between Knowledge and Policy | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Ghanbari1؛ Mojtaba Amiri2؛ Maghsood Farasatkhah3؛ Mohammad Mahdi Zolfagharzadeh Kermani2؛ Elham Ebrahimi4 | ||
1PhD Student of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Professor of Planning in Higher Education, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor of Management, Institute for Humanities and Cultural Studies, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The position of knowledge in policy-making has been discussed and disputed by academics for a long time, but it has been more seriously considered in recent decades. One of the most important approaches in this field is evidence-based policy-making, which was proposed in 1997 as an alternative to ideological and opinion-based policy-making. This research examines and criticizes this approach and argues that although the idea of evidence-based policy-making is desirable and ideal, but because scientific and research evidence - especially soft sciences such as humanities and social sciences - are products of social relations and not objective, it is not possible to realize the idea of evidence-based policy-making as an alternative to ideological and opinion-based policy-making. In addition, even with the assumption of objective and pure human knowledge, considering that the nature of policy-making is intertwined with interests, power, bureaucracy, and the like, there are many obstacles to use scientific evidence in policy-making | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sociology of Knowledge, Evidence, Knowledge, Policy-making, Evidence-based Policy-making | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |