تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,686 |
تدقیق دو مفهوم «نمونه» و «مورد» و سنجش نسبت آنها با «طراحیپژوهی» در معماری منظر | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 29، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 97-108 اصل مقاله (2.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2024.378582.672989 | ||
نویسندگان | ||
سید امیر هاشمی زادگان* ؛ رضا کسروی | ||
استادیار، گروه معماری منظر، دانشکده معماری دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اصطلاح «نمونهموردی» کاربرد زیادی در معماریمنظر دارد. اما درباره مفهوم این اصطلاح مطالعه قابل توجهی انجام نشده است. تحقیق حاضر بر آن است تا ضمن تدقیق تفاوت دو مفهوم «نمونه» و «مورد»، به عنوان واژگان تشکیلدهنده اصطلاح فوق، ارتباط آنها را با پارادایم «طراحیپژوهی» بسنجد. هدف، کاهش موانع نظری و ضعف اصطلاحشناسی است. راهبرد تحقیق استدلال منطقی است. نخست با مطالعه کتابخانهای، دورههای اصلی که معنای واژهها در بستر آنها بروز مییابد استخراج شده است. دوم، با تحلیل محتوای کیفی این دورانها، تعاریفی برای تشخیص تفاوت اصطلاحات پیشنهاد شده است. سوم با تکمیل پرسشنامه از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، که تحت تعلیم استادان مختلفی در طی تحصیلشان بودهاند، نتایج مرحله دوم بررسی و نهایتا نتیجهگیری شده است. نتایج نشان میدهد بین «نمونه» و «مورد» تفاوت معنایی مهم روششناختی وجود دارد که حداقل میتواند منجر به تفکیک پنج اصطلاح «پیشینهها»، «نمونهموردی»، «نمونه آماری»، «موردِ پژوهشی» و «موردْ پژوهی» گردد ولی این تفاوت معنایی نزد پاسخدهندگان کمرنگ و فاقد وجه بینالاذهانی است. «مطالعه موردها» در مقایسه با «مطالعه نمونهها»، به سبب وجود ظرفیتهای بالا برای مواجهشدن با گوناگونی، پیچیدگی و نامعلومی، توان بیشتری برای ادغام با طراحی پژوهی دارد؛ ولی بخش بسیار اندکی از پاسخدهندگان با مفهوم طراحی پژوهی آشنا هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه؛ مطالعهموردی؛ طراحی پژوهی؛ معماری منظر؛ روششناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Examination of the Difference Between “Sample” and “Case” Concepts and Their Relations with “Design Research” in Landscape Architecture | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed amir Hashemi Zadegan؛ Reza Kasravi | ||
Assistant Prof., Department of Landscape Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
The two terms "sample" and "case" are widely used in the field of landscape architecture but there is rarely significant study on the meanings of these two common concepts. This research aims to verify the difference between the two concepts "sample" and "case" and examine their relationship with the paradigm of "design research" in the discipline of landscape architecture. The goal is to reduce theoretical difficulties and weaknesses in related terminology and research methodologies. The research strategy is logical argumentation. First, through documentary study, the main periods in which the terms appear in their context were extracted. Second, qualitative analysis and coding of this context, definitions were proposed to distinguish the terms. Third, through a questionnaire among students, the results of the second step were examined and finally a conclusion has been drawn , leading to conclusions. The documentary study results reveal that there is an important methodological and semantic difference between "sample" and "case," which can result in the extraction and separation of five different terms: "precedents," "example," "statistical sample," "case study," and "research case." However, this difference lacks clear verification and does not have intersubjective agreement among the respondents. According to the results , investigation of "cases" compared to "samples," due to their greater capacity to address diversity, complexity, and uncertainty, has a greater ability to integrate with research design, but a very small proportion of the respondents were familiar with the paradigm of research design. Considering the limited scope of the terms mentioned by the respondents and the incoherence in the difference between the meaning of "sample" and "case," it can be concluded that there is no comprehensive methodological vision. On the other hand, since superficial applications and imitation are the most frequent problems when using the concepts of case or sample, it can be concluded that the current status reflects the most basic level among five levels of progress for action in investigating these concepts. Results also indicate that extracting or verifying intersubjective terms remains difficult and requires further research and practical applications. Results also show that the findings regarding case study terminology and methodologies are still limited. A systematic review, researcher networks, continuous fieldwork, and training initiatives are now necessary to advance this field. It is necessary to avoid simplistic interpretations of "sample" or "case" and instead aim for methodological and practical clarity. Both the "sample" and "case" have the potential to play a significant role in any lesson or experience through diverse forms and methods. The results confirm previous findings and highlight persistent weaknesses in this field. Finally, while the distinction and proposed terms did not achieve broad intersubjective agreement or verification, this study constructs a basis for dealing with the difference between "sample" and "case," which can serve as a foundation for future research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Theory, Case Study, Research Design, Landscape Architecture | ||
مراجع | ||
خزاعی، فاطمه؛ خالویی، محبوبه (1395). نمونه قبلی: زمینهساز خلاقیت یا تقلید در طراحی منظر. نشریه منظر، 8(37)، 14-21. https://www.manzar-sj.com/article_47211.html
سلطانی، مهرداد؛ منصوری، سیدامیر و فرزین، احمدعلی (1391). تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری. نشریه باغ نظر، 9(21)، 3-12. https://www.bagh-sj.com/article_1698.html
علیپور، لیلا؛ فیضی، محسن؛ محمدمرادی، اصغر و اکرمی، غلامرضا (1395). برداشت صحیح از نمونهها در ایدهپردازی معماری. نشریه هنرهای زیبا:معماری و شهرسازی، 21(3)، 81-90. https://doi.org/10.22059/JFAUP.2016.61104
گروت، لیندا؛ وانگ، دیوید (1391). روشهای تحقیق در معماری (ترجمۀ علیرضا عینیفر). انتشارات دانشگاه تهران. (اثر اصلی منتشرۀ 2013) محمودی، سیدامیرسعید و ذاکری، سیدمحمدحسین (1390). استخراج دانش کاربردی از پیشینهها و تاثیر آن بر خلاقیت در طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا:معماری و شهرسازی، 3(47)، 39-50. https://doi.org/20.1001.1.22286020.1390.3.47.4.0
محمودی، سیدامیرسعید و ناریقمی، مسعود (1393). «ارزیابی پس از بهرهبرداری» یک هدف و یک وسیله آموزشی در معماری. نشریه هنرهای زیبا:معماری و شهرسازی، 19(1)، 71-82. https://doi.org/10.22059/JFAUP.2014.55379
-ملکافضلی، علیاصغر (1399). شناسایی و سنجش فنون رایج در «مطالعۀ موردی برای طراحی معماری». نشریه صفه، 30(3)، 25-36. https://doi.org/10.29252/soffeh.30.3.25
-هاشمیزادگان، سیدامیر (1395). مطالعه موردی: پیوند حرفه و دانش در معماری منظر؛ تجربه بنیاد معماری منظر آمریکا. نشریه منظر، 8(34)، 26-37. https://www.manzar-sj.com/article_16647.html
-هاشمیزادگان، سیدامیر (1397). برداشت صحیح از پیشینههای معماری منظر برای تولید دانش. نشریه منظر، 12(51)، 58-67. https://doi.org/10.22034/manzar.2020.226684.2060
-Armstrong, H. (2000). Design as research: Creative Works and the Design Studio as Scholarly Practice. Architectural Theory Review, 5(2), 1-13. https://doi.org/10.1080/13264820009478396 -Boano, C. (2017). The ethics of a potential urbanism. Critical encounters between Giorgio Agamben and Architecture. Rutledge. https://doi.org/10.4324/9781315542218 -runs, D., Van den Brink, A., Tobi, H., & Bell, S. (2017). Advancing landscape architecture research. . In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 11-23). Routledge. -Corner, J. (1990). Origins of Theory. In S. Swaffield (Ed.), Theory in landscape architecture: a reader (pp. 19-20). University of Pennsylvania press. -Corner, J. (1992). Representation and Landscape. In S. Swaffield (Ed.), Theory in landscape architecture: a reader (pp. 144-164). University of Pennsylvania press. -Crilly, N. (2019). Creativity and fixation in the real world: A literature review of case study research. Design Studies, 64, 154-168. https://doi.org/10.1016/j.destud.2019.07.002 -Deming, M. E., & Swaffield, S. (2011). Landscape architectural research: inquiry, strategy, design. Wiley press. -Francis, M. (1999). A case study method for landscape architecture. University of California and ASLA foundation. -Girot, C., Freytag, A., Kirchengast, A., & Richter, D. (Eds.) (2013). Topology: Topical thoughts on the contemporary landscape. Jovis. -Groat, L., & Wang, D. (2013). Architectural research methods (2nd ed.). John Wiley & Sons, Inc. -Johansson, R. (2003). Case study methodology. A key note speech at the International Conference “Methodologies in Housing Research”. The Royal Institute of Technology in cooperation with the International Association of People–Environment Studies, Stockholm. https://id.scribd.com/document/131396105/Case-Study-Methodology -Langrish, J. (1993). Case studies as a biological research process. Design Studies, 14(14), 357-364. https://doi.org/10.1016/0142-694X(93)80012-2 -Lenzholzer, S., Duchhart, I., & Van den Brink, A. (2017). The relationship between research and design. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 54-64). Routledge. -Meyer, E. (1997). The expanded filed of landscape Architecture. In S. Swaffield (Ed.), Theory in landscape architecture: a reader. University of Pennsylvania press. -Sarvimaki, M. (2018). Case study strategties for architects and designers. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315707693 -Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage publications, Inc. -Svengren, L. (1993). Case Study methods in design management research. Design Studies, 14(4), 444-456. https://doi.org/10.1016/0142-694X(93)80017-7 -Swaffield, S. (2002). Theory in landscape architecture: a reader. University of Pennsylvania press. -Swaffield, S. (2017). Case study. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 105-119). Routledge. -Thompson, I. H. (2017). The role of theory. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 37-53). Routledge. -Tobi, H., & Van den Brink, A. (2017). A process approach to research in landscape architecture. In A. Van den Brink, D. Bruns, H. Tobi, & S. Bell (Eds.), Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology (pp. 24-34). Routledge. - Van den Brink, A., Bruns, D., Tobi, H., & Bell, S. (2017). Research in Landscape Architecture: Methods and Methodology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315396903 -Yin, R. K. (1994). Case study research, Design and methods. Sage Publications, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |