1دانش آموخته کارشناسی ارشد (حقوق بین الملل)، گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2دانشیار، گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3استادیار، گروه حقوق، دانشکدة حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4مربی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
آهن و آلیاژهای متعدد آن یکی از نیازهای ضروری بشر امروزی است که باید عرضه و تقاضای آن به شکل صحیحی مدیریت شود. اوراقسازی و بازیافت کشتی های به پایان عمر رسیده، یکی از منابع مهم تأمین فولاد برای سایر صنایع است که به دلیل مخاطرات انسانی و زیست محیطی در حین برچیدن این سازه بسیار بزرگ نیاز به شیوه های مدیریتی و حقوقی نوینی دارد. در این پژوهش سعی شده با در نظر گرفتن چالش های مدیریتی و محدودیت های قانونی، ضمن توجیه نیاز به بازیافت کشتیها با روش تحقیق کتابخانه ای، وضعیت صنایع فولادیسازی در کشورهای حوزه خلیجفارس را در نظر گرفته و با استفاده از آمار تولیدی صنایع فولادسازی، نیاز به بازیافت کشتی و ارزش افزوده اقتصادی آن تشریح شود. صنعت بازیافت کشتی آنگونه که در کشورهایی مانند بنگلادش، هند و پاکستان به انجام میرسد، خطرناک و آلاینده محیط زیست ساحلی و دریاست، ولی با توجه به وضعیت موجود و نیاز کشور به استقرار این صنعت، توسعه آن مشروط به ارائه استانداردهای زیست محیطی است. چنین امری با امعان نظر به روشی که در کشور حاشیه ای خلیج فارس و دریای عمان یعنی امارات متحده عربی در حال انجام است، با توجه به مشابهت اقلیمی با جنوب کشور ضروری به نظر میرسد.
Environmental Legal Considerations in the Management of Ships Recycling Industry
نویسندگان [English]
Javad Ranjbarzadeh1؛ Askar Jalalian2؛ khodadad Khodadadi Dashtaki3؛ Ahmad Taheri4
1; M.A. In (international Law), Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran
2Associate Prof., Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran
3Assistant Prof., Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4Instructor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Iron and its numerous alloys are one of the essential needs of today's mankind, whose supply and demand must be properly managed. Destruction and recycling of end-of-life ships is one of the important sources of steel supply for other industries, which requires new management and legal methods due to the human and environmental hazards during the dismantling of this extremely large structure. In this research; considering the management challenges and legal restrictions, while justifying the need for ship recycling, using the library research method, considering the situation of steel industries in the persian gulf countries and using the production statistics of steel industries, the need for ship recycling and economic value added should be explained. The ship recycling industry, as it is done in countries like Bangladesh, India and Pakistan, is dangerous and pollutes the coastal and sea environment; but according to the current situation and the country's need to establish this industry, its development is conditional on providing environmental standards. Such a thing seems necessary considering the way it is being done in the border country of the Persian Gulf and the Oman Sea, i.e., the United Arab Emirates, due to the similarity of the climate with the south of the country.
کلیدواژهها [English]
ship, recycle, industrial management, maritime law, last voyage flag, environment
دفتر بینالمللی کار (1979). آشنایی با ارزیابی کار و زمان. عباس کحالزاده (1376). چ سوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
تهرانی، رضا (1385). مدیریت مالی. چ دوم،تهران: نگاه دانش.
مطهری، سید مهدی (1386). ارزیابی طرحهای تولیدی، سرمایهگذاری و تأمین مالی پروژهها (کاربردی). تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
گلابچی، محمود و فرجی، امیر (1390). مدیریت استراتژیک پروژه. چ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خسروی بابادی، محسن و طبسی، احسان (1396). اوراق و بازیافت کشتی. تهران: گلسنج.
تاناکا، یوشیفومی (2012). حقوق بینالمللی دریاها. ترجمة آرمین طلعت (1395)، تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهشهای حقوقی.
شیروی، عبدالحسین (1398). حقوق تطبیقی (ویراست2). چ هفدهم، تهران: سمت.
جلالیان، عسکر (1395). حقوق بینالملل محیطزیست. تهران: دادگستر.
توازنیزاده، عباس (1393). حقوق کار دریانوردان و تکالیف دولت. تهران: اسرار دانش.
ب) مقالات
فریادی، مسعود (1401). تعامل حقوق محیط زیست و حقوق بلایای طبیعی در تأمین امنیت محیطزیست. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، 52(3)، 1583-1606. DOI: 1022059/JPLSQ.2020.294371.2267
شهدادنژاد، نعیمه؛ جعفری، افشین و جلالیان، عسکر (1399). مسئولیت دولت ساحلی در آلودگی زیستمحیطی با تأکید بر اصل مشارکت در حقوق دریاها. مجلة پژوهشهای ملل، (61)، 67-90.
رنجبرزاده، جواد (1399). اینکوترمز در حقوق تجارت بینالملل. فصلنامة قانونیار، 15(4). 51-72.
خسروی، یعقوب؛ یوسفی، همایون؛ سعیدی، ناصر؛ زارع دوست، مصطفی (1396). «بررسی و ارزیابی معیارهای مؤثر در استقرار صنعت بازیافت کشتی (مطالعه موردی: منطقه آزاد اروند)». صنعت حمل و نقل دریایی، 4 (3)، 88-95.
زائر حیدری، رضا (1393). نگاهی به صنعت فولاد در کشورهای خلیجفارس. روزنامة دنیای اقتصاد، شمارة 3206 تاریخ 3 خرداد. قابلدسترسی به تاریخ 10 شهریور 1401 به آدرس:
خدادادی دشتکی، خداداد و رنجبرزاده، جواد (1401). بررسی ابعاد حقوقی شناور جایگزین موتورلنجها در خلیجفارس. پژوهشهای حقوقی، 50(21)، 69-100. DOI: 10.48300/jlr.2021.290097.1675
یوسفی، همایون و عباسپور، مجتبی (1398). استقرار صنعت بازیافت کشتی در بنادر جنوبی ایران عاملی است در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی کشور. پژوهشنامة حملونقل، (58)، 197-209.
سازمان برنامه و بودجة کشور (1400). ضوابط زیستمحیطی بازیافت شناورها، ج 1 و 2 (دستورالعمل)، آخرین ویرایش 11/07/1400.
د) وبسایتها
ایران دهمین فولادساز دنیا در نیمة نخست ۲۰۲۲ شد، خبرگزاری تنسیم، 1 مرداد. قابلدسترس در تاریخ 10 شهریور 1401 به آدرس: https://tn.ai/2746839
هزارودویست کشتی غرقشده در خلیجفارس جا خوش کردهاند، تارنمای همشهری آنلاین، تاریخ 4 دی 1392. قابل دسترس در تاریخ 10 شهریور 1401 به آدرس: https://hamshahrionline.ir/x45vr
توضیحات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بحث اسقاط کشتی های فرسوده، تارنمای سازمان حفاظت محیطزیست کشور، قابل دسترسی در تاریخ 7 اسفند 1401 به آدرس:
Legaspi, R. D. (2000). Ship Recycling: Analysis of the Shipbreaking Countries in Asia. World Maritime University Dissertations, 348. Available at 30/08/2022 on: https://commons.wmu.se/all_dissertations/384/
Kutub, Md. Juel Rana & Falgunee, N & Nawfee, S. M. & Rabby, Y. W. (2017). Ship Breaking Industries and their Impacts on the Local People and Environment of Coastal Areas of Bangladesh. Faujdarhat Cadet College, Bangladesh. HSS, VI(2), 35-58
Reddy, M. S., Basha, S., Adimurthy, S. & Ramachandraiah, G. (2006). Description of the small plastics fragments in marine sediments along the Alang–Sosiya ship-breaking yard, India. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 68(3–4), 656–660. DOI: 10.1016/j. ecss.2006.03.018
Regulation (EU) No 1257/2013 of the European Parliament and of the Council of 20 November 2013 on ship recycling and amending. Available at 26 Feb. 2023 on: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1257/oj
Sheikh, W. (2021). "Retaining competitive advantage in ship recycling under the new regulatory framework: a case study of Bangladesh" World Maritime University Dissertations. 1741. https://commons.wmu.se/all_dissertations/1741