
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,626,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,411,785 |
مطالعه انسان شناختی پدیده دعا و دعانویسی در شهرایلام | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 26، اسفند 1403، صفحه 47-64 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2024.379904.459880 | ||
نویسنده | ||
منصور منصوری مقدم* | ||
استادیار گروه مردم شناسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
هدف: مردمشناسی به عنوان یک علم اجتماعی، به مطالعهی جوامع انسانی و فرهنگها میپردازد. یکی از جنبههای مورد بررسی در این علم، باورها و آیینهای دینی و مذهبی است که دعا و دعانویسی نیز در این حوزه قرار میگیرد. دعا در دین رسمی یک عمل عبادی و معنوی است و وسیله ای است برای ارتباط مستقیم با خداوند، ابراز نیازها، و درخواست های فردی و جمعی در نظر گرفته می شود. در دین غیررسمی(یا دین عامیانه) دعا از جایگاهی مشابه با دین رسمی برخوردار است، اما با این تفاوت که در این حالت، دعا راه ارتباطی مستقیم برای ارتباط با خدا، ابراز نیاز و درخواست به شمار نمی آید بلکه معتقدان به دعا، آن را به عنوان باور و عملی در نظر دارند که از طریق قدرت و توانایی شخصیت های تحت عنوان دعانویس، ملا و سید به دنبال تاثیرگذاری بر رویدادهای مختلف زندگی خود و دیگران هستند. به همین دلیل می توان گفت که دعا و دعانویسی موضوعی پیچیده است که در برخی از مواقع شکل جادو به خود می گیرد و در شرایط دیگر، بخشی از باورها و کردهای دینی به شمار می آید. این تحقیق به بررسی باورها، تنوع دیدگاهها، تفاوتهای نسلی و جنسیتی، و دلایل مراجعه به دعا نویسان در استان ایلام پرداخته و نقش دعا و دعانویسی در مواجهه با مشکلات مختلف روزمره را مورد بررسی قرار میدهد. بنابراین تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سوالات می باشد که چه عواملی در باور به دعا و دعانویسی در استان ایلام نقش دارند و چگونه تفاوت های نسلی و جنسیتی بر این باورها تاثیر می گذارند؟ همچنین چه دلایلی باعث مراجعه افراد به دعانویسان می شود و نقش دعا و دعانویسی در مواجه با مشکلات روزمره چیست؟ این پژوهش تلاش دارد تا فهم بهتری از تأثیرات اجتماعی و فرهنگی دعا و دعانویسی در جامعهای خاص به دست آورد. روششناسی: کار جمع آوری داده ها از طریق مطالعه میدانی(مشاهده جزییات آیین ها، نحوه اجرای دعاها و باورهای مرتبط) و مصاحبه و گفتگو(به منظور دستیابی به دیدگاه ها و تجربیات شخصی افراد و گروه های مختلف) استان ایلام و با تاکید بر شهر ایلام انجام گرفت. در ادامه داده های جمع آوری شده با استفاده از شناسایی تم ها، الگوها و مفاهیم کلیدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که باور به دعا و طلسم پدیدهای چندوجهی و پیچیده است که تحت تأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی و نسلی قرار دارد و به سه دسته اصلی تقسیم میشوند: مؤمنان به دعا و طلسم، بیاعتقادان، و مرددین. افراد با توجه به تجربیات شخصی و محیط اجتماعی خود، دیدگاههای متفاوتی نسبت به دعا و طلسم دارند. تحقیق نشان داد که اعتقاد به دعا و طلسم در نسلهای قدیم بیشتر از نسلهای جوان است و زنان بیش از مردان به دعا اعتقاد دارند. عوامل فرهنگی، اجتماعی و تجربیات متفاوت زنان از زندگی، نقش مهمی در این باور دارند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق بیانگر آنست که افراد به دلایل مختلفی از جمله حل مشکلات روزمره، مشکلات روحی و روانی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی، و بیماریها به دعا نویسان مراجعه میکنند. همچنین، دعانویسی در برخی موارد میتواند تأثیرات منفی و مخربی نیز داشته باشد. این تحقیق همچنین به تفاوتها و انواع دعانویسان، روشهای اجرای دعا، مکانها و وسایل مورد استفاده، و پیچیدگی اعمال آنها میپردازد و نشان میدهد با وجود پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی، دعا و دعانویسی همچنان نقش مهمی در فرهنگ و باورهای مردم این منطقه ایفا میکنند و این نشاندهنده ترکیب عمیق باورهای مذهبی و فرهنگی با نیازهای روانی و عاطفی افراد است | ||
کلیدواژهها | ||
دعا و دعانویسی؛ تفاوت های نسلی؛ مشکلات روزمره؛ دعاهای خطرناک؛ پیامدهای دعا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anthropological Study of the Phenomenon of Prayer and Amulet Writing in Ilam City | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Mansouri Moghadam | ||
Assistant Professor of Anthropology Department of Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
Purpose- Anthropology, as a social science, studies human societies and cultures. One aspect examined in this field is religious and spiritual beliefs and rituals, including prayer and amulet writing. In official religion, prayer is considered a spiritual and worship act and a means for direct communication with God, expressing needs, and making individual and collective requests. In unofficial (or folk) religion, prayer holds a similar status to official religion, but with the difference that in this case, prayer is not seen as a direct communication with God. Instead, believers view prayer as a practice through which the power and abilities of figures known as amulet writers, mullahs, and sayyids influence various life events for themselves and others. Thus, prayer and amulet writing can be seen as complex phenomena, sometimes resembling magic, and at other times being part of religious beliefs and practices. This research examines beliefs, diversity of perspectives, generational and gender differences, and the reasons for consulting amulet writers in Ilam province. It explores the role of prayer and amulet writing in addressing various everyday problems. This study aims to provide a better understanding of the social and cultural impacts of prayer and amulet writing in a specific society. Methodology- Data collection was conducted through field studies (observing ritual details, execution methods of prayers, and related beliefs) and interviews and conversations (to access personal views and experiences of individuals and various groups) in Ilam province, with an emphasis on the city of Ilam. The collected data were analyzed by identifying themes, patterns, and key concepts. Findings-The results of the research show that belief in prayer and amulet writing is a multifaceted and complex phenomenon influenced by social, cultural, and generational factors, categorized into three main groups: believers in prayer and amulets, non-believers, and the undecided. Individuals have different perspectives on prayer and amulets based on their personal experiences and social environments. The research indicated that belief in prayer and amulets is more prevalent among older generations than younger ones, and women believe in prayer more than men. Cultural and social factors and women's varied life experiences play a significant role in this belief. Conclusion- The results also reveal that individuals consult amulet writers for various reasons, including resolving everyday problems, psychological and emotional issues, family and social problems, and illnesses. Additionally, amulet writing can sometimes have negative and destructive effects. This research also examines the differences and types of amulet writers, the methods of performing prayers, the places and tools used, and the complexity of their actions. It demonstrates that despite technological advancements and social changes, prayer and amulet writing still play a significant role in the culture and beliefs of the people in this region. This indicates a deep integration of religious and cultural beliefs with individuals' psychological and emotional needs | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prayer and Amulet Writing, Generational Differences, Everyday Problems, Dangerous Prayers, Consequences of Prayer | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
خالق پناه، کمال، میرزاوندیان، فاطمه، و جلوند، اختر. (1394). دین عامه، ناکامی های عینی و استراتژی زنانه امیدواری: مطالعه تجربه دعانویسی در شهر سنندج، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، سال اول، شماره. 4، 1-35.
Benavides, G., & Hefner, P. (Eds.). (1998). Magic, Witchcraft, and Religion: A Reader in the Anthropology of Religion. McGraw-Hill.
Clarke, W. (2007). The Modern Witch: Magic and Spirituality in Contemporary Times. Routledge.
Frazer, J. G. (1922). The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. Macmillan.
Greenwood, S. (2009). The Anthropology of Magic. Berg Publishers
Harris, C. M., & Wilkins, R. L. (2004). Gender differences in prayer and spiritual coping. Journal of Psychology and Theology, 32(4), 304-312.
Jones, L. (2003). Folk Religion: Cultural and Social Interpretations. Oxford University Press.
Malinowski, Bronislaw. (1948). Magic, Science and Religion and Other Essays. Doubleday.
Mauss, Marcel and Hubert, Henri. (1902). A General Theory of Magic. Routledge.
Meyer, Birgit. (2012). Magic and Modernity: Interfaces of Revelation and Concealment. Stanford University Press.
Miller, L. J. (2005). The role of prayer in coping with stress: A longitudinal study. Journal of Religion and Health, 44(3), 299-315.
Mitchell, J. (2005). Folk Religion and Superstition: A Sociological Study. Palgrave Macmillan.
Moro, P., & Myers, J. (2016). Magic, Witchcraft, and Religion: An Anthropological Study of the Supernatural. McGraw-Hill Education.
Murray, P. (2007). Magic and Superstition in Contemporary Societies. Routledge.
Radcliffe-Brown, Alfred. (1922). The Andaman Islanders. Cambridge University Press.
Styers, R. (2004). Making Magic: Religion, Magic, and Science in the Modern World. Oxford University Press.
Subbotsky, E. (2010). Magic and the Mind: Mechanisms, Functions, and Development of Magical Thinking and Behavior. Oxford University Press.
Wilby, E. (2005). Cunning Folk and Familiar Spirits: Shamanistic Visionary Traditions in Early Modern British Witchcraft and Magic. Sussex Academic Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |