![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,304 |
بررسی روابط بین ویژگیهای عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 44، شماره 2 - شماره پیاپی 537321، تیر 1389، صفحه 33-44 اصل مقاله (166.42 K) | ||
نویسندگان | ||
مریم فضیلت (نویسنده مسئول)؛ فاطمه فهیم نیا | ||
چکیده | ||
هدف: هدف مقاله حاضر کشف روابط بین ویژگیهای عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی میباشد. روش: روش پژوهش پیمایشی است و از 4 نوع پرسشنامه (بررسی وضعیت کتابخانه، بررسی ویژگیهای مدیر، دبیر، و کتابدار) استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدارس متوسطه دخترانه مناطق 6 (نماینده مناطق مطلوب) و 15 (نماینده مناطق نامطلوب) آموزشی تهران است. دادههای بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدهاند. یافتهها: بین هیچ یک از ویژگیهای مورد بررسی مدیران جامعه با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه معنیداری وجود ندارد. بین میزان رضایت کتابدار از کتابخانه مدرسه خود و همچنین بین گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط کتابدار با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. بین روش تدریس دبیران نیز با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش تهران.؛ عناصر آموزشی مدرسه؛ کتابخانه آموزشگاهی؛ کتابدار؛ مدیر دبیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review of Interrelations between Schools Instructional Elements with the State Of School libraries Situation in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Fazilat؛ Fatima Fahimnia | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The present study aims at discovering the existing relationships between the qualities of school instructional elements with school library status. Method: A survey using four questionnaires concerning the library situation and quality of school principal, teachers and librarian was carried out. The sample was drawn girls-only high schools from 6th educational district (representing affluent zones) and 15th educational district (representing underprivileged zones) in Metro Tehran. The data collected were analyzed using SPSS statistical software. Findings: No significant link was established between any of the school principal’s qualities with the status of school library. A significant link was found between the status of school library with librarian’s satisfaction with his/her school library and short term librarianship courses undertaken. A direct, significant link exists between teachers’ teaching style with the state of school of library. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Librarian, Principals Teachers, Scholastic Elements, School libraries, Tehran Board of Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,512 |