
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,826 |
تعداد مقالات | 73,627 |
تعداد مشاهده مقاله | 134,920,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,313,939 |
ارائة مدل کیفیت دانشجوـ معلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 23، شماره 3، مهر 1404، صفحه 303-314 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.379792.1008687 | ||
نویسندگان | ||
ناهید نادری بنی* 1؛ حسین خنیفر2؛ بهنام جعفری مجد3 | ||
1دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران | ||
2دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و عناصر و ارائة مدل کیفیت دانشجوـ معلمان دانشگاههای فرهنگیان تهران انجام شده است. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از منظر ماهیت دادهها کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. جامعة آماری را استادان دانشگاههای فرهنگیان شهر تهران و همچنین دانشجوـ معلمان ترم آخر همان دانشگاهها در بهار سال 1402تشکیل دادند که با کاربرد روش نمونهگیری هدفمند، به عنوان نمونة پژوهش، انتخاب شدند و مصاحبهها تا نفر 22 به اشباع رسید. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختارمند بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد کیفیت دانشجوـ معلمان دارای چهار مقوله شامل کیفیت شایستگی با سه مؤلفه (خلاقیت و نوآوری، تخصص و مهارت، حفظ شأن معلمی)، کیفیت نقش با چهار مؤلفه (تسهیلگری، مقتدر رسمی، مربیگری، الگویی)، کیفیت یاددهی و یادگیری با سه مؤلفه (روش تدریس، سبک تدریس، روش ارزیابی)، و کیفیت زندگی کاری با چهار مؤلفه (سطح استقلال، روابط اجتماعی مطلوب، سلامت عمومی، سازگاری با محیط) است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو؛ دانشگاه فرهنگیان؛ شایستگی؛ کیفیت؛ معلم- دانشآموختگان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Conceptual Model of the Quality of Student-Teacher at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Nahid Naderibeni1؛ Hossein Khanifar2؛ Behnam Jafarimajd3 | ||
1Department of Management, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran | ||
2Department of Management, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran | ||
3Department of Educational Management, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research has been conducted with the aim of identifying the dimensions and components and presenting the student-teacher quality model of Farhangian Universities in Tehran. Based on the purpose, this research was applied, and from the point of view of the nature of the data, it was qualitative. The thematic analysis method was used to analyze the data. The statistical population was formed by the professors of Farhangian universities in Tehran and also the student teachers of the last semester of the same universities in the spring of 2002, who were selected as the research sample using the purposeful sampling method, resulting in 22 participants. The data collection tool was a semi-structured interview. The obtained data were analyzed using thematic analysis. The results of the research showed that the dimensions of the quality of student-teachers have four categories: the quality of competence, which includes three components (creativity and innovation, expertise and skill, and maintaining the dignity of teachers), the quality of the role, which includes four components (facilitation, formal authority, and verbal coaching). The quality of teaching and learning which includes three components (teaching method, teaching style, and evaluation method), and the quality of work life which includes four components (level of independence, favorable social relations, general health, and adaptation to the environment). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quality, Student-teacher, Graduates, Farhangian university, Competence | ||
مراجع | ||
احمدی، صادق؛ احمدی، محمدسعید و رمضانی، عباس (1399). بررسی کیفیت آموزش اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان از دیدگاه دانشجویان. توسعة آموزش جندیشاپور، 11(4): 715-706.
پورکریمی، مجتبی؛ مهنی، امید و روشندل اربطانی، طاهر (1402). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان: پژوهشی پدیدارشناسانه، نامة آموزش عالی، 16(61)، 99 ـ 120.
خدیوی، اسدالله؛ سیدکلان، سید محمد؛ حسنپور، توفیق؛ احمدی، حسن و ترهباری، حافظ (1397). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: پردیسهای استان اردبیل). آموزش و ارزشیابی، 11(42)، 161 ـ 185.
دهقانمنشادی، منصور؛ قادریمقدم، محمدابراهیم و ساکی، رضا (1399). بررسی و مقایسة رضایتمندی تحصیلی نومعلمان دانشآموختة کارشناسی پیوسته و مهارتآموز مادة 28 از کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، 3(2)، 69 ـ 86.
رزی، جمال؛ امامجمعه، سید محمدرضا و احمدی، غلامعلی (1396). استخراج ابعاد معلمان اثربخش به منظور ارائة چهارچوب مفهومی آموزش و تربیتمعلم اثربخش و اعتباربخشی آن. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، 1(1)، 13 ـ 46.
براون، سالی ، ارلام، کارولین و ریس، فیلیپ؛ (1392). فنون تدریس مؤثر (راهنمای تدریس مؤثر). مترجم: کوروش فتحی واجارگاه. تهران: آییژ.
سپهری، یعقوب؛ لیاقتدار، محمدجواد و اسفیجانی، اعظم (1400). شناسایی نشانگرهای هدفهای برنامة درسی دانشگاه نسل چهارم در آموزش عالی ایران. پژوهشهای برنامة درس ی، (2)11، 101 ـ 125.
شهیدی، نیما؛ جعفری، پریوش؛ قورچیان، نادرقلی و بهبودیان، جواد (1392). رابطة بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی در منطقة 1 دانشگاه آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(15)، 21 ـ 44.
شیربگی، ناصر؛ بارخدا، سید جمال و فاتحیپور، گلاویژ (1398). تحلیل رابطة ساختاری بین تعهد سازمانی با یادگیری سازمانی کارکنان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(40)، 188 ـ 209.
صحرایی سرمزده، فاطمه و صالحی، منیره (1400). مقایسة خودکارآمدی، تعهد حرفهای، و انگیزش نومعلمان با توجه به شیوة جذب (دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارتآموزان مادة 28). نظریه و عمل در تربیت معلمان، 7(11)، 93 ـ 114.
طبرسا، غلامعلی؛ حسنوند مفرد، مهدی و عارفنژاد، محسن (1391). تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی (مطالعة موردی: دانشگاه اصفهان). مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 4(4)، 53 ـ 74.
عابدینی علوی، حسین؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ نیستانی، محمدرضا و لیاقتدار، محمدجواد (1400). تبیین اهداف برنامة درسی مبتنی بر تربیت معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(2)، 395 ـ 408.
عبادی، موسی؛ سراجی، فرهاد و بختیاری، ابوالفضل (1401). صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا برای آموزش ریاضی: مقایسة دانشجوـ معلمان با مهارتآموزان مادة 28. تعلیم و تربیت، 4(11)، 29 ـ 48.
فراست، حسین و روشن، غلامحسین (1399). ارزیابی میزان اثربخشی دورة آموزشی مادة 28 در ارتقای نگرش، آگاهی، و توانایی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان. آموزشپژوهی، 6(2)، 60 ـ 75.
کریمی، محمدحسین؛ رجایی ، سعید؛ شهسواری، هانیه و غفوری، خالد (1399). مشکلات عملکرد حرفهای آموزگاران دانشآموختة دانشگاه فرهنگیان. مطالعات برنامة درسی، 15(56)، 89 ـ 118.
مکوندی، محمد (1399). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجوـ معلمان (مطالعة موردی: پردیسهای استان خوزستان). پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 6(12)، 2 ـ 21.
موسویخطیر، عقیلی؛ سید، رمضان و حسینی، سید مقداد (1403). کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان: شناسایی موانع و چالش ها نظریه و عمل در تربیت معلمان، 10(17)، 244 ـ 263.
نامداریپژمان، مهدی؛ میرکمالی، سید محمد؛ پورکریمی، جواد و فراستخواه، مقصود (1398). شناسایی مؤلفههای اثرگذار در تضمین کیفیت آمادهسازی دانشجوـ معلمان در دانشگاه فرهنگیان: رویکرد کیفی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(38)، 1 ـ 34.
نقیه، مجید؛ کشتیارای، نرگس و رحمانی، جهانبخش (1398). آسیبشناسی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر فرایند تدریس از دیدگاه دانشجویان (استان اصفهان). توسعة آموزش جندیشاپور، 10(ویژهنامه)، 141 ـ 152.
نیازی، مرید؛ برکت، غلامحسین، و بهمئی، لیلا (1400). عوامل تأثیرگذار بر ارتقای کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان مبتنی بر رویکرد نظریة زمینهای. توسعة آموزش جندیشاپور، 12(1)، 235 ـ 247.
Abedini Alavi, H., Nili Ahmadabadi, M.R., Nistani, M.R., & Liaqtdar, M.J. (2022). Clarifying the goals of the curriculum based on teacher-researcher training at Farhangian University. Scientific Journal of Educational Technology, 15(2), 396-408. (in Persian)
Ahmadi, S., Ahmadi, M.S., & Ramazani, A. (2020). Investigating the Quality of Education of Professors Member of Zanjan University of Culture from the Perspective of Students. Jundishapur Journal of Education Development, 11 (4), 706-715. (in Persian)
Azimi Vahidi, A. (2019). Comparison of professional qualifications of primary teachers who graduated from Farhangian University and other universities in Kabutar Ahang city. Master's thesis in the field of educational psychology. (in Persian)
Bietenbeck, J., Irmert, N. & Sepahvand, M. H. (2023). Teacher quality and cross-country differences in learning in francophone Sub-Saharan Africa. Economics of Education Review, 96(2023), 1-11.
Bolz, A. J. (2011). Screen teacher candidates: Luck of the draw or objective selection (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3367803)
Rees, P., Brown, S. & Erlam, C. (2018). Effective teaching techniques (effective teaching guide). Translated by Koresh Fathi Vajargah. Tehran: Aizh Publications. (in Persian)
Bsharat, A. & Rmahi, R. (2016). Quality Assurance in Palestine’s Teacher Education Programs: Lessons for Faculty and Program Leadership. American Journal of Educational Research, 14(2), 30-36.
Buhl-Wiggers, J., Kerwin, J., Smith, J., & Thornton, R. (2017). The impact of teacher effectiveness on student learning in Africa. Centre for the Study of African Economies Conference.
Dawson, V., Candra, N. P., Nur Rizal, M., Sari, E., Eka Putri, P., Fauzia, R., & Windiyananingsih, E. S. (2024). Improving Teacher Quality in Vocational Education Schools in South Sulawesi, Celina Yaputra, AIC.
Dehghan Menshadi, M., Qadri Moghadam, M.E., & Saki, R. (2019). Investigation and comparison of the satisfaction of new education of teachers with a bachelor's degree and skilled students, Article (28) of the educational quality of Farhangian University. Quarterly Journal of Research in Teacher Education, 3(2), 69-86. (in Persian)
Ferasat, H. & Roshan, G. (2018). Evaluating the effectiveness of the Article 28 training course in improving the attitude, knowledge and ability of students at Farhangian University. Farhangian University Education Research Quarterly, 6(22), 60-78. (in Persian)
Jin, H., Wei, X., Duan, P., Guo, Y., & Wang, W. (2016). Promoting cognitive and social aspects of inquiry through classroom discourse. Int. J.Sci. Educ. 2016, 38, 319–343.
Hulme, M., Beauchamp, G., Wood, J., & Bignell, C. (2024). Teacher Workload Research Report 2024. University of the West of Scotland and Birmangam City University.
Karimi, M.S., Rajaipour, S., Shaheswari, H., & Ghafouri, K. (2019). The problems of professional performance of teachers of Farhangian University. Curriculum Studies, 15(46), 89-118. (in Persian)
Khadivi, A., Seyed-Kalan, S. M., Hasanpour, T., Ahmadi, H., & Tarabari, H. (2017). Investigating the factors affecting the quality of education and teaching in Farhangian University (case study: Ardabil province campuses). Education and Evaluation Scientific-Research Journal, 11(32), 161-185. (in Persian)
Koellner, K. & Jacobs, J. (2015). Distinguishing models of professional development: The case of an adaptive model’s impact on teachers’ knowledge, instruction, and student achievement. Journal of Teacher Education, 66(1), 51-67.
Koopman, M., Aarts, R., Hulsker, J., Imants, J., & Kools, Q. (2019). Het Leren En De Leeropbrengsten Van Docenten En Studenten in Leerateliers. [The Learning Process and Learning Outcomes of Teachers and Student Teachers in Learning Labs.]. Pedagogische Studien, 96(6), 378–400.
Makwndi, M. (2020). Investigating the factors affecting the quality of education and teaching in Farhangian University from the perspective of students and teachers (case study: Khuzestan province campuses). Research in educational sciences and counseling, 6(12), 2-21. (in Persian)
Namdari-Pejman, M., Mirkamali, S. M., Pour-Karimi, J., & Farastkhah, M. (2018). Identifying the effective components in ensuring the quality of student teacher preparation in Farhangian University: a qualitative approach. Scientific-Research Quarterly New Approach in Educational Management, 10, 2(38), 1-36. (in Persian)
Naqieh, M., Keshti Arai, N., & Rahmani, J.B. (2018). Pathology of Farhangian University with emphasis on the teaching process from the perspective of students (Isfahan Province). Jundi Shapur Journal of Education Development, 10, 141-155. (in Persian)
Niazi, M., Barkat, G., & Behmai, L. (2022). Factors affecting the improvement of the quality of electronic education in Farhangian University of Khuzestan province based on the grounded theory approach. Journal of Jundishapur Education Development, 12, 1(1), 235-247. (in Persian)
Osma, I. & Radid, M. (2015). Analysis of the Students’ Judgments on the Quality of Teaching Received: Case of Chemistry Students at the Faculty of Sciences Ben M'sik. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2223-2228.
Rahimi. H., Hejazi, Y., Lou, N.M., & Heidarzadeh, M. (2024). Are teachers with better quality of work life more innovative? The mediating roles of psychological empowerment and teaching mindsets. Acta Psychologica, 274(2024), 1-8.
Rosi, J., Imam-Joma, S.M.R., & Ahmadi, G.A. (2016). Extracting the dimensions of effective teachers in order to provide a conceptual framework for effective teacher education and training and its accreditation. Research in Teacher Education, 1(1), 13-46. (in Persian)
Sahrai Sarmzdeh, F. & Salehi, M. (2021). Comparison of self-efficacy, professional commitment and new motivation of teachers according to the method of recruitment (graduates of Farhangian University and skill students of Article 28. New strategies of teacher training, 7(11), 93-114. (in Persian)
Sepehri, Y., Liaqat Dar, M. J., & Esfijani, A. (2022). Identifying the goals of the fourth generation university curriculum in Iran's higher education. Scientific Research Journal of Curriculum Studies of Iran Curriculum Studies Association, 11, 2(22), 101-125. (in Persian)
Seyed-Kalan, S.M., Zahed Bablan, A., Moinikia, M., & Rezaei Sharif, A. (2017). Quality culture in Farhangian University presenting a model based on foundational data theory. Culture Strategy, 44, 147-170.
Shahidi, N., Jafari, P., Ghorchian, N., & Behdoyan, J. (2012). The relationship between self-efficacy, organizational commitment and teaching quality of faculty members in an Islamic Azad University region. Scientific-Research Quarterly New Approach in Educational Management, 4(3), 21-44. (in Persian)
Shirbighi, N., Barkhoda, S., & Fatehipour, G. (2018). Analyzing the structural relationship between organizational commitment and organizational learning of employees (a case study of Kurdistan University). Scientific-Research Quarterly New Approach in Educational Management, 10, 4(40), 188-209. (in Persian)
Snoek, M. (2021). Educating quality teachers: How teacher quality is understood in the Netherlands and its implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 44(3), 309-327.
Tabarsa, G.A., Hasanvandemfard, M., & Arifnejad, M. (2011). Analysis and ranking of factors affecting the improvement of educational quality (case study: Isfahan University). Interdisciplinary Quarterly in Humanities, 4(4), 51-53. (in Persian)
Wu, C. (2021). Training Teachers in China to Use the Philosophy for Children Approach and Its Impact on Critical Thinking Skills: A Pilot Study. Educ. Sci, 11, 206, 1-16.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |