تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,484 |
تعداد مقالات | 70,041 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,034,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,266,926 |
نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی پیرامون حرفه کشاورزی به عنوان شغل آتی (مطالعه موردی: دانشگاه تربیت مدرس) | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 1، 2-38، شماره 3 - شماره پیاپی 1000304، آذر 1387 اصل مقاله (364.64 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر شاهرودی؛ همایون فرهادیان؛ محمد چیذری* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی پیرامون حرفه کشاورزی به عنوان شغل آتی انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد نظر شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس (356N=) هستند که از این میان تعداد 143 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات متخصصان و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. ضرایب اعتبار پرسشنامه با انجام آزمون پیشآهنگی نیز با استفاده از نرمافزار SPSS بین 87/0 تا 93/0 برای دیدگاههای دانشجویان به دست آمد. یافتههای توصیفی نشان میدهد که نگرش کلی 7/19% دانشجویان پیرامون شغل آتی خود در سطح «ضعیف»، 6/48% در سطح «متوسط»، 5/27% در سطح «خوب» و مابقی 2/4% در سطح «بسیار خوب» قرار دارند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای تجربه فعالیت کشاورزی و دیدگاههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی دانشجویان با دیدگاه رفتاری آنان پیرامون آینده شغلی خود ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارند. نتایج تحلیل تفکیکی مرحلهای به شیوه لامبدای ویلکز نیز نشان داد که متغیرهای تجربه فعالیت کشاورزی و دیدگاههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی به عنوان مهمترین عوامل متمایز کننده در مجموع توانستهاند دیدگاه رفتاری 9/71% از کل پاسخگویان را بر مبنای توابع تشخیص به درستی طبقهبندی کنند. به علاوه، با معادلاتی که از این تحلیل به دست آمد میتوان پیشبینی کرد که فرد مورد نظر به کدام طبقه از دیدگاه رفتاری تعلق دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ گرش؛ حرفه کشاورزی؛ شغل آتی؛ دانشجوی تحصیلات تکمیلی؛ رفتار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of the Agriculture Graduate Students’ Attitudes Regarding Agricultural Career as an Employment in the Future(Case Study: Tarbiat Modarres University) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this descriptive-correlation study was to investigate and analyze the agriculture graduate students’ attitudes regarding agricultural career as regards employment in the future. The target population consisted of 356 agriculture students at Tarbiat Modarres University (TMU). By a simple random sampling procedure, 143 students out of the population were chosen as the sample for completing the questionnaires (n=143). This research was administrated through a valid and reliable questionnaire. Content validity of the study was ascertapined by a panel of experts in the field of agricultural extension and education. A pilot study was conducted on a similar population and reliability coefficients (A Cronbach’s Alpha) were estimated between 0.87 and 0.93 for the students’ perceptions. The research findings indicated that, in general, 19.7% students’ perceptions regarding their future employment were at “low” level, 48.6% at “average”, 27.5% at “high”, and 4.2% at “very high” levels. Pearson correlation coefficients showed statistically significant and positive relationship between the independent variables of agricultural work experiences, economic, cultural, social & educational perceptions and the dependent variable of students, behavioral perception toward their future employment. The results of the stepwise discriminate analysis by means of Wilks’ lambda procedure revealed that the most important distinguishing variables include agricultural activity experiences, and cultural, educational and social perceptions. In general, these variables could correctly classify behavioral perception of some 71.9% of all respondents as based on the obtained discriminate functions. Furthermore, it can be predicted through the obtained equations of this analysis which category of behavioral perception one particular individual in mind belongs to. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attitude, Agricultural career, Future Employment, Graduate | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,130 |