
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,902,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,952,128 |
ساخت و رواسازی مقیاس خشنودی از تدریس برای معلمان ابتدایی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.374959.644905 | ||
نویسندگان | ||
سعیده سلیمیان1؛ کاظم برزگر بفرویی* 2؛ احمد زندوانیان3؛ سید علی خالقی نژاد4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، ، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتبارسنجی مقیاس خشنودی از تدریس در میان معلمان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل 5350 معلم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها 400 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس های خشنودی از تدریس (TGS )، کارآمدی معلم ((TES افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) را تکمیل کردند. تحلیل گویههای اولیه مقیاس خشنودی از تدریس توسط متخصصان و سپس بررسی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مرتبه اول نشان داد که 25 گویه و 5 عامل (انسانیت، تعالی، میانهروی، خرد و دانش و عدالت)، به لحاظ ویژگیهای روانسنجی، از دقت لازم برخوردار بوده است. روایی همگرا و واگرا مقیاس خشنودی از تدریس نیز به ترتیب از طریق همبستگی مثبت و معنیدار (47/0=r : 001/0> P) با مقیاس کارآمدی معلم ((TES و منفی و معنادار (32/0- =r 001/0> P)، با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، تأیید گردید. همچنین، پایایی مقیاس خشنودی از تدریس از طریق ضریب آلفای کرانباخ و ضریب پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. در مجموع، این مقیاس میتواند برای ارائه تصویری از خشنودی از تدریس در میان معلمان ابتدایی مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عوامل؛ خشنودی از تدریس؛ روانشناسی مثبتنگر؛ معلمان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construction and Validation of a Teaching gratification Scale (TGS) for Elementary Teachers Based on Positive Psychology | ||
نویسندگان [English] | ||
Saiedh salimian1؛ Kazem Barzegar Bafrooei,2؛ Ahmad Zandavian3؛ Seyed Ali Khaleghinezhad4 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd. Iran. | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd. Iran. | ||
3Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd. Iran. | ||
4Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to development and validate the teaching gratification scale (TGS) among primary school teachers. The current research was a descriptive-correlational design. The research population included 5,350 primary school teachers in Yazd city during the academic year 2018-2019. Out of this population, 400 teachers were selected through random cluster sampling to participate in the study. The analysis of the initial 115 items of the TGS by 10 experts, and then the investigation through exploratory factor analysis (EFA) and first-order confirmatory factor analysis (CFA), showed that 25 items and 5 factors including humanity, temperance, transcendence, wisdom and knowledge, justice, and had acceptable psychometric characteristics. The convergent and divergent validity of the teaching gratification was also established through a positive and significant correlation (r = 0.47, p < 0.001) with the teaching efficacy, and a negative and significant correlation (r= - 0.32, p < 0.001) with the the depression, anxiety, and stress. Also, the reliability of the TGS was verified using both Cronbach's alpha coefficient and composite reliability coefficient. The findings of this study provide a comprehensive understanding of TGS among primary teachers, and improving the quality of education and the mental health of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elementary Teachers, Factor Analysis, Positive Psychology, Teaching Gratification | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |