
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,179,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,007,429 |
مدل معادلات ساختاری نقش تعامل روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس در پیشبینی استرس تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.376843.644930 | ||
نویسندگان | ||
رضا گلی زاده خانقاه1؛ زهرا اخوی ثمرین* 2؛ علی شیخ الاسلامی1 | ||
1گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مدل معادلات ساختاری نقش روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس در پیشبینی استرس تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی انجام گرفت.روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر و پسر شهرستان نمین در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدادند. از این جامعه نمونهای به حجم 357 نفر (182 پسر و 175 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای استرس تحصیلی ادراک شده، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، پرسشنامه جو کلاس و پرسشنامه استاندارد مهارت بینفردی استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج ی نشان داد که روابط بینفردی بر استرس تحصیلی اثرمستقیم دارد، جوّحاکم بر کلاس بر استرس تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد، روابط بینفردی بر خودکارآمدی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد، جوّحاکم بر کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد، خودکارآمدی تحصیلی بر استرس تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد. همچنین، اثر غیرمستقیم روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی تأیید شد. بنابراین بر اساس نتایج کلی میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی تحصیلی، روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس میتواند نقش مؤثری در کاهش استرس تحصیلی در دانشآموزان داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس تحصیلی؛ جوّحاکم بر کلاس؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ روابط بینفردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural equation model of the role of interaction between interpersonal relationships and classroom atmosphere in predicting students academic stress with the mediating role of academic self-efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Golizade Khangah1؛ zahra Akhavi Samarein2؛ Ali Sheykholeslami1 | ||
1Department of Counseling Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Counseling Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of Structural equation model of the role of interaction between interpersonal relationships and classroom atmosphere in predicting students academic stress with the mediating role of academic self-efficacy. The research method was descriptive and structural equation model type. The statistical population of the present study was made up of all male and female students of Nemin city in the academic year of 2021. From this population, a sample size of 357 people was selected using the available sampling method, and perceived academic stress questionnaire self-efficacy scale classroom questionnaire ,and standard interpersonal skill questionnaire were used. Data were analyzed using structural equation modeling with smart pls-3 software. The results of the structural equation model showed that interpersonal relationships have a direct and significant effect on academic stress, classroom atmosphere has a direct and significant effect on academic stress, interpersonal relationships have a direct and significant effect on academic self-efficacy, classroom atmosphere has a direct and significant effect on academic self-efficacy Yes, academic self-efficacy has a direct and significant effect on academic stress. Also, the indirect effect of interpersonal relationships and classroom atmosphere was confirmed through the mediation of academic self-efficacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Self-efficacy, Academic Stress, Classroom Atmosphere, Interpersonal Interpersonal Relationships | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |