
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,902,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,952,918 |
بازتاب مفهوم فرودست اسپیواک در نمایشنامههای نه بخش از میل هیدر رافو و مستانه، تاریخ فراموشان از نغمه ثمینی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 4، دی 1403، صفحه 525-541 اصل مقاله (592.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2023.367618.1984 | ||
نویسندگان | ||
طوبی مظفری نژاد1؛ اسماعیل نجار* 2 | ||
1گروه ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با استفاده از نظریات گایاتری چاکراورتی اسپیواک در حوزۀ مطالعات فرودستان به بررسی تطبیقی دو نمونه از آثار ادبیات نمایشی معاصر، نه بخش از میل اثر هیدر رافو و مستانه، تاریخ فراموشان اثر نغمه ثمینی میپردازد. اسپیواک معتقد است مطالعات تطبیقی غرب در حوزۀ ادبیات جهان، که امروزه عمدتاً همگام با منطق جهانیسازی در عصر سرمایهداری انجام میگیرد و تحت سلطۀ قدرتهای جهانی قرار دارد، پژواکی درست از تاریخ و تجربیات جهانشمول نیست و مختص تفکرات غرب است. او در هنگام پرداختن به سوژههای فرودست، بهخصوص جنسیت زنانه، صرفاً ظاهری از آن را در جهت اهداف خود ارائه میدهد و به یک سیاست آرمانی و ذاتگرایانۀ محدود میرسد. حال آنکه سوژۀ فرودست هنگامیکه در مقام یک زن سخن میگوید و عمل میکند میداند که جنسیت در حال رشد و فراگیری، بهترین حالت ممکن برای اوست. در سایۀ این بازی بداقبال است که تاریخ فرودستی که مورد بیاعتنایی قرار گرفته است، باید توسط خود فرودستان و افراد در حاشیه آشکار شود. در پژوهش پیشرو، با تمرکز بر دادههای نظری اسپیواک در مرگ یک رشته، «آیا فرودست میتواند سخن بگوید» و «بازاندیشی بر تطبیق گرایی»، نشان داده میشود که فرودست میتواند از خلال ادبیات، خود و تجربیات نابش را بدون کمک، اصلاح و قدرتهای جهانی به بیان و نمایش درآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
دیوارنگاره؛ سقانفار؛ شمایلشناسی؛ کیجاتکیۀ بابل؛ نقشمایۀ زن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflection of the Concept of Spivak’s Subaltern in The Nine Parts of Desire by Heather Raffo and Mastaneh, the History of the Forgotten by Naghmeh Samini | ||
نویسندگان [English] | ||
Tuba Mozafari nezhad1؛ Esmaeil Najar2 | ||
1Department of Drama, College of Arts, Tarbiat Modares University. | ||
2Assistant Professor of Drama, College of Arts, Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
This investigation applies Spivak's "Subaltern Theory" to undertake a comparative examination of Mastaneh, the History of the Forgotten and Nine Parts of Desire. Spivak maintains that comparative studies in world literature are currently predominantly conducted in accordance with the logic of globalization during the capitalist era. She is of the opinion that the field of literature is currently only used as a means to ensure the survival of Western powers. When they wish to investigate other cultures, they refer to them as "Third World" and regard them as an undeveloped "other." These criticisms are exacerbated when the Western world interacts with subordinate subjects, particularly the female gender. Due to the fact that they only provide an appearance of the situation of women in relation to their objectives. For the sake of its own objectives, it only presents a semblance of subalterns, particularly those of the female gender, and achieves an idealistic and essentialist policy. However, the subaltern subject is aware that a gender that is both expanding and developing is the most advantageous scenario for her when she speaks and behaves as a woman. It is regrettable that the subjugated and marginalized individuals should disclose another history of the oppressed, which has been neglected, in the shadow of this game. Through an examination of a selection of Spivak's theoretical works, including "Can the Subaltern Speak?"(1985), Death of a Discipline (2003), and "Rethinking Comparativism"(2009), this research will demonstrate that the Subaltern can articulate her pure experiences and self-expression through literature without the assistance of global powers, correction, or assistance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative Literature, Gayatri Spivak, Heather Raffo, Naghmeh Samini, Subaltern Studies | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abu-Lughod, J. L. (1989). Before European hegemony: the world system A.D. 1250-1350. Oxford: Oxford University Press. Amiri, J., Amiri, R., & Khodadadian, N. (2021). An analysis of Guyattari Spivak's inferior manifestations in the novel Rih al-Janub with a case study of women. The Quarterly Journal of Research in Arabic language and literature, 13(48), 1-20. https://doi.org/10.30479/lm.2021.14931.3187 (In Persian) Ashcroft, B., Gareth, G. & Hellen, T. (2007). Post-colonial studies: The key concepts. Translated by: T. Rahmani Tehran: The Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian) Cain Wi, F., L, McGowan, J., Leitch, V., Johnson, B., & Williams J. (2008) The Norton Anthology of Theory and Criticism (3rd Ed.). New York: Norton & company. Chen, J., & Cheng, N. (2019). Subaltern writing in twenty-first-century chinese avant-garde theater. Chinese Literature Today, 8(2), 52–57. https://doi.org/10.1080/21514399.2019.1674613 Fatehi, S. H., Mirzaei, F., & San Sabli, B. B. R. (2017). Post-colonial reading of the experience of migration in the novel Lolita's fingers by Wasini Al-Araj from Homi K Bhabha's point of view. Criticism of Arabic Literature, 7(1), 171-198. (In Persian) Gairola, R. (2002). “Burning with shame: desire and south asian patriarchy, from Gayatri Spivak’s ‘Can the Subaltern Speak?’ to Deepa Mehta’s Fire.” Comparative Literature, 54(4), 307–324. https://doi.org/10.1215/-54-4-307 Guha, R. (Ed.). (1982). Subaltern Studies I: Writings on South Asian History and Society. Delhi: Oxford University Press. Moore, J. (2008). Seeing Beyond the Burka: Nine Iraqi Women. Denver Post. Morton, S. (2002). Gayatri Chakravorty Spivak. Translated by: N. Ghabeli. Tehran: Bidgol. (In Persian) Pela, R. L. (2008). 9 Parts of Desire: A Story of Iraqi Women Searching for Freedom. Phoenix New Times. Raffo, H. (2003). Nine Parts of Desire. Chicage, IL: Northwestern UP. Romanska, M. (2010). Trauma and Testimony: Heather Raffo's 9 Parts of Desire. Alif: Journal of Comparative Poetics, 30, 211-239. Samini, N. (2023). How a play was born that no one was expecting. Women's Social Quarterly Today, 9(46). 96-103. (In Persian) Spivak, G. C. (1988). “Can the Subaltern Speak?” in Marxism and the Interpretation of Culture. (Eds.) Cary Nelson and Lawrence Grossberg. Basingstoke: Macmillan Education, pp. 271-313. Spivak, G. C. (2009). “Rethinking Comparativism” New Literary History (The John Hopkins University Press), 40(3), 609-626. http://dx.doi.org/10.1353/nlh.0.0095 Spivak, G. C. (2020). Death of a Discipline. Translated by: E. Najar. Tehran: Mehr-Andish. (In Persian) Tengku, S., & Taher Muhi, M. (2012). Voice Construction in the Postcolonial Text: Spivakian Subaltern Theory in Nigerian Drama. International Journal Social Sciences and Education. https://doi.org/10.4314/afrrev.v9i4.16 Wafa, A. (2022). “In Search of Subaltern in Comparative Literature.” Interdisciplinary Study of Literature, Art & Humanities, 2(1), 63–82. https://doi.org/10.22077/islah.2022.4891.1068 (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |