
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,664,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,433,689 |
تحلیل اندیشه زیستِ آگاهانه در نگارههای ونگوگ با تأمل در آرای هیدگر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 30، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 7-18 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.362778.667168 | ||
نویسندگان | ||
ثمین توفیقی* 1؛ جمال عرب زاده2 | ||
1کارشناسارشدنقاشی،دانشکدههنرهایتجسمی،دانشگاههنر ایران، | ||
2دانشیارگروهنقاشی،دانشکدههنرهای تجسمی،دانشگاههنرایران،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
«حقیقت» رخدادی است که در بستر اثر هنری اتفاق میافتد. مارتین هیدگر با طرح این مسئله هنر و حقیقت را به طرز اعجاب انگیزی به یکدیگر مربوط میکند. ونگوگ نیز که در نامه هایی به بردارش به کشف و جست و جوی حقیقت اشاره کرده است، به نظر میرسد به دنبال نزدیکتر شدن به زیستی آگاهانه است. از این جهت طرز نگاه ونگوگ به هستی با اندیشه هیدگر پیوند میخورد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی تفکر زیستِ آگاهانه ونگوگ و تأثیر آن در هنر وی با تأمل در فلسفه هیدگر و چگونگی ظهور حقیقت در نگارههای این هنرمند است. به منظور روشن ساختن برداشت هیدگر در ارتباط با شیوه اندیشه آگاهانه هنرمند در خلق آثارش، سوالاتی در مورد رابطه حقیقت با اثر هنری و نحوه زیست هستیشناسانه ونگوگ و آشکارگی ذات پدیدارها در نقاشیهای او طرح شده است. به این منظور با استفاده از روش توصیفی تحلیلی برخی آثار و نامه های ونگوگ و همچنین استفاده از داده های کتابخانه ای چارچوب مفاهیم هیدگر سعی در حل پرسشها شده است. در تحلیل نهایی پژوهش به نظر میرسد بیان هنری ونگوگ با برداشت هیدگر از هنر رابطهای معنادار دارد و هر دو در پی کشف وجود و دعوت انسان به تفکر در هستی خویش میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
زیست آگاهانه؛ هنر و حقیقت؛ پدیدار؛ هیدگر؛ ونگوگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
studying van Gogh's conscious way of life considering Heidegger's views | ||
نویسندگان [English] | ||
samin tofighi1؛ jamal Arabzadeh2 | ||
1Master in Painting, Department of Painting, Faculty of Visual Arts, Art University of Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Painting, Faculty of Visual Arts, Art University of Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Truth is a demure occurrence within the work of art. Martin Heidegger relates art and truth extraordinarily by proposing this matter. In this regard, he portrays art as a salvation for modern man who has forgotten his existence and has been summoned to reckon his being through art. Van Gogh, who discussed the search for truth in his letters, appears to be attempting to move closer to conscious life. The purpose of writing this article is to look into Van Gogh’s conscious life contemplation and its impact on his work considering Heidegger’s philosophy and manner of truth emergence in his paintings. Accordingly, some questions have been proposed to shed light on Heidegger’s conception of the conscious awareness method of the artist in creating his paintings. So, it has been tried to solve the questions by employing a direct interpretation and by analyzing some of Van Gogh’s paintings in the structure of Heidegger’s concepts. In the final step, it seems Van Gogh’s notion has a direct connection with Heidegger’s philosophy and his perception of art, and both were seeking to unfold the existence and invite man to ponder about it. Van Gogh's problems and inquiries from his early years served as the impetus for his exploration of the cosmos and attempt to comprehend it. Similarly, according to Heidegger, man's inquiry should begin with problems, not with philosophy. Our motivation also stems from the challenge of thinking about going back to the actual items. Van Gogh appears to have begun his thoughtful life by listening to the call of things to return to themselves. Where he is, what he looks like, and how he acts. For this reason, he is an artist who, considering this conscious notion, is distinguished from others in Heidegger’s point of view and claims a special place. Van Gogh lets the phenomena speak for themselves and manifest themselves through him. One of the themes that is made clear and appears in his works is the truth. It seems that something behind a painted canvas of different subjects, a still life, working people or nature is seen in his works. Van Gogh has shown special importance to the relationship between man and his existence. He studies human beings in their way of life and tries to understand them. In this direction, he penetrates the deepest inner layers of man and searches for the truth. A truth that, according to this artist, can only be found in painting, paint, and canvas. The truth, which according to Heidegger is the appearance and the revelation of existence, is a painting concern for this artist, and he goes in search of it. In this search, what is important is the human being, a person who is centered in the subject of his work. This article is extracted from the master’s thesis entitled “Studying van Gogh's conscious way of life considering Heidegger's views” under the supervision of the second author in the art university of Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
conscious living, art and truth, phenomenon, Heidegger, van Gogh | ||
مراجع | ||
Babich, B. E. (2003). From Van Gogh's museum to the temple at Bassae: Heidegger's truth of art and Schapiro's art history. Culture, Theory & Critique, 44(1), 18-36. https://doi.org/10.1080/1473578032000151067
Cooper, D. E. (2014). Heidegger on nature. Environmental Values, 3(4), 9-14. http://www.jstor.org/stable/30302105
Jaeger, H. (1958). Heidegger and the work of art. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 16(1), 58-71. http://www.jstor.org/stable/30302105 Payne, M. (1992). Derrida, Heidegger, and Van Gogh's ‘old shoes’. Textual Practice, 6(1), 87-100. https://doi.org/10.1080/09502369208582136
Sassen, B. (2001). Heidegger on Van Gogh's Old Shoes: The use/abuse of a painting. Journal of the British Society for Phenomenology, 32(2), 160-173. https://doi.org/10.1080/00071773.2001.11007312
Stambaugh, J. (1972). On time and being (J. Stambaugh, Trans., 1st ed., Vol. 1). Harper & Row.
Thomson, I. D. (2011). Heidegger, art, and postmodernity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511792520
Van Gogh, V. (1889). Letter to Theo van Gogh (Letter No. 783). Van Gogh Letters. Retrieved March 2025 from https://vangoghletters.org/vg/letters/let783/letter.html.
Walker, J. A. (1980). Art history versus philosophy: The enigma of the ‘old shoes’. Block, 3(1), 14-23.
Young, J. (2002). Off the beaten track. Cambridge University Press.
Zachariáš, J. (2014). Vincent van Gogh's A Pair of Shoes: An attempt at an interpretation. Umeni/Art, 62(4), 354-370. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/279082281
Ahmadi, B. (1995). Truth and beauty. [haqiqat vq zibayi]. Nashr Markaz. (In Persian)
Balkhari Qahi, H. (2021). Physis or phusis? (Etymology of the concept of nature in mythology and Greek philosophy). [physis ya phusis? (rishe shenasi-e mafhum-e tabiat dar elmol asatir va phalsaph-e Yunani)].Oswār-e Gharb-shenāsi-ye Bonyadi, 12(2), 59-78.
https://doi.org/10.30465/os.2021.38451.1772 (In Persian)
D’Alva, A. (2015). Methods and theories of art history. [ravesh-ha va nazariyehay-e Tarikh honar](A. Maqabli & S. Hosseini, Trans.). Fakhrakia. (In Persian)
Forouzi, R. (2018). Van Gogh’s letters. [nam-e haye van gogh]. Negah. (In Persian)
Heidegger, M. (2007). Being and time. [hasti va zaman]. (S. Jamadi, Trans.). Ghoghnoos. (In Persian)
Heidegger, M. (2019). The origin of the work of art. [saraghaz-e kar-e honari]. (P. Ziaeshahabi, Trans.). Hermes. (In Persian) Khatami, M. (2008). Art and truth in Heidegger’s philosophy. [honar va haqiqat dar phalsaphe-ye Heidegger]. Philosopher of Culture(Celebration of Professor Dr. Reza Davari Ardakani). (In Persian)
Jimenez, M. (2008). What is aesthetics? [zibayi shenasi chist?] (M. R. Abolqassemi, Trans.). Mahi. (In Persian)
Kockelmans, J. (1941). Heidegger and art. [ Heidegger va honar]. (M. J. Safian, Trans.). Porsesh. (In Persian) Mostafavi, S. (2012). Heidegger and the hermeneutic phenomenology of art. [Heidegger va hevmeneutic-e padidarshenasi-e honar]. https://doi.org/10.22108/mph.2022.129395.1323 (In Persian)
Rikhtegaran, M. R. (2007). Truth and its relation to art. [haqiqat van esbat-e an ba honar]. Soore Mehr. (In Persian)
URL1: https://www.vangoghmuseum.nl/nl/collectie/s0011V1962 [1401/12/20]
URL2: https://www.vangoghmuseum.nl/en/collection/s0005v1962 [1401/12/20]
URL3: https://www.metmuseum.org/art/collection ) /search/437980[1401/12/20]
احمدی، بابک (1374). حقیقت و زیبایی. نشر مرکز.
بلخاری قهی، حسن (1400). فیزیس یا فوزیس؟ (ریشهشناسی مفهوم طبیعت در علمالاساطیر و فلسفه یونانی)، غربشناسی بنیادی، 12(2)، 59-78. https://doi.org/10.30465/os.2021.38451.1772
دآلوا، آن (1394). روشها و نظریههای تاریخ هنر. ترجمه آناهیتا مقبلی و سعید حسینی. نشر فخراکیا.
ریختهگران، محمدرضا. (1386). حقیقت و نسبت آن با هنر. سوره مهر.
ژیمنز، مارک. (1387). زیباشناسی چیست؟. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. ماهی.
فروزی، رضا. (1397). نامههای ونگوگ. نگاه.
خاتمی، محمود. (1387). فیلسوف فرهنگ. موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
کوکلمانس، یوزف ی. (1395). هایدگر و هنر. ترجمه محمدجواد صافیان. پرسش.
مصطفوی، شمسالملوک. (1391). هایدگر و پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر، کیمیای هنر،1 (3)، 48-54. https://doi.org/10.22108/mph.2022.129395.1323
هایدگر، مارتین. (1386). هستی و زمان. ترجمه سیاوش جمادی. ققنوس.
هایدگر، مارتین. (1398). سرآغاز کار هنری. ترجمه پرویز ضیاءشهابی. هرمس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |