![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,692,549 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,921,809 |
ضرورت طراحی دائرهالمعارف دانشگاه تهران از طریق توسعه گروههای کار فرازمانی و فرامکانی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 58، شماره 2، تیر 1403، صفحه 61-74 اصل مقاله (704.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2024.374545.1733 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر پورعزت1؛ فاطمه فتحی* 2 | ||
1گروه خط مشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم انسانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه مدیریت، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: دائرهالمعارفنویسی و تلاش در جهت توسعه دانش، نیازمند همکاری گروههایی از افراد متخصص است که برای تحقق این امر، نیاز به گروههای کار فرازمانی و فرامکانی احساس میشود. به گونهای که در دورههای کاری طولانی و فراتر از یک نسل (فرازمانی و فرانسلی) و فارغ از حضور در یک مکان مشخص و سیستمهای سنتی (فرامکانی)، همکاری صورت گیرد. روش: در این پژوهش، طی مطالعه تطبیقی، با بررسی سه دائرهالمعارف دانشگاهی بزرگ جهان (دائرهالمعارف آکسفورد، دائرهالمعارف دانشگاهی آمریکایی و دائرهالمعارف فلسفه استنفورد) و مقایسه ویژگیهای آنها، به ضرورت طراحی دائرهالمعارف دانشگاه تهران پرداخته شده است و در نهایت، یک الگوی ذهنی از دائرهالمعارف دانشگاه تهران ارائه میشود. یافتهها: بر این اساس، بر کاربرد اطلاعاتی جامع، دیرپا، منسجم و موثق و کاربرد مفید دائرهالمعارف دانشگاه تهران تأکید میشود. در این پژوهش، با بررسی چند دائرهالمعارف بزرگ دانشگاهی، سعی شد نقاط قوت و ویژگیهای آنها مورد بررسی و توجه قرار گیرد. به طور کلی، به نظر میرسد که بقاء و توسعه این آثار، به شدت به اهتمام جمعی اعضای یک گروه متخصص به صورت فرازمانی و حتی فرامکانی، وابسته است، به گونهای که دانش افراد در سیر متوالی زمانی، مدیریت شود. نتیجهگیری: در این پژوهش، به بررسی و مفهومپردازی اصطلاح «دائرهالمعارف دانشگاه تهران» پرداخته شده است. مفهومی که توجه به آن در جامعه علمی، احساس میشود. به طور کلی، انتشار دائرهالمعارف دانشگاهی چون دائرهالمعارف دانشگاه تهران، بر امکان ایجاد کتابخانههای تعالیگرا و توجه به مدیریت دانش تأکید داشته و موجب مستندسازی دستاوردهای علمی دانشپژوهان و متخصصان در حوزههای علمی گوناگون شود. در این راستا، لزوم برنامهریزیهای بلندمدت و سازماندهی پژوهشگرانی در گروههای بین نسلی و فرانسلی احساس میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دائرهالمعارف دانشگاهی؛ دائرهالمعارف دانشگاه تهران؛ گروههای کار فرازمانی؛ گروههای کار فرامکانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Need for an Encyclopedia of the University of Tehran: Developing Cross-Temporal and Cross-Spatial Working Groups | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghar Pourezzat1؛ Fatemeh Fathi2 | ||
1Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Management, Faculty of financial, management and entrepreneurship, Kashan University, Kashan , Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Writing an encyclopedia and advancing knowledge requires the collaboration of expert groups. When an encyclopedia is published under the name of an organization or university, it becomes possible to leverage the diverse capacities of various individuals. To achieve this, there is a need for cross-temporal and cross-spatial working groups. This approach facilitates collaboration over extended periods, transcending generations (cross-temporal) and allowing participation regardless of specific locations or traditional systems (cross-spatial). Methods: In this research, a comparative study was conducted by examining three major academic encyclopedias of the world: the Oxford Encyclopedia, the Academic American Encyclopedia, and the Stanford Encyclopedia of Philosophy. Their characteristics were compared to discuss the necessity of designing an encyclopedia for the University of Tehran. Finally, a conceptual model of this encyclopedia is presented. Results: Based on this, the Encyclopedia of the University of Tehran emphasizes the importance of comprehensive, long-lasting, coherent, and reliable information. In this research, we examined several major academic encyclopedias to analyze their strengths and characteristics. Overall, it appears that the survival and development of these works depend heavily on the collective efforts of an expert group in both cross-temporal and cross-spatial contexts, allowing for the effective management of individual knowledge over time. Conclusions: In this research, the term "Encyclopedia of the University of Tehran" has been studied and conceptualized, a concept that is recognized within the scientific community. The publication of academic encyclopedias, such as "Encyclopedia of the University of Tehran", highlights the potential for creating excellence-oriented libraries while emphasizing knowledge management and documenting the scientific achievements of scholars and experts across various fields. In this context, there is a recognized need for long-term planning and the organization of researchers into intergenerational and international groups. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic encyclopedia, Encyclopedia of Tehran University, Cross-temporal working groups, Cross-Spatial Working Groups | ||
مراجع | ||
منابع پورعزت، علیاصغر (1389). مدیریت راهبردی عصرمدار: رویکردی آیندهپژوهانه به منافع عمومی. تهران: دانشگاه امام صادق «علیهالسلام». پورعزت، علیاصغر (1391). تأملی بر نقش گروههای کار فرازمانی در توسعه دانش از طریق تدوین دانشنامههای و شرحنویسی بر کتابهای علمی و دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. 16(25)، 43-27. پورعزت، علیاصغر؛ و دهقانپور فراشاه، افسانه (1393). طراحی ساختار دائرهالمعارف امام علی (علیهالسلام) و تمدنسازی براساس آن، از طریق توسعه تیمهای فرازمانی. النهج، 40، 110-93. پورعزت، علیاصغر؛ فتحی، فاطمه؛ و قاسمی، فرزانه (1395). تصویرپردازی از کتابخانههای تعالیگرا و دانشمبنا در امتداد توسعه نسلهای جدید دانشگاه. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. 51(4)، 37-13. پورعزت، علیاصغر؛ افسانه دهقانپور فراشاه؛ و عباسی، طیبه (1397). تدوین الزامات ایجاد تیم فرازمانی رسمی، برای توسعه دائرهالمعارف بر خط امام علی (علیهالسلام). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. 52(1)، 34-13. جوادی آملی، عبدالله (1381). تسنیم (تفسیر قرآن کریم). مرکز نشر اسراء. طباطبایی، سید محمدحسین (1383). المیزان (تفسیر قرآن کریم). ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. دوره بیست جلدی. چاپ هجدهم. دفتر انتشارات اسلامی. قرشی، محمدحسین (1375). تاریخچه دائرهالمعارفنگاری در جهان. کیهان فرهنگی، 127، 33-22. قطبی، سیمین؛ فهیمنیا، فاطمه؛ طارمی راد، حسن؛ و نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1397). ارزیابی عملکرد مراکز دانشنامهنگاری در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی براساس مدل منشور عملکرد (نمونهپژوهی: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی). مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 29(1)، 101-85. مرادی، نورالله (1385). مرجعشناسی: شناخت خدمات و کتابهای مرجع. تهران: فرهنگ معاصر. مقیمی، سید محمد؛ سلیمی، سید باقر؛ و نوری، روحالله (1390). مدیریت تطبیقی. تهران: نگاه دانش. References Allen, C., Nodelman, U., & Zalta, E. N. (2002). The Stanford Encyclopedia of Philosophy: A developed dynamic reference work. Metaphilosophy, 33(1‐2), 210-228. Barlow, D. H. (Ed.). (2014). The Oxford handbook of clinical psychology: Updated edition. Oxford University Press. Blackburn, S. (2005). The Oxford Dictionary of Philosophy. OUP Oxford. Durant, W., & Durant, A. (2011). Rousseau and revolution: The story of civilization, Vol. 10. Simon and Schuster. Esser, F., & Vliegenthart, R. (2017). Comparative research methods. The International Encyclopedia of Communication Research Methods, 1-22. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0035 Grolier Inc. (n.d.). American Academic Encyclopedia. Grolier Incorporated. Keman, H., & Pennings, P. (2014). Comparative research methods. Comparative Politics, 3, 47-59. Mokyr, J. (Ed.). (2003). The Oxford encyclopedia of economic history. Oxford University Press. Oxford Research Encyclopedias. (2024). https://oxfordre.com. Oxford University Press. (2024). Oxford Reference. Retrieved from: https://www.oxfordreference.com/ Ragin, C., & Zaret, D. (1983). Theory and method in comparative research: Two strategies. Social Forces, 61(3), 731-754. Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2017). Organizational behavior. Pearson. The Oxford Encyclopedia (2011). Oxford Reference online. https://www.oxfordreference.com/ Van de Vijver, F., & Leung, K. (1997). Methods and data analysis of comparative research. Handbook of cross-cultural psychology, 1, 257-300. Wikipedia contributors. (2023, October 6). Academic American Encyclopedia. In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 12:13, October 31, 2024, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Academic_American_Encyclopedia&oldid=1178929719 Zalta, E., Nodelman, U., Allen, C., & Perry, J. (2010). Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab Philosophy Department of Stanford University. Zalta, E., Nodelman, U., Allen, C., & Anderson, R. L. (2018). Stanford encyclopedia of philosophy. Metaphysics Research Lab Philosophy Department of Stanford University. Zalta, E. (2006). The Stanford Encyclopedia of Philosophy: A University/Library Partnership in Support of Scholarly Communication and Open Access. College & research libraries news. 67.8. 502-504. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |