
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,827 |
تعداد مقالات | 73,631 |
تعداد مشاهده مقاله | 135,098,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,364,007 |
ارائه الگوی کسب و کار نوآورانه مبتنی بر قابلیت های بازاریابی دیجیتال با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 18، شماره 2، تیر 1404، صفحه 183-212 اصل مقاله (916.97 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2025.380018.654397 | ||
نویسنده | ||
محسن شهریاری نسب | ||
'گروه مدیریت بازرگانی - دانشگاه ازاد-بیرجند-ایران | ||
چکیده | ||
شرکت ها همانطور که می توانند خود را در کیفیت محصولات عرضه شده متمایز سازند می توانند مدل های کسب و کار متفاوتی را نیز اتخاذ کنند . در مدل کسب و کار، به جستجو برای منطق های جدید یک شرکت و راه های جدید خلق ارزش برای سهامداران بر می گردد و بر یافتن راه های کسب درآمد و انتقال ارزش به مشتریان، تامین کنندگان و شرکا تمرکز دارد .در دنیای پرسرعت و به شدت رقابتی امروزی، کسب و کارها برای بقا و رشد نیازمند نوآوری مداوم و استفاده بهینه از قابلیتهای بازاریابی دیجیتال هستند. نوآوری به معنای تحقق و تجاری سازی خلاقیت ها از طریق ترکیب انواع مختلف دانش برای معرفی ایده یا محصولی جدید به بازار معرفی می گردد و منظور از آن، فرآورده جدید یا محصول خلاقی است که توسط یک بنگاه تجاری ارائه می گردد. در دنیای امروز، استفاده از بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای بقا و رشد کسبوکارها اهمیت بسیاری دارد. با این حال، بسیاری از شرکتها هنوز نتوانستهاند از ظرفیتهای کامل این قابلیت برای ایجاد نوآوری در مدلهای کسبوکار خود بهرهبرداری کنند. با رقابت جهانی شدید، نوآوری به یک جزء لازم و ضروری برای استراتژی شرکت ها تبدیل شده است تا از طریق آن شرکت ها فرآیندهای تولیدی مولّد و پر باری را به کار برده تا در صحنه بازار بهتر عمل کنند تا اعتبار، شهرت و وجهۀ مثبتی را در ادراک مشتریان کسب کنند و بدین طریق به مزیت رقابتی قابل اطمینانی دست پیدا کنند(زندحسامی و آشتیانی پور،5:1393). از این رو هدف پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی نوآورانه برای کسبوکارهای مبتنی بر بازاریابی دیجیتال انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام گرفت و ۲۰ نفر از خبرگان حوزه مدیریت بازاریابی، کسبوکار و کارآفرینی در شهرکهای صنعتی و دانشگاههای استان کرمان انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و سپس با استفاده از روش مقایسهای اشتراوس و کوربین و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که شرایط علی برای کسبوکارهای نوآورانه مبتنی بر بازاریابی دیجیتال شامل دو دسته اصلی یعنی ضرورت استفاده (گسترش اینترنت، جهانیشدن و لزوم نوآوری در تبلیغات) و توان ساختاری (خلاقیت، تخصص، انگیزه تغییر و فرهنگ سازمانی) میباشد. شرایط زمینهای نیز شامل آمادگی زیرساختهای فناوری، قوانین مرتبط و مستعد بودن شرایط است. همچنین، شرایط واسطهای شامل عوامل محیطی و داخلی (وضعیت سازمانی و صنعتی) بر پیادهسازی این الگو تأثیرگذار است. راهبردهای تدوینشده در این الگو شامل مراحل تحقیق و پژوهش، شناخت ابعاد بازاریابی دیجیتال، اجرا، برندسازی و ارزیابی است. پیامدهای این الگو شامل افزایش سودآوری، بهبود ارتباط با مشتری، توسعه کسبوکار و افزایش انعطافپذیری است. این الگو میتواند به کسبوکارها کمک کند تا با بهرهگیری از قابلیتهای بازاریابی دیجیتال، استراتژیهای نوآورانه و کارآمدی را برای افزایش رقابتپذیری خود پیادهسازی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ کسب و کار"؛ نوآورانه"؛ قابلیت"؛ "؛ بازاریابی دیجیتال" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing an innovative business model based on digital marketing capabilities with an approach based on foundational data theory | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen shahryare nasab | ||
Business Management - Azad University-Birjand-Iran | ||
چکیده [English] | ||
As companies can differentiate themselves in the quality of the products offered, they can also adopt different business models. In the business model, it refers to the search for new logics of a company and new ways of creating value for shareholders and focuses on finding ways to earn money and transfer value to customers, suppliers and partners. Today's competitive intensity, businesses need constant innovation and optimal use of digital marketing capabilities to survive and grow. Innovation means the realization and commercialization of creativity through the combination of different types of knowledge to introduce a new idea or product to the market, and it means a new product or a creative product offered by a business enterprise. In today's world, the use of digital marketing is very important as one of the key tools for the survival and growth of businesses. However, many companies have not yet been able to exploit the full capacities of this capability to create innovation in their business models. With intense global competition, innovation has become a necessary and necessary component for companies' strategies, through which companies use productive and productive production processes to perform better in the market scene, to gain credibility, reputation and positive image. gain in the perception of customers and thus achieve a reliable competitive advantage (Zandhasami and Ashtianipour, 2013: 5). Therefore, the aim of this research is to provide an innovative model for businesses based on digital marketing. Qualitative method and database theory approach were used in this research. Sampling was done in a targeted manner and 20 experts in the field of marketing management, business and entrepreneurship were selected in industrial towns and universities of Kerman province. Data were collected through semi-structured interviews and then analyzed using the comparative method of Strauss and Corbin and in three stages of open, central and selective coding. The results of the research showed that the causal conditions for innovative businesses based on digital marketing include two main categories, i.e. the necessity of use (expansion of the Internet, globalization and the necessity of innovation in advertising) and structural power (creativity, expertise, motivation to change and organizational culture). The background conditions also include the readiness of the technological infrastructure, related laws and the suitability of the conditions. Also, intermediary conditions including environmental and internal factors (organizational and industrial situation) have an effect on the implementation of this model. The strategies developed in this model include the stages of research and research, understanding the dimensions of digital marketing, implementation, branding and evaluation. The implications of this model include increased profitability, improved customer relationships, business development, and increased flexibility. This model can help businesses to implement innovative and efficient strategies to increase their competitiveness by taking advantage of digital marketing capabilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Model", Business", Innovative", Capability", ", Digital Marketing" | ||
مراجع | ||
امیریان، م. ه.، فلاحی، ح.، زیوری رحمان، م.، و شکوهی مقدم، س. (1393). رابطه بین بلوغ کارکنان و هوش سازمانی با ارائه مدلی از معادلات ساختاری. مجله تحقیقات علمی کاربردی، 10(7)، 11-17 . http://www.aensiweb.com/old/jasr/jasr_june_2014.html بنی اسدی، ت.، جوانمرد، ز.، زیوری رحمان، م.، شکوهی مقدم، س.، و ادهمی، م. (1394). بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با علائم خودکنترلی و وابستگی به نیکوتین در زندانیان مرد شهر کرمان. اعتیاد و سلامت، 7 (1-2)، 82-86 . https://ahj.kmu.ac.ir/article_84645.html. خدابندهلو، س.، و زیوری رحمان، م. (1396). ارائه یک رویکرد جدید برای تقسیم بندی مشتریان بر اساس تغییر رفتار خرید آنها در طول زمان در تجارت الکترونیک. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 9 (2)، 277-300 . https://doi.org/10.22059/jitm.2017.61417. خدابندهلو، س.، و نیک نفس، ا.ا. (1395). پیشنهاد یک روش جدید برای تقسیم بندی مشتریان بر اساس سطح وفاداری آنها و تعریف استراتژی های مناسب برای هر بخش. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 8 (1)، 101-122. 10.22059/jitm.2016.55823 خدابندهلو، س.، و نیک نفس، ع. (1395). بهبود روش های ارزیابی وفاداری مشتری در صنعت خرده فروشی مواد غذایی: یک رویکرد داده کاوی مجله بین المللی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی، 10 (2-4)، 158-178 . https://doi.org/10.1504/IJECRM.2016.082187. خدابندهلو، س.، و هاشمی گلپایگانی، س.ا. (1393). چگونه رفتارهای تجاری غیرعادی در بازارهای الکترونیکی منتشر میشود؟ تحلیل و کاوی شبکه های اجتماعی، 14(1)، 98. . https://doi.org/10.1007/s13278-024-01262-5
زیوری رحمان م، صالحی ک، خدایی اله، مقدم زاده ع، حکیم زاده ر (1393). تبیین نقش عوامل محیطی بر استعداد تحصیلی دانش آموزان پایه نهم. مجله یادگیری و حافظه ایران، 6(24)، 15–27 . https://doi.org/10.22034/iepa.2024.412240.1438. زیوری رحمان، م.، صالحی، ک.، خدایی، ا.، مقدم زاده، ع.، و حکیم زاده، ر. (1391). آسیب شناسی استعدادیابی تحصیلی در ایران (بررسی سیستماتیک ادبیات سه دهه اخیر). مطالعات سنجش و ارزشیابی آموزشی، 12(39)، 103-140. 10.22034/emes.2022.547411.2346
زیوری رحمان، م.، قربانخانی، م.، و قنبری، س. (1390). بررسی میزان آشنایی دانش آموزان و معلمان دبیرستان های استان البرز با جنگ نرم و پدافند غیر عامل در برابر آن و روش های توانمندسازی آنها. مطالعات مدیریت استراتژیک مطالعات دفاع ملی، 11(43)، 247-278. 20.1001.1.24234621.1400.11.43.10.7
زیوری رحمان، م.، قنبری، س.، و شکوهی مقدم، س. (1390). ویژگی های روان سنجی ابزار غربالگری اعتیاد جوانان پورنوگرافی. اعتیاد و سلامت، 13 (4)، 207-220. http://dx.doi.org/10.22122/ahj.v13i4.299
شکوهی مقدم س، زیوری رحمانی م، و لسانی م. (1390). ورزش و سلامت روان و شادی در دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمان. مجله روانشناسی سلامت، 1(3):61-80. 1 (3)، 61-80.https://sid.ir/paper/242664/fa
شکوهی مقدم، س.، فلاحی، ح.، جوانمرد، ز.، و زیوری رحمان، م. (1391). روابط ساختاری عوامل اجتماعی و ازدواج با میزان رابطه با جنس مخالف. مجله علوم زندگی، 9 (4).5732-5739. 10.7537/marslsj090412.853
قنبری، س.، زیوری رحمان، م.، شکوهی، س. (1392). تأثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقای آشنایی تحصیلی با جنگ نرم (مطالعه موردی دانشگاه کرمان). مجله علمی پژوهشی انقلاب اسلامی، 2(5)، 49-66 . https://rjir.basu.ac.ir/article_342_2.html Abdelkader, O. A. (2023). ChatGPT’s influence on customer experience in digital marketing: Investigating the moderating roles. Heliyon, 9(8), e18770. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18770
Armutcu, B., Tan, A., Amponsah, M., Parida, S., & Ramkissoon, H. (2023). Tourist behaviour: The role of digital marketing and social media. Acta Psychologica, 240, 104025. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104025
Amirian, M. E., Falahi, H., Zivari Rahman, M., & Shokouhi Moghadam, S. (2014). The Relationship between Employees’ Maturity and Organizational Intelligence by Offering a Model of Structural Equations. Journal of Applied Sciences Research, 10(7), 11–17. http://www.aensiweb.com/old/jasr/jasr_june_2014.html. [in persian]
Bagaini, A., Croci, E., & Molteni, T. (2022). Boosting energy home renovation through innovative business models: ONE-STOP-SHOP solutions assessment. Journal of Cleaner Production, 331, 129990. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129990
Baniassadi, T., Javanmard, Z., Zivari-Rahman, M., Shokouhi-Moqhaddam, S., & Adhami, M. (2015). Investigating the Relationship between Personality Traits and Self-Control and Nicotine Dependence Symptoms in Male Prisoners in Kerman, Iran. Addiction & Health, 7(1–2), 82–86. https://ahj.kmu.ac.ir/article_84645.html. [in persian]
Botelho, D. F., de Oliveira, L. W., Dias, B. H., Soares, T. A., & Moraes, C. A. (2022). Prosumer integration into the Brazilian energy sector: An overview of innovative business models and regulatory challenges. Energy Policy, 161, 112735. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2021.112735.
Botelho, D. F., Dias, B. H., de Oliveira, L. W., Soares, T. A., Rezende, I., & Sousa, T. (2021). Innovative business models as drivers for prosumers integration—Enablers and barriers. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 144, 111057. https://doi.org/10.1016/j.rser.2021.111057
Copiello, S., Donati, E., & Bonifaci, P. (2024). Energy efficiency practices: A case study analysis of innovative business models in buildings. Energy and Buildings, 313, 114223. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2024.114223
Clemons, E. K., & Wilson, J. M. (2015). Ethics in information technology and its impact on the firm. Communications of the ACM, 58(2), 20-22.
DeWilde, C. (2024). Social Media and Digital Marketing for Veterinary Practices. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice, 54(2), 381–394. https://doi.org/10.1016/j.cvsm.2023.10.006
Dimitrios, B., Ioannis, R., Angelos, N., & Nikolaos, T. (2023). Digital Marketing: The Case of Digital Marketing Strategies on Luxurious Hotels. Procedia Computer Science, 219, 688–696. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.01.340
Faghih, N., Bonyadi, E., Sarreshtehdari, L. (2020). Entrepreneurial Motivation. In: Entrepreneurship Viability Index. Contributions to Management Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54644-1_2
Fedele, M., & Formisano, V. (2023). Waste from criticality to resource through an innovative circular business model: A case study in the manufacturing industry. Journal of Cleaner Production, 407, 137143. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.137143
Hoang, K.-M., & Böckel, A. (2024). Cradle-to-cradle business model tool: Innovating circular business models for startups. Journal of Cleaner Production, 467, 142949. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.142949
Huang, Y., Qian, L., Soopramanien, D., & Tyfield, D. (2021). Buy, lease, or share? Consumer preferences for innovative business models in the market for electric vehicles. Technological Forecasting and Social Change, 166, 120639. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120639.
Ghanbari, S. , Zivari Rahman, M. , Shokuhi, S. (2013). The impact of Islamic revolution course on promotion of study familiarity with soft war (Case study at Kerman University). Scientific Research Journal on Islamic Revolution, 2(5), 49–66. https://rjir.basu.ac.ir/article_342_2.html. [in persian]
Khodabandehlou, S., & Nikafs, A. A. (2016). Improving customer loyalty evaluation methods in the grocery retail industry: A data mining approach. International Journal of Electronic Customer Relationship Management, 10(2–4), 158–178. https://doi.org/10.1504/IJECRM.2016.082187. [in persian]
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setawan, I. (2021). Marketing 5.0: Technology for humanity. Wiley. https://books.google.com
Khodabandehlou, S., & Hashemi Golpayegani, S. A. (2024). How do abnormal trading behaviors diffuse in electronic markets? Social Network Analysis and Mining, 14(1), 98. https://doi.org/10.1007/s13278-024-01262-5. [in persian]
Kuppusamy, V., Shanmugasundaram, M., Dhandapani, P. B., Martin-Barreiro, C., Cabezas, X., Leiva, V., & Castro, C. (2024). Addressing a decision problem through a bipolar Pythagorean fuzzy approach: A novel methodology applied to digital marketing. Heliyon, 10(3), e23991. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e23991.
Khodabandehlou, S., & Niknafs, A. A. (2016). Proposing a New Method for Customer Segmentation Based on Their Level of Loyalty and Defining Appropriate Strategies for Each Segment. Journal of Information Technology Management, 8(1), 101–122. https://doi.org/10.22059/jitm.2016.55823. [in persian]
Khodabandehlou, S., & Golpayegani, A. H. (2024). FiFrauD: Unsupervised Financial Fraud Detection in Dynamic Graph Streams. ACM Transactions on Knowledge Discovery from Data, 18(5), 111:1-111:29. https://doi.org/10.1145/3641857. [in persian]
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Transaction. https://www.amazon.com.
Masrianto, A., Hartoyo, H., Hubeis, A. V. S., & Hasanah, N. (2022). Digital Marketing Utilization Index for Evaluating and Improving Company Digital Marketing Capability. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(3), 153. https://doi.org/10.3390/joitmc8030153
Merín-Rodrigáñez, J., Dasí, À., & Alegre, J. (2024). Digital transformation and firm performance in innovative SMEs: The mediating role of business model innovation. Technovation, 134, 103027. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2024.103027
Peñate-Valentín, M. C., Sánchez-Carreira, M. del C., & Pereira, Á. (2021). The promotion of innovative service business models through public procurement. An analysis of Energy Service Companies in Spain. Sustainable Production and Consumption, 27, 1857–1868. https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.04.028
Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 51(1), 40-49.
Rizvanović, B., Zutshi, A., Grilo, A., & Nodehi, T. (2023). Linking the potentials of extended digital marketing impact and start-up growth: Developing a macro-dynamic framework of start-up growth drivers supported by digital marketing. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122128. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122128.
Shokouhi Moghadam S, Zivari Rahmani M, & Lesani M. (2011). Sports and mental health and happiness in high school students in Kerman. Journal of Health Psychology, 1(3):61-80. 1(3), 61-80. SID. https://sid.ir/paper/242664/en. [in persian]
Ransbotham, S., Kiron, D., & Prentice, P. K. (2016). Beyond the Hype: The Hard Work Behind Analytics Success. MIT Sloan Management Review, 57(3), 1-8. https://www.semanticscholar.org/
Shokouhi Moqhaddam, S., Fallahi, H., Javanmard, Z., & Zivari Rahman, M. (2012). Structural Relationships of Social and Marriage-Related Factors with the Amount of relationship with the Opposite Sex. Life Science Journal, 9(4), 5732–5739. 10.7537/marslsj090412.853. [in persian]
Zivari Rahman M, Salehi K, Khodaei E, Moghadam Zadeh A, Hakimzadeh R (2024). Explaining the Role of Environmental Factors on the Scholastic Aptitude of Ninth-Grade Students. Iranian Journal of Learning and Memory, 6(24), 15–27. https://doi.org/10.22034/iepa.2024.412240.1438. [in persian]
Zivari-Rahman, M., Ghanbari, S., & Shokouhi-Moghadam, S. (2021). Psychometric Properties of the Youth Pornography Addiction Screening Tool. Addiction & Health, 13(4), 207–220. https://doi.org/10.22122/ahj.v13i4.299. [in persian]
Wu, C.-W., Botella-Carrubi, D., & Blanco-González-Tejero, C. (2024). The empirical study of digital marketing strategy and performance in small and medium-sized enterprises (SMEs). Technological Forecasting and Social Change, 200, 123142. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.123142
Zivari Rahman, M., Salehi, K., Khodaie, E., Moghadamzadeh, A., & Hakimzadeh, R. (2022). Pathology of Scholastic Aptitude Search in Iran (Systematic Review of Literature in the Last Three Decades). Educational Measurement and Evaluation Studies, 12(39), 103–140. https://doi.org/10.22034/emes.2022.547411.2346. [in persian]
Zivari Rahman, M., Ghorbankhani, M., & Ghanbari, S. (2021). Studying the level of familiarity of high school students and teachers in Alborz province with soft war and non-operational defense against it and their empowerment methods. Strategic Management Studies of National Defence Studies, 11(43), 20.1001.1.24234621.1400.11.43.10.7. [in persian]
Wymbs, C. (2019). Digital marketing: The time for a new "academic major" has arrived. Journal of Marketing Education, 32(1), 34-39. DOI:10.1177/0273475310392544 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |