تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,356 |
نوع لباس و نمادهای رنگ در عرفان اسلامی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 44 - شماره پیاپی 569283، مهر 1390، صفحه 5-14 اصل مقاله (338.28 K) | ||
نویسندگان | ||
مریم مونسی سرخه1؛ فریده طالب پور2؛ مصطفی گودرزی3 | ||
1دانشجوی دوره دکترای پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا | ||
3دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جایگاه عرفان را میتوان اعتماد بر اشراق در کشف حقیقت دانست تا عقل و استدلال. عرفان در میان مسلمانان، مخصوص صوفیان است که در گذر زمان و مکان تغییر نام دادهاند. یکی از راههای درک زبان عرفا، شناخت نمادهای ایشان در لباس و رنگهای آن است. عرفا معتقدند که علمای طریقت، باید به شکل و رنگ لباسی درآیند که مناسب حال و مقام ایشان باشد. در این مقاله سعی بر آن است تا علاوه بر معرفی ویژگی صوفیان و اهل زهد در اسلام، جام? ایشان، برخی از تاج های ایشان، رنگ تاج ها و معانی نمادین آن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین علل استفاده از اینگونه پوشش و رنگها نیز بیان گردد. نگارنده در جهت درک و شناخت صحیح، از کتب، روایات و گفتار اهل حق سود جسته است. در انتها بنیادهای عرفانی رنگ را از منظر برخی عرفای مسلمان مانند نجم رازی، نجمالدین کبری، علاءالدوله سمنانی و ابنهیثم و جایگاه رنگهای مورد استفاده به عنوان سنجشی عقلانی و شرعی را بیان داشته است. در استفاده از کتب سعی بر آن بوده تا جای ممکن از برخی منابع نوشتاریِ اسلامی بهره گرفته شود و سپس با طبقهبندی محتوای مطالب، به بازشناخت البسه و رنگهای آن در میان اهل حق پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصوف؛ رنگ در لباس؛ عرفان اسلامی؛ لباس زهد (خرقه)؛ نمادگرایی رنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Costume type and Color symbolism in Islamic mysticism | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Mounesi Sorkheh1؛ Farideh Talebpour2؛ Mostafa Goudarzi3 | ||
چکیده [English] | ||
The significance of mysticism can be traced in relying on illumination rather than logic and reasoning to discover the truth. Theoretically speaking, mysticism means having belief in understanding the truth and practically speaking it means leaving superficial customs and resorting to suffering. Mysticism among Muslims is exclusive to mystics who have changed names over time. Sufi is someone who sees nothing but God. In addition to that, wool in Arabic is called “Suf” and those who wear wool clothing choose staying away from materialism, a simple life. Mystics believe that the scholars of the way should come in the type of form and color is suitable for their condition and status. In this Article, 14 kinds of costumes have been introduced for most of the mystics. Also some of their crowns and the way they are supposed to be worn and also their colors and patches and the meaning of their symbols, have been defined. Also, there has been an attempt to analyze the colors of the clothing of the mystics and their colorful symbols and the reasons for using these garments and colors will be studies. As far as the costumes are concerned, the mystics have no special conditions in clothing unless the sole purpose is to stay warm or cool, not showing any bragging, not to be pretentions, not to seek fame, staying away from materialism, elevation to higher degrees of humanistic aspect, not paying attention to the type of clothing worn, staying away from the multiplication of the pieces of clothing, getting close to God, a reason for being humble and staying away from pride and corruption. Their garment is symbol of cutting away for worldly attachment. Of course showing off by the type of material texture and the size of the garment is also of importance which should be ignored. The color of clothing should not be the reason for preference of one person over another. It is a reminder that Prophet Mohammad never declared wearing such garments as an official slogan. In Islamic- Iranian chromatology, the spiritual observations of the mystics in hustle and the bustle of his life appropriate with the level of knowledge and the purity of his soul are different and these differences in colors are clear. For example, wearing white garment is the symbol of peace. Black (color) belongs to those whose heart is the treasure of secrets. Dark blue in clothes is the most common color among the mystics which has the simplicity of white and the perfection of black. Green is the accepted and lively color which contains the illumination existence of mankind and it is an image of divine nature. In this direction, this article wishes to shed more light on mystics and the pious in Islam, their costumes and the colors thereof. The author has used from books and narrations of mystics for better understanding of the issue and then through content classification, the mystics, costumes and their colors will be touched upon | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Color of Costume, Color Symbolism, Islamic mysticism, Mysticism, Piety Outfit | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21,906 |