تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,492,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,752,901 |
طراحی خلاق بهمثابۀ پژوهش کاربست پژوهش کنشمحور در طراحی نشانۀ گالری دیدار اصفهان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 29، شماره 4، بهمن 1403، صفحه 75-90 اصل مقاله (2.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.371519.667238 | ||
نویسنده | ||
رسول کمالی دولت آبادی* | ||
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده، هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از شیوههای طراحی خلاق، بهکارگیری روش کنشمحور -متکیبر فرایند پژوهشی- است. در روش کنشمحور، طراح در مقام پژوهشگری است که آگاهانه و آزادانه مسائل طراحی را از درون موضوع سفارش خود شناسایی میکند و روشهای متنوع و متناسب با موضوع را برای خلق یک اثر خلاق انتخاب و ترکیب مینماید. این مقاله، با هدف «تجسم مؤلفههای هنر معاصر» و «توسعۀ جریانهای گرافیک خلاق» در فرایند طراحی نشانه، به روند طراحیِ پژوهشی نشانۀ «گالری دیدار» اصفهان میپردازد و در پی پاسخ به این مسئله است که چگونه میتوان نشانهای خلاق مبتنی بر «مؤلفههای هنر معاصر» و «نام» و «فعالیتهای پیشروِ» گالری دیدار طراحیکرد. روش تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف توسعهای-کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است. نگارنده بهروش کنشمحور از چهار حوزۀ شناختی «گرافیک و رسامی نشانه»، «طراحی فرایندگرا و روش خلاقیت تریز»، «هنر و گالریهای معاصر» و «فلسفۀ ساختارگرا و پساساختارگرا» بهره گرفته و با انتخاب و مستندسازی اطلاعات کارآمد در چهار حوزۀ مذکور و تحلیل و ارزیابی این اطلاعات و ترکیب یافتههای حاصل از آن، پاسخی خلاقانه-انتقادی به مسئلۀ طراحی نشانۀ گالری دیدار میدهد. جمعآوری اطلاعات بهشیوۀ اسنادی-کتابخانهای و گزینش هفده لوگو از وبسایتهای موزههای هنرهای معاصر جهان میسر شد. نتیجتاً در طراحی نهایی، طراح با ایجاد تغییر در ابزار ِرسامی و رویکرد طراحانه و نیز، با تعمیق اثر -بهواسطۀ ایدهیابی از گزارههای فلسفی (بهویژه شالودهشکنی دریدایی)- وجه خلاقانه و اندیشمندانۀ لوگو را افزایش داده است تا حدی که نشانۀ گالری ضمن ماهیت کارکردی خود، یک اثر پژوهشی و هنری تلقی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش کنشمحور؛ طراحی نشانه؛ لوگو؛ خلاقیت؛ تریز؛ پساساختارگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Creative Design as Research The Application of Practice Base Research in Designing the Logo of Didar Gallery of Isfahan | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasool Kamali Dolat Abadi | ||
Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the ways to achieve creative design is to use the practice base method. In the practice base method, the designer is a researcher who consciously and freely identifies design issues from within the subject of his order and chooses and combines diverse methods appropriate to the subject to create a creative work. The artistic product resulting from this type of research is innovative and has a theoretical framework, and due to the fact that all the data, ideas and stages of its creation are documented, the work and knowledge resulting from it can be understood, thought and expressed and can be evaluated, criticized and discussed for the target community. Creating a research and creative work with this method can increase experience, awareness and knowledge in the field of design and help promote culture, develop visual literacy and social awareness of the value of the place and role of art in society. This article, with the aim of "visualizing the components of contemporary art" and "developing creative graphic flows" in the sign design, deals with the combined methodology and design process of the Isfahan "Didar Gallery" logo and it seeks to answer the question of how to design a creative sign based on the "components of contemporary art" and the "name" and "leading activities" of Didar Gallery. In this research design, the author has used four cognitive fields: "Graphics and Sign Design", "Process Design and Triz's Theory of Creativity" (The four basic pillars of Triz: “Contrast”, “Ideality”, “Function” and “Resources”; The eight principles of Triz: “Consolidation”, “Nesting”, “Prior Action”, “Periodic Action”, “Mediator”, “Replacement of Mechanical Systems”, “Homogeneity” & “Phase Transition”), "Contemporary Art and Galleries" (Applying seven features of Contemporary Art: “innovation and experimentation” in the unconventional design process, “using Multimedia as a new tool” in logo design, “conceptual-critical and questioning approach” which has deconstructive features, “process oriented design”, “Multiplicity of meaning”, “Multidisciplinary approach in sound engineering and image engineering” and “Social action and interactivity” through collaboration with different people for sign design) and "Structuralist & Post-Structuralist Philosophy" (Concepts such as “the metaphysics of presence”, “the priority of speech (parole) over writing (language)”, “endless chain of significations” ,“the trace of meaning”, “the Play of presence and absence”, “deferral of meaning”, “difference”). In designing the final logo of Didar Gallery, the designer paid attention to the histogram of the recorded sound of saying the word Didar, instead of a purely written or visual approach, taking into account selected theoretical principles in the four cognitive fields and while visualizing the sound, he redesigned the letters with deformation in its geometry. As a result, in the final design, the designer has increased the creative and thoughtful aspect of the logo by making changes in the design tools and design approach, and by deepening the design -by finding ideas from philosophical propositions (especially Derrida's deconstruction)- to the extent that the gallery logo, in addition to the status of its functionality can be considered as an artwork. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Practice Base Method, Sign Design, Logo, Creativity, Triz, Post-Structuralism | ||
مراجع | ||
• آرچر، مایکل (1388)، هنر بعد از1960، ترجمۀ کتایون یوسفی، تهران: حرفه هنرمند.
• پهلوان، فهیمه (1390)، درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم، تهران: دانشگاه هنر.
• ترنینکو، جان؛ زوسمن، آلا و بوریس، زلاتین (1388)، Triz نوآوری نظام یافته، ترجمۀ مصطفی جعفری و دیگران، تهران: رسا.
• حقیقت، صادق (1386)، از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی. فصلنامۀ روششناسی علوم انسانی، 51 (13)، 91-110.
• دریدا، ژاک (1396)، دربارۀ گراماتولوژی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: نشر شوند.
• سپهر، مسعود (1393)، شرحی بر نشانهها، تهران: هرمس.
• سپهر، مسعود (1396)، طراحی نشانه، تهران: فاطمی.
• سوسور، فردینان دو (1382)، دورۀ زبانشناسی عمومی، ترجمۀ کورش صفوی، تهران: هرمس.
• شولیاک، لف (1385)، 40 اصل شاهکلیدهای Triz برای نوآوری، ترجمۀ محمود کریمی و نونا میرخانی، تهران: رسا.
• ضیمران، محمد (1386)، ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران: هرمس.
• گشایش، فرهاد (1380)، طراحی نشانه، تهران: لوتوس.
• لاوسون، برایان (1395)، طراحان چگونه میاندیشند، ترجمۀ حمید ندیمی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
• لوسیاسمیت، ادوارد (1387)، آخرین جنبشهای هنری، ترجمۀ علیرضا سمیعآذر، تهران: نظر.
• محمدزادهمیانجی، مهناز (1400)، معرفی روش پژوهشی مبتنیبرکنش هنری در دورۀ تحصیلات تکمیلی با تأکید بر هنرهای صناعی. فصلنامۀ رهپویۀ هنرهای صناعی، (1)1، 89-102. Doi: 10.22034/RAC.2021.249253
• محمدزادهمیانجی، مهناز؛ شفیعیسرارودی، مهرنوش و سرپولکی، حسین (۱۳۹۶)، پژوهش کنشمحور در قلمرو هنر، جنبشی نوین در روششناسی پژوهشی. نشریۀ هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، (22)3، 17-28. Doi: 10.22059/JFAVA.2017.63164
• میه، کاترین(1390)، هنر معاصر: تاریخ و جغرافیا، ترجمۀ مهشید نونهالی، تهران: نظر.
• وود، پال (1383)، هنر مفهومی، ترجمۀ مدیا فرزین، تهران: نشر هنر ایران.
• Altshuller, Genrikh Saulovich (1984). Creativity as an exact science, NY: Gordon & Breach. • Cascini, G., Jantschgi, J., Khomenko, N., Murashkovska, I., Sokol, A. & Tomasi, F. (2008). TETRIS: Teaching TRIZ at School-Meeting the educational requirements of heterogeneous curricula, Paper presented at the Proceedings of the 8th ETRIA TRIZ Future, November Conference, Netherlands: Twente University. • Dallow, P. (1998). Media Arts, Research and the University, Practice: A Journal of Visual, Performing and Media Arts, 1(3), 36-45. • DeBono, Edward (1999). New thinking for the new millennium, NY: Viking Adult. • DeBono, E. (1971). The Use of lateral thinking, Harmondsworth: Penguin Books. • Derrida, J. (1987). The Truth In Painting, G. Benington & I. McLoad (Trans.), Chicago Press. • Derrida, J. (2002). Writing and Difference, A. Bass (Trans.), London: Routledge. • Douglas, A. (1998). The Creative Process as Material for Research Degrees, Matrix 2: A Conference on Postgraduate Research Degrees in Design and the Visual Arts, London Institute: Central Saint Martin College of Art. • Heidegger, Martin (1996). Being and Time, Joan Stambaugh (Trans.), NY: State university press. • Heidegger, Martin (1998). "Plato's Doctrine of Truth" in William McNeill (ed.), Martin Heidegger Pathmarks, Thomas Sheehan (Trans.), NY: Cambridge university press, 155–182. • McKernan, J. (1998). Curriculum Action Research: A Handbook of Methods and Resources for the Reflective Practitioner, chapter 1, London: Kogan Page. • Steier, F. (1992). Research and Reflexivity, California: Sage. • Strand, D. (1998). Research in the Creative Arts, Canberra: Department of Employment, Education, Training and Youth Affairs. • Wild, L. (1998). That was then: Corrections and amplifications, The education of a graphic designer, NY: Allworth Press, 39–52. • URL1: http:// newmuseum.org • URL2: http://centrepompidou.fr • URL3: http://mori.art.museum • URL4: http://guggenheim-bilbao.eus • URL5: http://lacma.org • URL6: http://deichtorhallen.de • URL7: http://kunsthaus.ch • URL8: http://sfmoma.org • URL9: http://qagoma.qld.gov.au • URL10: http://diaart.org • URL11: http://moca.ca • URL12: http://creativereview.co.uk/the-tate-logo • URL13: http://tate.org.uk • URL14: http://mot-art-museum.jp • URL15: http://mcachicago.org • URL16: http://hausderkunst.de • URL17: http://palaisdetokyo.com • URL18: http://moca.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |