
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,375 |
ارائه الگوی حکمرانی نظام تربیتمعلم (یک مطالعه فراترکیب) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1403 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.380636.1008695 | ||
نویسندگان | ||
حسین خنیفر* 1؛ سیدحسین موسوی2؛ مهسا عزیزی3؛ سیده مهسا موسوی2 | ||
1سردبیر/رییس دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدل حکمرانی نظام تربیتمعلم با رویکرد کیفی و با روش فراترکیب صورت گرفتهاست. کلیه مقالات علمی-پژوهشی یافت شده در یازده سال اخیر به تعداد 615 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهند که در 7 پایگاه خارجی و 3 پایگاه داخلی یافت شدهاند. درنهایت، 20 سند علمی پس از واکاوی عناوین، چکیده، روش پژوهش و یافتهها، گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافتهها با روش تحلیل مضمون انجام گرفته و کیفیت یافتهها با بازبینی همتایان و ارائه بازخورد خبرگان در گامهای پژوهش و همچنین بوسیله ابزار برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP) مورد تایید قرار گرفتهاست؛ همچنین پایایی مطلوبی با ضریب کوهن-کاپا 76 درصد به دست آمد. براساس یافتهها، الگوی حکمرانی نظام تربیتمعلم الزامات کارکردی (هویت و استقلال نهادی، مشارکت و سرمایه اجتماعی دانشگاهی)، الزامات اخلاقی (اخلاق دانشگاهی، شفافیت)، الزامات مدیریتی (دانشآفرینی و داناییمحوری، سیاستگذاری استراتژیک، انسجامبخشی و یکپارچهسازی) و الزامات توسعهای (تعالی آکادمیک، توسعه و بالندگی سازمانی، چابکی و تحرک دانشگاهی) را در برمیگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ حکمرانی"؛ نظام تربیتمعلم"؛؛ "؛ فراترکیب" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the governance model of the teacher education system (A Meta-Synthesis study) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Khanifar1؛ Seyyed Hossein Mousavi2؛ Mahsa Azizi3؛ Seyyedeh mahsa Mousavi2 | ||
1Editor/Head of Faculty of Management, Farabi Campus, University of Tehran | ||
2Lucturer at Farhangian University | ||
3Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present research has been conducted to provide a governance model of the teacher education system using a qualitative approach and meta-synthesis method. All scientific-research articles found in the last eleven years, totaling 615 scientific documents, constitute the research community of the present study, which were located in 7 foreign databases and 3 domestic databases. Ultimately, 20 scientific documents were selected and analyzed after examining the titles, abstracts, research methods, and findings. The analysis of the findings was conducted using thematic analysis, and the quality of the findings was validated through peer review and professionals' feedback during the research steps, as well as by the Critical Appraisal Skills Programme (CASP) tool. In addition, a favorable reliability was obtained with a Cohen-Kappa coefficient of 76%. Based on the findings, the governance model of the teacher training system encompasses functional requirements (institutional identity and independence, participation and academic social capital), ethical requirements (academic ethics and transparency), managerial requirements (knowledge creation and knowledge-centricity, strategic policymaking, coherence and integration), and developmental requirements (academic excellence, organizational development and growth, agility and academic mobility). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"؛ Governance"؛, "؛ Teacher Education system"؛, Meta-Synthesis" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |