تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,574 |
تأثیر تمرین ترکیبی در خانه و پیادهروی بر پریشانی روانشناختی، حافظه روزمره و توجه پایدار زنان دارای افسردگی شدید | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1403 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.357971.644600 | ||
نویسندگان | ||
عارفه اسلامیان1؛ نسرین پارسایی2؛ منیژه عربی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین ترکیبی در خانه و پیادهروی بر پریشانی روانشناختی، حافظه روزمره و توجه پایدار زنان دارای افسردگی شدید بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به افسردگی شدید مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی کبودرآهنگ در سال ۱۴۰۰ بودند. نمونه شامل 60 نفر بود که به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. داده ها با استفاده از مقیاس افسردگی بک (BDI)، پرسشنامههای استرس، اضطراب، افسردگی (DASS)، حافظه روزمره (EMQ) و آزمون رنگ و کلمه استروپ (SCWT) جمع آوری شد. هر گروه آزمایشی 24 جلسه (سه بار در هفته) تمرین کردند و گروه کنترل هیچ تمرینی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون ANOCVA و نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد. نتایج نشان داد که استرس، اضطراب، افسردگی، حافظه روزمره و توجه پایدار گروه پیادهروی و تمرین ترکیبی بهصورت معنیداری بهبود یافت (05/0>P) و بین دو گروه آزمایشی تفاوت معنیداری در متغیرها به جز توجه پایدار وجود نداشت (05/0<P)؛ توجه پایدار گروه تمرین ترکیبی بهصورت معنیداری بهتر از گروه پیادهروی بود (014/0=P). نتایج این مطالعه میتواند مفاهیم ضمنیای برای طراحی تمرین ورزشی برای زنان دارای افسردگی شدید داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی شدید؛ پریشانی روانشناختی؛ تمرین ترکیبی؛ توجه پایدار؛ حافظه روزمره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Combined Home Training and Walking on the Psychological Distress, Everyday Memory, and Sustained Attention of Women with Major Depressive Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Arefeh Eslamian1؛ Nasrin parsaie2؛ manizheh Arabi3 | ||
1MSc student, Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present study was investigating the effect of combined exercise at home and walking on psychological distress, Everyday Memory and sustained attention of women with Major Depressive Disorder (MDD). The study has an applied objective and a quasi-experimental design, with experimental and control groups. In 2021, the statistical population comprised all females with MDD attending Kabudar Ahang health center. The sample consisted of 60 of them and had been randomly assigned to experimental and control groups. Data was collected using Beck Depression Inventory (BDI), Stress, Anxiety, Depression Questionnaire (DASS), the Everyday Memory Questionnaire (EMQ) and the Color and Word Stroop test (SCWT). each experimental group received 24 sessions of training (three times per week), while the control group received no training. Data were analyzed using ANOCVA and SPSS-22 software. The results showed that stress, Anxiety, depression, everyday memory and sustained attention of walking and combined exercise groups improved significantly (p<0.05) and there was no significant difference between them in the all variables except sustained attention (p>0.05); the combined group was significantly better than the walking group in the sustained attention (p=0.014). The results of this study can have implications for the design of exercise training for women with MDD. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Combined Training, Everyday Memory, Major Depressive Disorder, Psychological Distress, Sustained Attention | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |