تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,111 |
تحلیل نظری منازعه بر سر شکل بیان و نمود خود در جامعۀ ایران | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 53، دی 1403، صفحه 451-468 اصل مقاله (599.15 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2024.377779.1516 | ||
نویسنده | ||
حمزه نوذری* | ||
گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
منازعه بر سر شکل بیان و نمود خود در جامعۀ ایران همیشه وجود داشته و در چند سال اخیر شدت بیشتری یافته است. یکی از مهمترین ناآرامیها پس از شکلگیری منظومۀ سیاسی-فرهنگی حاکم، از جدال بر سر نحوۀ جلوهگری و ظاهرشدن در انظار عمومی شکل گرفته است. سؤال اصلی این است که چگونه میتوان این منازعۀ مزمن در جامعۀ ایران را فهمید و توضیح داد. در این پژوهش منابع و نظریههای مختلف جامعهشناسی واکاوی میشود تا به این سؤال پاسخ داده شود که چگونه میتوان برای منازعه بر سر بیان و نمود خود در جامعۀ ایران توضیحات و تحلیلهایی ارائه کرد. آیا از درون سنت جامعهشناسی میتوان تحلیل نظری مفیدی برای فهم منازعۀ مدنظر یافت؟ در این منازعه، برخی کنشگران میخواهند آزادی عمل بیشتری در فرم اجرا و جلوهگری خود داشته باشند. از سوی دیگر منظومۀ سیاسی-فرهنگی حاکم با تمامی منابع و امکانات سعی میکند بیان و نمود خود، بدن و پوشش در انظار عمومی را تابع هنجار مشخص کند. چهار رویکرد برای فهم منازعه مورد بحث قرار گرفته است: 1. منازعه بهمثابۀ آنومی جامعۀ در حال گذار؛ 2. منازعه بهمثابۀ فاصلهگرفتن صورت از جان؛ 3. منازعه، جدال دو فرم و صورت؛ 4. منازعه بهمثابۀ تصاحب صحنۀ نمایش عمومی. نتایج نشان میدهد منازعه بهمثابۀ جدال فرمها برای تصاحب صحنۀ نمایش عمومی، توضیحات بهتری برای فهم منازعه ارائه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
صورت؛ منازعه؛ منظومۀ حاکم؛ نمایش؛ نمود خود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theoretical Analysis of the Conflict over the Form of Articulation and Self-Presentation in the Iranian Society | ||
نویسندگان [English] | ||
H N | ||
Department of Sociology, Faculty of Literature and Humanities, University of Kharazmi, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The conflict regarding self-expression has been a persistent issue in Iranian society, and it has intensified in recent years. One of the most important and biggest unrest after the formation of the ruling political and cultural system was formed from the conflict over self-expression and how to appear in public. The main question is: How can this chronic conflict be comprehended and explicated? The objective of this research is to examine a variety of sociological sources and theories in order to address the question of how to provide explanations and analyses for the conflict over self-expression in Iranian society. In other words, the review of documents and texts in this study was predicated on the question of whether it is feasible to identify a pertinent conceptual explanation for the conflict within the sociological tradition. In this conflict, certain activists desire greater autonomy in their performance and public representation, while the dominant political and cultural system uses all of its resources to impose specific norms on their expression, appearance, and clothing. The article examines four methodologies for comprehending conflict. a) Conflict as the anomie of a society in transition; b) Conflict as the division of form from spirit; c) Conflict, the conflict between two elements; d) Conflict is the fight for control of the public sphere; The results indicate that the conflict, which is a conflict of forms for the control of the public stage, provides more comprehensive explanations for understand the conflict. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conflict, Self-Presentation, Form, Ruling System, Self-Expression | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |