تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,197 |
ادراک ژرف لذات وتحصیل کمال مزه ها | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 14، دوره 155، شماره 0 - شماره پیاپی 979، مهر 1379 اصل مقاله (460.61 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمد نوید بازرگان* | ||
چکیده | ||
بهاءالدین محمد بن حسین خطیبی بلخی مشهور به بهاءولد(628-545 ق )نویسنده کتاب معارف و پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی است. محورهای عمده فکری بهاءولد را می توان در سه رکن ((خداشناسی‘جهانشناسی‘انسانشناسی))متمرکز ساخت. این مقاله پس از اشارای گذرا به گزیده افکار بهاءولدپیرامون خداشناسی و جهانشناسی ‘یکی از مسائل انسانشناسی او تحت عنوان ((ادراک ژرف لذات و تحصیل کمال مزه ها)) می پردازد. او علیرغم اینکه عارفی وارسته و متقی بود‘به فقه حنفی باور داشته و طریقه اشعری را الگو قرار داده است . میل وافری به ادراک تمامی صور حیات و چشیدن ژرف لذات دنیوی دارد (که آنها را صوری از جمال الهی میداند) این ویژگی به بنده این اجازه را داد که افکار او را با آندره ژید(1869-1951)مقایسه کنم و مشابهتهای این دو روح تشنه و وجوه تمایز آندو را بیرون کشم.بهاءولد سرچشمه لذات ‘ عشق و شهوات را کوهسار عرش الهی می داند و آنرا وسیله ای برای شناخت بیشتر پروردگار تلقی می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آندره ژید؛ بهاءالدین ولد؛ لذات؛ مزه؛ معارف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Bahaeddin Mowlana Valad known as Bahae - Valad (1148-1231) is the father of Mohamad and the auther of the book IIMaaref' the late IIBadeozzaman - e - forozanfar" accumulated and published a selection of "Bahaeddin" thoughts and ideas based on four handwriting volumes of his thoughts in (1954-5). His thoughts are based on three maine issues which are "theology", "cosmology", "antropology". This article briefly and generally refers to a selection of his thoughts, conseming theology, cosmology and specifically talks about one of his ideas related to antropology called: IIDeep perception of pleasure and reaching ultimate sensation ". Although "Bahaeddin" had been a humble and the pious and spritual and mistical "Sofi" and had believed in "Hanafis" doctorin and followed "Asharie" school of thought he had a great desire to acqurie and enjoy all the earthly pleasure (which he condemned them to be a reflection of the divine beauty). This characteristics has allowes me to compare his ideas and thoughts with those of Andre - jid (1869-1951) and closely study and examine their similarities and differences. "Bahaeddin" consideres the origine of human pleasure, love, and passion from a devine and a goldly sourse and a proper means for "th ought perception". | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 866 |