تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,512,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,579 |
سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان شهر هرات | ||
مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی | ||
مقاله 11، دوره 54، شماره 1، آذر 1403، صفحه 269-241 اصل مقاله (440.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqclcs.2024.376950.1920 | ||
نویسندگان | ||
احمدرفیع عبداللهی1؛ سید مهدی سیدزاده ثانی* 2؛ سید حسین حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
شرمساری بازپذیرانه در حال حاضر بهعنوان یک پدیدة مهم و جهانی در حوزة جرمشناسی، روانشناسی و جامعهشناسی معرفی شده است. پیشزمینة این پدیده شرم است که بهعنوان نیروی محرکهای برای محدودیتهایی که رفتارهای فردی را در محدودههای اجتماعی و اخلاقی تعیین میکند، تفسیر شده است. ایدة شرمساری مجدد از نظریهای ناشی میشود که از تمایل به نتایج بهتر عدالت کیفری ایجاد شده است که اخیراً توجه پژوهشگران روانشناسی، جامعهشناسی و بهخصوص جرمشناسی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. موضوع شرمساری بازپذیرانه در دهة 1980 توسط بریث ویت مطرح و به محور اصلی پژوهشها تبدیل شد. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان شرمساری بازپذیرانه در بین نوجوانان و جوانان مقاطع دبیرستان و دانشگاه شهر هرات- افغانستان در سال 1402 در محیطهای سهگانة آموزشی، اجتماعی و خانواده انجام گرفت. تحقیق حاضر از روش کمی، با استفاده از نمونه گیری تصادفی، و ابزار پرسشنامة محقق ساخته، با نرمافزار spss تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش 380 نفر از نوجوانان و جوانان مقاطع تحصیلی دبیرستان و دانشگاههای هرات می باشد. نتایج نشان داد که میزان شرمساری بازپذیرانه در محیط خانواده، محیط اجتماعی و محیط آموزشی یکسان نیست. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین شرمساری بازپذیرانه در فضای آموزشی در سطح بالا و در خانوادة سطح متوسط و شرمساری بازپذیرانه در فضای اجتماعی نسبت به دو متغیر دیگر کمتر است. فضای آموزشی، یک فضای اجتماعی و فرهنگی است که در شرمساری بازپذیرانه بیشترین نقش را دارد و با غنیسازی این فضا میزان شرمساری افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
شرمساری؛ شرمساری بازپذیرانه؛ شرمساری انگزننده؛ محیطهای سهگانه؛ نوجوانان و جوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measuring the Level of Reintegrative Shaming among Teenagers and Young Adults in Herat City | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Rafi Abdullahi1؛ Sayyed Mehdi Seyedzadeh Sani2؛ Syed Hussain Hosseini3 | ||
1Ph.D. Student, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashad, Mashad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Acceptable shaming is currently introduced as an important phenomenon in the field of criminology, psychology and sociology. The background of this phenomenon is shame as a driving force for the limitations that determine individual behavior in social and moral boundaries. The idea of re-shaming comes from a theory that was developed out of a desire for better criminal justice outcomes. Recently, psychology researchers have attracted the attention of sociology, especially criminology. In the 1980s, Braithwaite raised the issue of receptive shame and became the main focus of research. The present study aims to measure the amount of acceptable embarrassment among teenagers and young adults of high school and university in Herat-Afghanistan in 1402 in three environments; Educational, social and family were done. The present research was analyzed using a quantitative method and using available simple random samples, using the researcher's questionnaire tool made with spss software. The sample of the research was 380 teenagers and young adults of Herat high school and universities. The results of the research showed that the acceptable amount of shame is not the same in family, social, and educational environments. This research showed that the most accepted shame in the educational environment at a high level and in the middle level family, and acceptable shame in the social environment is less than the other two variables. The educational space is a social and cultural space that has the biggest role in receptive shaming and the amount of shaming increases with the enrichment of this space. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
shame, receptive shame, stigmatizing shame, triple environments, adolescents and youth | ||
مراجع | ||
منابع
الف) فارسی
https://doi.org/10.22034/pmsq.2022.210308.1457
https://sid.ir/paper/517418/fa
6. حسنی، محمدرضا (1398). «رابطة بههمپیوستگی خانوادگی و شرمسارسازی با بزهکاری؛ مورد مطالعه: دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تبریز». جامعهشناسی کاربردی،30 (74)، 137-164.https://jas.ui.ac.ir/article_ 23754.html
7. غلامی، علی؛ مجتهدی، محمدحسین؛ طهماسبی، محمدحسن (1397). «مجازات تشهیر در تعزیرات (با رویکرد تطبیقی به مجازاتهای مبتنی بر شرمساری در ایالات متحده)». مجلة حقوقی دادگستر،82 (104)، 153-177. https://doi.org/10.22106/jlj.2018.34684
ب) انگلیسی 10. Arati, A., & Ariai, P. (2019, May), Growing the Shame in Overcoming Juvenile Delinquency in the Educational Institutions in Bengkulu Province. In First International Conference on Progressive Civil Society (ICONPROCS 2019), pp. 302-306, Atlantis Press.
23.Trivedi-Bateman, N. (2015). The roles of empathy, shame, and guilt in violence decision-making. https://doi.org/10.17863/CAM.16553
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |