تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,641 |
فهم جایگاه بنیادین استعاره در فلسفه از راه تأمل در معانی مختلف "استعارۀ رادیکال" در فلسفۀ ارنست کاسیرر | ||
فلسفه | ||
مقاله 2، دوره 22، شماره 1 - شماره پیاپی 42، آبان 1403، صفحه 29-51 اصل مقاله (823.32 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2024.384194.1006856 | ||
نویسندگان | ||
وحید احمدی* 1؛ محمدرضا حسینی بهشتی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه معاصر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار فلسفه دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در بخش نخست این مقاله از زمینۀ تاریخی و فلسفی طرح استعاره پرسش میشود. این زمینه با طرح تقابل دو زمینه پر رنگ میشود: تقابل سازواری استعاره و فلسفه در ارسطو و ناسازواری فلسفه (بهویژه فلسفۀ کانت) و سوررئالیسم در دوران مدرن. مفهوم استعارۀ رادیکال میکوشد این ناسازواری را به سازواری برساند. کاسیرر با طرح استعارۀ رادیکال متافیزیک، متافوریک و متاباسیس را کنار یکدیگر قرار میدهد. متافیزیک حاصل متافوریکی است که خود برآمده از ارتکاب به متاباسیس، یعنی گذشتن از حد یک جنس به جنس دیگر است. این متافیزیک، متافیزیکی است که همان وجود روزمرۀ پیشرو را وجودی الوهی تلقی میکند. برای الوهی دیدن جهان باید جهش کرد و طفره رفت، همچنان که درست در سوررئالیسم جهش میکنیم و طفره میرویم. از اینرو توجه به اصل لایبنیستی طبیعت دچار طفره نمیشود، سرنخ ما در این بحث است. استعارههای ارسطو مبتنی بر مماثلت بودند و لذا اصل لایبنیتسی را برآورده میساختند. اما سوررئالیسم با استعارههای خود از این اصل تخطی میکند. کاسیرر برای حل این ناسازواری، استعارۀ رادیکال را درون پارادایم گشت کپرنیکی طرح میکند. ما از آن رو که در استعارۀ رادیکال از جزء به کل جهش میکنیم، و خود کل را در خود جزء میبینیم، همواره گشوده به کل هستیم و این بدان سبب ممکن است که زبان گزافکار درون فرهنگ استعارههای رادیکال میسازد و این استعارهها خود، مقولهها را میآفرینند و هستی را در چشماندازی برای ما گرد میآورند. سنجۀ این چشماندازها در خود آنهاست. این مقاله با طرح دو معنا از واژۀ رادیکال: یعنی«رادیکال بهمثابه بنیادین» و «رادیکال بهمثابه کاملاً مباین» این بحث را پیش میبرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاسیرر؛ استعارۀ رادیکال؛ کل و جزء؛ مفهوم؛ استعاره؛ متاباسیس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Fundamental Place of Metaphor in Philosophy Reflected upon by Different Meanings of “Radical Metaphor” in Cassirer's Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid ahmadi1؛ Mohammadreza Beheshti2 | ||
1Tehran universityCorresponding Author, Ph.D., Candidate of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran. Iran | ||
2Associate Professor of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In first part of this article, we ask after historical and philosophical underground of metaphor. This underground is accentuated when we set the stage for a contrast. This contrast come to the fore as we notice the concordance between philosophy and metaphor-construction in Aristoteles and the discordance between Critical philosophy and Surrealism. Radical metaphor tries to resolve this discordance. Cassirer put metaphysics, metaphoric and metabasis together. Metaphors that are made through committing metabasis are very conditions of theoretical-conceptual thinking and make this possible. Metabasis that’s come from one of the Aristotle's prohibitions, means jumping from one genus to another one. So, we run through this thesis with the help of our Ariadne's thread, say, Leibniz's principle: Natura non facit saltus. Classical Aristotelian metaphors are of analogical nature and meet with the Leibnizian principle. But surrealism brings about metaphors that transgress this Leibniz's principle. Cassirer resolve the problem with relocating Kopernikanische Drehung in his philosophy of culture. Language creates radical metaphors. Jumping from part to whole is the very basement that makes possible grasping the world in an integral, aesthetical view, no matter this view may distorts the reality because this view is of innate standard. We distinguish between to meaning of Radical metaphor and proceed: Radical metaphor as fundamental metaphor and Radical metaphor as radically different metaphor. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cassirer, radical metaphor, Whole and part, concept, metaphor, metabasis | ||
مراجع | ||
منابع Alquié, Ferdinand (1965). The philosophy of surrealism. The University of Michigan. USA. Arsitotles (1982). Poetik, Griechisch/Deutsch. Übersetzt und Herausgegeben von Manfred Fuhrmann, Philipp Reclam Jun. Stuttgart. Blumenberg, Hans (2001). Ästhetische und metaphorologische Schriften. Auswahl und Nachwort von Anselm Haverkamp. Surkamp. Germany. Blumenberg, Hans (2013). Paradigmen zu einer Metaphorologie, Kommentar von Anselm Haverkamp. Surkamp. Germany. Cassirer, Ernst (1910). Substanzbegriff und Funktionsbegriff, Untersuchungen über die Grundfragen der Erkenntniskritik. Verlag von Bruno Cassirer, Berlin. Cassirer, Ernst (1932). Die Philosophie der Aufklärung. Mohr Siebeck. Tübingen. Germany. Cassirer, Ernst (1921). Kants Leben und Lehre. Bruno Cassirer. Berlin. Cassirer, Ernst (1925). Sprache und Mythos. B. G. Teubner .Leipzig, Berlin. Cassirer, Ernst (2010). Philosophie der symbolischen Formen, Zweiter Teil. Das mythische Denken, Felix Meiner Verlag. Hamburg. Cassirer, Ernst (2011). Mythos, Sprache und Kunst. Felix Meiner Verlag. Germany. Dascal, Marcelo, Dietfried Gerhardus, Kuno Lorenz, Georg Meggle (1992). Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft. Bd 7.1. Walter de Gruyter. Berlin, New York. Kant, Immanuel (1956). Kritik der reinen Vernunft. Felix Meiner. Hamburg. Knittermeyer, Hinrich (1946). “Der Übergang" zur Philosophie der Gegenwart”. Zeitschrift für Philosophische Forschung 1 (4),521 – 540. Kotarcic, Ana (2020). Aristotle on Language and Style. Cambridge University Press. Krois, John Michael (1987). Cassirer: Symbolic Forms and History. Yale University. New Heaven and London. Natorp, paul (2013). Allgemeine Psychologie nach kritischer Methode, Erstes Buch: Objekt und Methode der Psychologie. Herausgegeben, kommentiert und mit einer Einleitung versehen von Sebastian Luft, WBG. Darmstadt, Germany. Recki, Birgit (2016). “Der Praktische Sinn der Metapher. Eine Systemtische Überlegung mit Blick auf Ernst Cassirer“, in: Die Kunst des Überlebens: Nachdenken über Hans Blumenberg. suhrkamp taschenbuch wissenschaft, Suhrkamp, Germany. Richards, Ivor Armstrong (1965). The Philosophy of Rhetoric. New York, Oxford university press. Ritter Joachim, Karlfried Gründer, und Gottfried Gabriel (1971-2007). Historisches Wörterbuch der Philosophie. Schwabe Verlag Basel und Lizenzausgabe für die Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Darmstadt. Ueding, Gert (Hrsg) ( 2001). Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Band 5: L-SuMi, Max Niemeyer Verlag Tübingen. Germany. Usener, Hermann (1896). Götternamen, Versuch einer Lehre von der religiösen Begriffsbildung. Verlag von Friedrich Cohen. Bonn, Germany. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |