
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,823 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,610,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,403,565 |
بررسی تأثیر رهبری زهرآگین بر عملکرد صادراتی با میانجیگری سکوت سازمانی و تعدیلگری پراکندگی درونسازمانی قابلیتهای بازاریابی بینالمللی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 23، شماره 2، تیر 1404، صفحه 121-138 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.379889.1008688 | ||
نویسنده | ||
حسین بلوچی* | ||
گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، تأثیر رهبری سمی بر عملکرد صادراتی شرکتها با میانجیگری سکوت سازمانی و تعدیلگری پراکندگی درونسازمانی قابلیتهای بازاریابی بینالمللی بررسی شده است. پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی و در زمرة پژوهشهای توصیفیـ تحلیلی است که به صورت مقطعی و به شیوة پیمایشی انجام گرفته است. این پژوهش از روش تحقیق کمّی و پیمایشی بهره گرفته و جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای بازرگانی و صادراتی استان خراسان رضوی بوده است. با استفاده از نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری، چهارصد نفر از مدیران و کارکنان این شرکتها انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و پایایی و روایی آنها تأیید شد. برای بررسی فرضیات مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد رهبری سمی به طور معناداری باعث افزایش سکوت سازمانی (ضریب مسیر=0.693، عدد معناداری=22.39) و کاهش عملکرد صادراتی (ضریب مسیر = 0.405-، عدد معناداری=6.216) میشود. همچنین، سکوت سازمانی به طور منفی بر عملکرد صادراتی تأثیر میگذارد (ضریب مسیر = 0.167-، عدد معناداری=2.669)؛ هرچند این رابطه در مدل اثر تعدیلی معنادار نبود. پراکندگی قابلیتهای بازاریابی بینالمللی توانست تأثیر منفی رهبری سمی بر عملکرد صادراتی را کاهش دهد (ضریب مسیر= 0.129، عدد معناداری= 2.172). این نتایج بر اهمیت مدیریت صحیح رهبری و توجه به قابلیتهای بازاریابی بینالمللی در بهبود عملکرد صادراتی تأکید دارد. پژوهش حاضر نشان میدهد رهبری سمی به طور قابل توجهی میتواند به سکوت سازمانی منجر شود که خود عملکرد صادراتی را تحت تأثیر منفی قرار میدهد. با این حال، قابلیتهای بازاریابی بینالمللی پراکنده میتواند به عنوان تعدیلگر مثبت عمل کند و اثر منفی رهبری سمی را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری زهرآگین؛ سکوت سازمانی؛ عملکرد صادراتی؛ قابلیتهای بازاریابی بینالمللی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Impact of Toxic Leadership on Export Performance with Organizational Silence as a Mediator and the Moderating Role of Dispersion in Organizational International Marketing Capabilities | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Balouchi | ||
Department of of Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study explores the effect of toxic leadership on export performance, with organizational silence as a mediator and the dispersion of international marketing capabilities as a moderator. A quantitative survey method was employed, involving 400 managers and employees from trading and export companies in Khorasan Razavi province. Data collection was conducted through standardized questionnaires, with reliability and validity confirmed using Cronbach's alpha and other metrics. Structural equation modeling and partial least squares (PLS) analysis were performed using PLS 4 software. The study revealed that toxic leadership significantly increases organizational silence (path coefficient = 0.693, t-value = 22.39) and reduces export performance (path coefficient = -0.405, t-value = 6.216). Organizational silence negatively impacts export performance (path coefficient = -0.167, t-value = 2.669); however, this relationship was not significant in the moderation model. Additionally, the dispersion of international marketing capabilities moderates the negative effect of toxic leadership on export performance (path coefficient = 0.129, t-value = 2.172). The study underscores the importance of effective leadership and strong international marketing capabilities in improving export performance. It demonstrates that toxic leadership can lead to organizational silence, which negatively affects export performance. However, having dispersed international marketing capabilities can mitigate the adverse effects of toxic leadership, highlighting the need for balanced leadership and strategic marketing practices to enhance export outcomes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Toxic Leadership, Organizational Silence, Export Performance, International Marketing Capabilities | ||
مراجع | ||
بلوچی، حسین و سیاهسرانی کجوری، محمدعلی (1402). بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر قصد توصیة کارفرما با میانجیگری رضایت شغلی و تمایل به ماندن با کارفرما. مدیریت منابع انسانی پایدار، 5(8)، 121 ـ 143. doi: 10.22080/shrm.2023.4161.
بلوچی، حسین؛ نیازی، عیسی؛ و سیاهسرانی کجوری، محمدعلی (1403). ارزیابی نقش راهبردهای سفارشیسازی و غنیسازی اطلاعات بر اعتماد و خرید: نقش تعدیلگر هوشمندی در بهبود تجربة مصرفکننده (مورد مطالعه: خریداران وبسایتهای فروش اینترنتی). مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 5(4)، 427 ـ 448. doi: 10.22105/imos.2024.473917.1381.
بهبودی، امید؛ محمدزاده، زهرا و مزینانی، محمدامین (1401). تأثیرپذیری عملکرد سازمان از پراکندگی قابلیتهای بازاریابی بینالمللی بینسازمانی؛ بررسی نقش میانجی انطباق برنامة بازاریابی و نقش تعدیلگر پویایی بازار و هماهنگی بازاریابی بینالمللی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 5(2)، 23 ـ 42. doi: 10.22034/jiba.2022.49147.1812.
بهمنی، اکبر و بلوچی، حسین (1400). بررسی تأثیر فروتنی رهبران بر رفتارهای اخلاقی پیروان با نقش میانجی معنویت در کار. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 10(21): 101 ـ 122. 10.22034/miu.2021.1244 doi:
بهمنی، اکبر. مهدوی راد، محمدرضا. و بلوچی، حسین . (1395). بررسی رابطهی بدبینی سازمانی با کیفیت خدمات ارائه شده کارکنان با نقش میانجیگری و تعدیلگری تعهد سازمانی. پژوهش های مدیریت عمومی، 9(31): 161-185. doi: 10.22111/jmr.2016.2518.
عسگری، محمدهادی وخداپرست، مهدی (1402). نقش پراکندگی قابلیتهای بازاریابی بینالمللی بر برنامههای استراتژی بازاریابی و عملکرد کسبوکار با نقش تعدیلگر پویایی بازار و هماهنگی و همسویی بازاریابی بینالمللی. مدیریت اجرایی، 15(29)، 363 ـ 384. doi: 10.22080/jem.2023.23879.3779
میرزایی فتحآباد، سعیده و فرحبخش، سعید (1398). بررسی رابطة بین رهبری زهرآگین مدیران و سکوت سازمانی معلمان با میانجیگری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد. پژوهش در آموزش ابتدایی، 1(2)، 28 ـ 42.
میرزایی، وحید و عقیقی، علیاکبر (1403). بررسی رابطۀ رهبری خودشیفته و بدبینی سازمانی، نقش میانجی سکوت کارکنان و شایعات منفی در محل کار. پژوهشهای روانشناختی در مدیریت، 10(1)، 33 ـ 67. doi: 10.22034/jom.2024.2000908.1096.
Aboramadan, M., Turkmenoglu, M. A., Dahleez, K. A., & Cicek, B. (2020). Narcissistic leadership and behavioral cynicism in the hotel industry: the role of employee silence and negative workplace gossiping. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(2), 428-447. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2020-0348.
Alarabiat, Y. A. & Eyupoglu, S. (2022). Is Silence Golden? The Influence of Employee Silence on the Transactional Leadership and Job Satisfaction Relationship. Sustainability, 14(22), 15205. https://doi.org/10.3390/su142215205.
Asgari, M. H. & khodaparast, M. (2023). The role of dispersion of international marketing capabilities on marketing strategy plans and business performance with the role of modifier of market dynamics and coordination and alignment of international marketing. Journal of Executive Management, 15(29), 363-384. doi: 10.22080/jem.2023.23879.3779. (in Persian).
Atalla, A. D. G., Elamir, H., & Abou Zeid, M. A. G. (2022). Exploring the relationship between organisational silence and organisational learning in nurses: A cross‐sectional study. Journal of Nursing Management, 30(3), 702-715. https://doi.org/10.1111/jonm.13539.
Bahmani, A. & Baluchi, H. (2021). Investigating the Effect of Leaders' Humility on the Moral Behaviors of Followers With the Mediating Role of Spirituality in Work. Management in Islamic University, 10(21), 101-122. doi: 10.22034/miu.2021.1244. (in Persian)
Bahmani, A. , Mahdavi rad, M. R. and Balouchi, H. (2016). The Effect of Organizational Cynicism on the Quality of the Offered Services with Organizational Commitment Moderated. Public Management Researches, 9(31), 161-185. doi: 10.22111/jmr.2016.2518. (in Persian)
Balouchi, H. & Siahsarani kojuri, M. A. (2023). Examining the effect of employer brand attractiveness on the intention to recommend the employer by mediating job satisfaction and willingness to stay with the employer. Journal of Sustainable Human Resource Management, 5(8), 143-121. doi: 10.22080/shrm.2023.4161. (in Persian)
Balouchi, H., Niazi, E., & Siah-Sarani Kojouri, M. A. (2025). Evaluating the role of customization and information enrichment strategies on trust and purchase: The moderating role of intelligence in enhancing consumer experience (Case study: Online store customers). Innovation Management and Operational Strategies, 5(4), 427-448. doi: 10.22105/imos.2024.473917.1381. (in Persian)
Behboodi, O., Mohammadzadeh, Z., & Mazinani, M. A. (2022). The impact of organizational performance on the dispersion of international inter-organizational marketing capabilities; Investigating the mediating role of marketing plan compliance and the moderating role of market dynamics and international marketing coordination. Journal of International Business Administration, 5(2), 23-42. doi: 10.22034/jiba.2022.49147.1812. (in Persian)
Brouwers, M. & Paltu, A. (2020). Toxic leadership: Effects on job satisfaction, commitment, turnover intention and organisational culture within the South African manufacturing industry. SA Journal of Human Resource Management, 18(1), 1-11. https://hdl.handle.net/10520/EJC-1fa457614d.
Coakley, N. (2021). The relationship between toxic leadership behavior and employee silence: a quantitative study. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3893817 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3893817.
Dahlan, M., Omar, R., & Kamarudin, S. (2024). Influence of Toxic Leadership Behaviour on Employee Performance in Higher Educational Institutions in Saudi Arabia. International Journal of Organizational Leadership, 13(1), 79-101. doi: 10.33844/ijol.2024.60400.
Farghaly Abdelaliem, S. M. & Abou Zeid, M. A. G. (2023). The relationship between toxic leadership and organizational performance: the mediating effect of nurses’ silence. BMC nursing, 22(1), 4. https://doi.org/10.1186/s12912-022-01167-8.
Gnizy, I. (2019). The role of inter-firm dispersion of international marketing capabilities in marketing strategy and business outcomes. Journal of Business Research, 105, 214-226. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.015.
Hassen, N. T., Lema, M., & Nemera, G. (2024). Financial and marketing approach to export performance: the mediation role of promotion and research and development. Cogent Business & Management, 11(1), 2315658. https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2315658.
Labrague, L. J. (2023). Toxic leadership and its relationship with outcomes on the nursing workforce and patient safety: a systematic review. Leadership in Health Services, 37(2), 192-214. https://doi.org/10.1108/LHS-06-2023-0047.
Mirzaeefathabad, S. & Farahbakhsh, S. (2020). Investigating the Relationship between Poisonous Leadership of Managers and Organizational Silence of Teachers Mediated by Organizational Culture of Primary Schools in Khorramabad. Research and Innovation in Primary Education, 1(2), 28-42. (in Persian)
Mirzaei, V. & Aghighi, A. A. (2024). Investigating the relationship between narcissistic leadership and organizational cynicism, the mediating role of employees' silence and negative rumors in the workplace. Psychological Researches in Management, 10(1), 33-67. doi: 10.22034/jom.2024.2000908.1096. (in Persian)
Mohamed, L. A. (2021). Strategies to resolve toxic leadership styles which impede employee innovation (Doctoral dissertation, Walden University).
Nakabuye, Z., Mayanja, J., Bimbona, S., & Wassermann, M. (2023). Technology orientation and export performance: the moderating role of supply chain agility. Modern Supply Chain Research and Applications, 5(4), 230-264. https://doi.org/10.1108/MSCRA-01-2023-0006.
Obadia, C. & Vida, I. (2024). Export marketing strategy and performance: A focus on SMEs promotion. International Business Review, 33(2), 102229. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2023.102229.
Oyerinde, O. F. (2020). Leadership style, work environment, organizational silence and institutional effectiveness of polytechnic libraries, South-West Nigeria. International Information & Library Review, 52(2), 79-94. https://doi.org/10.1080/10572317.2019.1673642.
Pfajfar, G., Mitręga, M., & Shoham, A. (2024). International dynamic marketing capabilities: developments and a research agenda. International Marketing Review, 41(1): 10-41. https://doi.org/10.108/IMR-10-2023-0283.
Pirzada, Z. A., Mirani, S. H., Phulpoto, N. H., Dogar, H., & Mahar, S. A. (2020). Study of employee silence, organizational justice and work engagement: Mediation analysis. IJCSNS, 20(1), 9-14.
Ringo, D. S., Tegambwage, A., & Kazungu, I. (2022). The effect of entrepreneurial orientation on export performance: Evidence from manufacturing SMEs in Tanzania. Cogent Business & Management, 9(1), 2157769. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2157769.
Rizani, M., Widyanti, R., Kurniaty, K., Shaddiq, S., & Yahya, M. Y. D. (2022). Effect of the Toxic Leadership on Organizational Performance with Workplace Deviant Behavior of Employees as Mediation. Strategic Management Business Journal, 2(01), 26-38. https://doi.org/10.55751/smbj.v2i01.28.
Sabino, A., Cesário, F., & Antunes, A. (2024). Linking toxic leadership to exit, voice, silence and neglect: the mediating role of loyalty. Management Research, 22(1), 18-34. https://doi.org/10.1108/MRJIAM-10-2023-1471.
Saleem, F., Malik, M. I., Hyder, S., & Perveen, A. (2022). Toxic Leadership and Project Success: Underpinning the Role of Cronyism. Behavioral Sciences, 12(11), 427. https://doi.org/10.3390/bs12110427.
Shahnawaz, M.G. & Siddiqi, N. (2023). Examining toxic supervision in higher education in India. Higher Education Evaluation and Development, 17(1), 2-22. https://doi.org/10.1108/HEED-06-2021-0047.
Vreja, L. O., Balan, S., & Bosca, L. C. (2016). An evolutionary perspective on toxic leadership. Management and Economics Review, 1(2), 217-228.
Wolor, C. W., Ardiansyah, A., Rofaida, R., Nurkhin, A., & Rababah, M. A. (2022). Impact of Toxic Leadership on Employee Performance. Health psychology research, 10(4). 57551. doi: 10.52965/001c.57551.
Wu, G. F. & Li, M. (2023). Impact of inclusive leadership on employees’ innovative behavior: A relational silence approach. Frontiers in psychology, 14: 1144791. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1144791.
Zahoor, N. & Lew, Y. K. (2023). Enhancing international marketing capability and export performance of emerging market SMEs in crises: strategic flexibility and digital technologies. International Marketing Review, 40(5), 1158-1187. https://doi.org/10.1108/IMR-12-2021-0350.
Zaman, U., Florez-Perez, L., Anjam, M., Ghani Khwaja, M., & Ul-Huda, N. (2023). At the end of the world, turn left: examining toxic leadership, team silence and success in mega construction projects. Engineering, Construction and Architectural Management, 30(6), 2436-2462. https://doi.org/10.1108/ECAM-08-2021-0755.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |