
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,232,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,066,937 |
بررسی آموزش نوای گفتار از طریق تمرین های شناختی و فراشناختی در آموزش زبان فرانسه به زبانآموزان ایرانی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 3، آبان 1403، صفحه 415-427 اصل مقاله (727.23 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.379609.1142 | ||
نویسنده | ||
حدیثه السادات موسوی* | ||
گروه زبان فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی تأثیر تمرینهای شناختی و فراشناختی بر یادگیری نوای گفتار(عروض) در زبانآموزان ایرانی زبان فرانسوی پرداخته است. با استفاده از یک طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، ۶۰ زبانآموز سال دوم و سوم دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت ۸ جلسه تمرینهای شناختی و فراشناختی دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل از روشهای معمول استفاده کردند. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی بهبود قابل توجهی در نمرات شنیداری و گفتاری خود داشته است. علاوه بر این، تحلیلهای کیفی نشان داد که دانشجویان گروه آزمایشی تجربه یادگیری مثبتتری داشتند و توانستند الگوهای نوای گفتار را بهتر درک و تولید کنند. این یافتهها حاکی از آن است که تمرینهای شناختی و فراشناختی میتوانند به طور قابل توجهی مهارتهای شنیداری و گفتاری زبانآموزان را تقویت کنند. مطالعه به اهمیت ادغام راهبردهای شناختی در آموزش زبان برای بهبود تسلط بر نوای گفتار تأکید میکند. نتایج این پژوهش میتواند برای مدرسان و طراحان برنامههای درسی زبان مفید باشد و نشان میدهد که استفاده از تمرینهای مبتنی بر شناخت در برنامههای آموزشی زبان میتواند به نتایج یادگیری موثرتری منجر شود. با بهبود درک و تولید نوای گفتار، زبانآموزان میتوانند به مهارتهای زبانی بهتری دست یابند که برای ارتباط موثر به زبان خارجی ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
نوای گفتار؛ تمرینهای شناختی؛ تمرینهای فراشناختی؛ آموزش زبان فرانسوی؛ تکیهگذاری؛ لحن گفتار؛ مهارتهای شنیداری و گفتاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Teaching Prosody through Cognitive and Metacognitive Exercises in Teaching French to Iranian Learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadissehalsadat Mousavi | ||
Hadisehalsadat Mousavi 0000-0002-8702-8094 Department of French Language, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research investigates the impact of cognitive and metacognitive exercises on the learning of prosody in Iranian French language learners. Using a pre-test and post-test design with a control group, 60 second- and third-year undergraduate students from Shahid Chamran University of Ahvaz were divided into experimental and control groups. The experimental group received cognitive and metacognitive exercises over eight sessions, while the control group followed conventional methods. The results showed that the experimental group significantly improved their listening and speaking scores compared to the control group. Additionally, qualitative analysis revealed that students in the experimental group had a more positive learning experience and were better able to understand and produce prosodic patterns. These findings suggest that cognitive and metacognitive exercises can significantly enhance the auditory and oral skills of language learners. The study highlights the importance of integrating cognitive strategies in language teaching to improve learners' proficiency in prosody. The outcomes of this research can provide valuable insights for educators and curriculum designers, suggesting that incorporating innovative cognitive-based exercises into language programs can lead to more effective learning outcomes. By improving their understanding and production of prosody, learners can achieve better overall language proficiency, which is crucial for effective communication in a foreign language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prosody, cognitive exercises, metacognitive exercises, French language teaching, stress patterns, intonation, listening and speaking skills | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Adda-Decker, M., & Baroni, S. (2017). Phonétique et Phonologie du Français. Presses Universitaires de France.
-Amiri, A. (2023). The pronunciation training and learning the phonetic rules in German textbooks of the sixth generation. Journal of Foreign Language Research, 13(1), 39-58. doi: 10.22059/jflr.2022.343582.958
- Anderson-Hsieh, J., Johnson, R., & Koehler, K. (1992). The relationship between native speaker judgments of nonnative pronunciation and deviance in segmentals, prosody, and syllable structure. Language Learning, 42 (4), 529-555. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1992.tb01042.x
- Angoujard, J. P. (1997). La phonétique du français: De la norme aux variétés régionales. Armand Colin.
- Blom, E., & Soderstrom, M. (2020). Relating the prosody of infant-directed speech to children’s vocabulary. Cambridge University Press.
- Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., & Goodwin, J. M. (1996). Teaching Pronunciation: A Reference for Teachers of English to Speakers of Other Languages. Cambridge University Press.
- Chun, D. M. (1998). Signal analysis software for teaching discourse intonation. Language Learning & Technology, 2 (1), 61-77. https://doi.org/10.10125/25033
-Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR). Cambridge University Press.
- Derwing, T. M., Munro, M. J., & Wiebe, G. (1998). Evidence in favour of a broad framework for pronunciation instruction. Language Learning, 48 (3), 393-410. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00047
-Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second language accent and pronunciation teaching: A research-based approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. doi:10.2307/3588486
- Dussias, P. E., & Sagarra, N. (2017). Exposure can influence bilinguals’ processing routines. Bilingualism: Language and Cognition, 20 (4), 714-726.
- Flege, J. E., Frieda, E. M., & Nozawa, T. (1997). Amount of native-language (L1) use affects the pronunciation of an L2. Journal of Phonetics, 25 (2), 169-186. https://doi.org/10.1006/jpho.1996.0040
- Gordon, J., & Darcy, I. (2016). The development of comprehensible speech in L2 learners: Effects of explicit pronunciation instruction on segmentals and suprasegmentals. Journal of Second Language Pronunciation, 2(1), 56-92. doi:10.1075/jslp.2.1.03gor
-Hahn, L. D. (2004). Primary stress and intelligibility: Research to motivate the teaching of suprasegmentals. TESOL Quarterly, 38(2), 201-223. doi:10.2307/3588378
- Hardison, D. M. (2004). Generalization of computer-assisted prosody training: Quantitative and qualitative findings. Language Learning & Technology, 8 (1), 34-52. https://www.lltjournal.org/item/2468
- Jilka, M. (2000). The contribution of intonation to the perception of foreign accent: Identifying intonational deviations by means of F0 generation and resynthesis. Unpublished doctoral dissertation, University of Stuttgart.
- Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41(2), 75-86.
- Lado, R. (1957). Linguistics Across Cultures: Applied Linguistics for Language Teachers. University of Michigan Press.
- Munro, M. J., & Derwing, T. M. (1995). Foreign accent, comprehensibility, and intelligibility in the speech of second language learners. Language Learning, 45 (1), 73-97. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1995.tb00963.x
- Munro, M. J., & Derwing, T. M. (1998). The effects of speaking rate on listener evaluations of native and foreign-accented speech. Language Learning, 48 (2), 159-182. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00038
- Nakamura, C., Harris, J., & Jun, S.-A. (2020). Learning to anticipate contrast with prosody: A visual world study with L2 learners. Proceedings of the 10th International Conference of Speech Prosody, Tokyo, Japan.
- Otroshi, M. (2020). The Analysis and Critique of the French Phonetics. Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences), 20(8), 1-15. doi: 10.30465/crtls.2020.27830.1641
- Oxford Handbook of Language Prosody. (2021). The Acquisition of Word Prosody. Oxford University Press.
-Rahbar, S., Ahangari, S., & Saeidi, M. (2020). Raising the Learners’ Awareness of Prosodic Features in Pronunciation and its Impact on Listening Comprehension: Insights from Noticing Hypothesis (Schmidt, 1995). Journal of Foreign Language Research, 10(2), 260-271. doi: 10.22059/jflr.2020.287970.674
- Saito, Y., & Saito, K. (2017). Differential effects of instruction on the development of second language comprehensibility, word stress, rhythm, and intonation: The case of inexperienced Japanese EFL learners. Language Teaching Research, 21(5), 589-608. doi:10.1177/1362168816643111
- Vandergrift, L., & Goh, C. C. M. (2012). Teaching and Learning Second Language Listening: Metacognition in Action. New York: Routledge.
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
- Wenden, A. L. (1998). Metacognitive knowledge and language learning. Applied Linguistics, 19 (4), 515-537. https://doi.org/10.1093/applin/19.4.515
- Wolters, J., Kim, J., & Szura, S. (2020). The roles of prosody in Chinese-English reading comprehension. Studies in Second Language Acquisition, 42 (2), 230-255.
- Zarekar, Fatemeh, Rahmatian, Rouhollah, & Nourbakhsh, Mandana. (2018). Les Problèmes de Perception et de Production de l’Intonation chez les Apprenants A1 du FLE en Iran. Recherches en Langue et Littérature Françaises, 12(21), 171-192.
-Zhang, R., & Yuan, Z. (2020). Examining the effects of explicit pronunciation instruction on the development of L2 pronunciation. Studies in Second Language Acquisition, 42(4), 905–918. doi:10.1017/S0272263120000121 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |