تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,740 |
مکتب نگارگری بغداد (آل جلایر) | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 14 - شماره پیاپی 476، تیر 1382 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر یعقوب آژند* | ||
چکیده | ||
مکتب نگارگری بغداد در دوره آل جلایر تمامی تجاربی را که پیشتر مکتب تبریز ایلخانان و مکتب بغداد سده ششم هجری بدست آورده بودند به ارث برد و با بهره گیری از این تجارب نگارگری به نوآوری ها و دستاوردهای درخوری دست یافت. در این مکتب نگارگری بود که خط نستعلیق از برای بهره گیری هرچه زیباتر از خوشنویسی برای کتب ادبی غنایی یا تغزلی بوسیه میرعلی تبریزی اختراع شد. در این مکتب نگارگری بود که تحولی چشمگیر در ترکیب بندی نگاره ها به وقوع پیوست و رنگ بندی درخشانی در آن ها به کار رفت. برای نخستین بار برای القای مفاهیم عرفان از تشعیر یا حاشیه نگاری استفاده شد و دیوان سلطان احمد حلایر از کهن ترین آثاری است که در آن تشعیر به کار رفته است. کلا آنچه در مکتب نگارگری بغداد مطمح نظر هنر پروران و هنرمندان قرار گرفت صحنه های عاشقانه و غنایی از مثنوی های تغزلی همچون خمسه خواجوی کرمانی و نظامی گنجوی بود. در شکل گیری و پیشرفت آن مکتب کوشید و افرادی چون شیخ اویس و فرزند او سلطان احمد که علاوه بر خطاطی در نقاشی و تصویرگری هم مهارت در خور داشتند با حمایت از هنرمندانی چون شمس الدین عبدالحی و جنید در غنای این مکتب نقشی قاطع بر عهده گرفتند. در این مقاله این کوشندگی ها و بازمانده های مکتب نگارگری بغداد به بحث و فحص گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تشعیر؛ جنید؛ خط نستعلیق؛ دیوان سلطان احمد؛ سلطان احمد؛ شیخ اویس؛ همای و همایون خواجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The Jalayirids were one of the several petty principalities that emerged as the successors to the IIkhanids . They controlled the territories of Iraq for most of their reign (c. 1336-1410), occasionally extending their power into Azerbaijan. The accounts of contemporary historian suggest that the Jalayirids in particular were a dynasty unusually noted for their artistic interests, chief among them being the art of the book. Having examined the written evidence for this, we can turn to the manuscripts themselves for the further light they shed on these and other matters. Baghdad had remained an important center of book production in Jalayirids time, and to it we can add Tabriz, exercising such a degree of importance as Baghdad. In this article we can see how a tradition of illustrating manuscripts gave way in the thirteenth century to the production of illustrated books for a varied audience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Junayd, Nasta’lig, Shykh Uways, Tash’ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,489 |